TY - JOUR ID - 60785 TI - بررسی اثر محیط دوزبانه کردی- فارسی بر پیشرفت سواد خواندن JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - کاکوجویباری, علی‌اصغر AU - غیاثیان, مریم السادات AU - خان حسنی, سمیرا AD - دانشیار دانشگاه پیام نور AD - استادیار گروه زبان شناسی وزبانهای خارجی دانشگاه پیام نور AD - دانش آموخته دانشگاه پیام نور Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 9 IS - 35 SP - 23 EP - 38 KW - جامعه شناسی زبان KW - دوزبانگی KW - زبان کردی KW - زبان فارسی KW - سواد خواندن DO - N2 - این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روش‌های آموزش زبان فارسی در گام نخست زبان‌آموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین مرحله‌ی آموزش رسمی و برنامه‌ی آموزش فارسی توجه نموده، تنها به بررسی کتاب‌های فارسی اول دبستان پرداخته‌ایم. نخست، مقصود از رویکرد بیان شده، انواع رویکرد زبان­آموزی در تاریخ آموزش زبان فارسی از گذشته تا کنون به دست داده شده است. سپس روش‌های آموزش الفبا یا نشانه‌های زبان فارسی در مرحله‌ی نخست آموزش و یادگیری بررسی و تبیین شده، از دید روان شناسی و زبان شناسی مورد تأمل قرار گرفته است. سرانجام، ضمن بازشناسی رویکردها و روش‌های فارسی آموزی، روش مناسب‌تر آموزش زبان فارسی و رویکرد ویژه‌ی نظام آموزش رسمی امروز ایران نیز معرفی شده است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60785.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60785_b57ce34c82f4adbf891db83c626f2e81.pdf ER -