TY - JOUR ID - 60775 TI - عملکرد آموزگاران در تهیه و به کارگیری ابزار جمع‌آوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی - کیفی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - احمدی, پروین AU - صمدی, پروین AU - موحدیان, زهره AD - استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا (س) تهران AD - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا (س) تهران AD - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه الزهرا (س) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 10 IS - 36 SP - 71 EP - 96 KW - ارزشیابی توصیفی- کیفی KW - ابزار ارزشیابی توصیفی KW - پوشه‌ی کار KW - واقعه‌نگاری KW - چک‌لیست (فهرست وارسی) KW - آزمون عملکردی DO - N2 - هدف پژوهش، بررسی عملکرد آموزگاران در تهیه و به­کارگیری ابزار جمع­آوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی -کیفی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران زن مجری ارزشیابی توصیفی پایه­های اول، دوم و سوم دبستان‌های شهرستان فراشبند و حجم نمونه، شامل 12 نفر از آموزگاران مذکور است که بر اساس نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از روش مثلث سازی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار پژوهش، مصاحبه­ (نیمه ساختاریافته) و بررسی اسناد (پوشه­ی­کار، چک­لیست یا فهرست وارسی، واقعه­نگاری و آزمون عملکردی) است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت. نتایج نشان داد آموزگاران از ابزارهای مورد بررسی برداشت نادرستی دارند و به اهداف آن پی نبرده­اند. آن‌ها ابزار مورد بررسی را به درستی تهیه نمی­کنند و به­کار نمی­برند. آموزگاران با کژتابی ذهنی ابزار زدگی و مشکلات تعدد ابزارها روبه رو هستند. از جمله راه­حل­های پیشنهادی، برگزاری دوره­های آموزشی به‌صورت کارگاهی برای آموزگاران، نظارت بر کار آموزگاران و تعامل آنان با همدیگر است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60775.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60775_9939f4cd24d2e964ff66e64643cadbe1.pdf ER -