TY - JOUR ID - 60755 TI - تأثیر آموزش معلمان بر اثربخشی درس تربیت بدنی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - نظریان مادوانی, عباس AU - رمضانی, علیرضا AU - مختاری دینانی, مریم AD - استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران AD - دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران AD - استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 10 IS - 38 SP - 61 EP - 86 KW - آموزش KW - اثربخشی KW - تربیت‌بدنی KW - معلم KW - دانش آموز KW - ابتدائی KW - آموزش ضمن خدمت DO - N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش بر اثربخشی درس تربیت­بدنی بود. روش تحقیق نیمه تجربی و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان کلاس­های اول، دوم و سوم ابتدائی آموزش و پرورش تهران بودند که با شیوه نمونه­گیری در دسترس در انتخاب مناطق آموزش و پرورش و مدارس ابتدائی و نیز با شیوه نمونه­گیری غیرتصادفی داوطلبانه، 36 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب‌شده و به سه گروه تقسیم شدند و در یک برنامه آموزشی از قبل طراحی­شده شرکت کردند. جمع­آوری داده­ها از طریق ثبت مدت‌زمان صرف شده برای فعالیت‌های مختلف یک کلاس درس تربیت­بدنی جهت تعیین میزان اثربخشی اجرای برنامه آموزش معلم و نیز مصاحبه به‌منظور درک باورهای معلمان از برنامه آموزش معلم و درک وضعیت آموزش خود و همچنین درک باورهای دانش­آموزان از درس تربیت­بدنی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد بعد از اجرای این برنامه، میزان مشارکت دانش­آموزان در فعالیت‌های کلاسی افزایش، و زمان غیرفعال آن‌ها کاهش یافته است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60755.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60755_5302e654d5c32a2d515137f21353797a.pdf ER -