TY - JOUR ID - 60639 TI - بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش انشا در دوره متوسطه آلمان و ایران JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - قاسم پور, حسین AD - استادیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 11 IS - 41 SP - 99 EP - 128 KW - برنامه درسی KW - آموزش انشانویسی KW - زبان آلمانی KW - زبان فارسی KW - تلفیق KW - دوره متوسطه DO - N2 - امروزه در اغلب نظام‌های برنامه‌ریزی درسی جهان، مقوله آموزش انشانویسی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مقاله، شناسایی، توصیف و مقایسه عناصر و مؤلفه‌های آموزش انشانویسی در برنامه درسی زبان‌آموزی آلمان و ایران است. روش تحقیق تحلیلی استنادی بوده و اطلاعات بر اساس مراحل تطبیق جرج بردی جمع‌آوری و طبقه‌بندی‌شده است. نتیجه مطالعه نشان می‌دهد که آموزش انشا در آلمان هم در برنامه درسی زبان آلمانی و هم در سایر برنامه‌های درسی مانند مطالعات اجتماعی، زیست، ریاضی، علوم، هنر و مهارت‌های زندگی به‌صورت یک مهارت تلفیقی ارائه می‌شود در حالی که در ایران مهارت انشا تنها در برنامه درسی زبان فارسی به‌صورت تفکیکی درون رشته‌ای و بدون ارتیاط با سایر برنامه‌های درسی آموزش داده می‌شود. همچنین، در آلمان بر خلاف ایران آموزش انشا برای معلمان و دانش‌آموزان و حتی اولیا یک ضرورت آموزشی محسوب می‌شود و تسلط بر مهارت انشا و نویسندگی دارای منزلت فرهنگی، اجتماعی و شغلی است و هدف اصلی معلمان آلمانی، بها دادن به توانمندی دانش‌آموزان در تولید متن و به‌کارگیری آن در زندگی می‎باشد و در درس انشا نمره مستقلی در کارنامه ثبت نمی‌شود.   UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60639.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60639_8b2b75a7b1d22a8e84f6359d3cad6d74.pdf ER -