TY - JOUR ID - 60637 TI - بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی مبتنی بر شایستگی ها در برنامه تربیت معلم دوره ابتدایی کشورهای مالزی، هندوستان و ایران JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - مهدوی هزاوه, منصوره AU - ملکی, حسن AU - مهرمحمدی, محمود AU - عباس پور, عباس AD - دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد دانشگاه علامه طباطبایی AD - رئیس دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 11 IS - 41 SP - 23 EP - 64 KW - مطالعه تطبیقی KW - تربیت معلم KW - رویکرد شایستگی محور KW - حرفه معلمی DO - N2 - با توجه به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان از سال 1393 به بازمهندسی سیاست‌ها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه‌ درسی تربیت معلم با رویکرد شایستگی محور پرداخته است. هدف از تحقیق حاضر مطالعه تطبیقی برنامه‌های درسی تربیت معلم دوره ابتدایی با رویکرد شایستگی محور کشورهای مالزی، هندوستان و مقایسه آن با ایران است، تا بتوان با نگرشی جامع و با در نظر گرفتن چالش­ها و تجربه‌های این دو کشور در این زمینه بهره گرفت. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مفهوم شایستگی‌های معلمی با توجه به زمینه و بافت فرهنگی، مسائل خاص هر کشور و نگاه سیاست‌گذاران و برنامه ریزان، دستخوش تغییر است و مهم‌ترین مسائلی که کشورهای مالزی و هند با آن روبرو هستند چگونگی سنجش شایستگی‌های یکپارچه حرفه‌ای معلمی و مقاومت معلمان در برابر پذیرش اصلاحات است.  UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60637.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60637_32a239048ed391ec3df00849c2e0e3e6.pdf ER -