TY - JOUR ID - 60614 TI - بررسی عناصر طراحی برنامه درسی کارآفرینی بر اساس رویکرد تطبیقی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - مرتضی نژاد, نیلوفر AU - عطاران, محمد AU - حسینی خواه, علی AU - عباسی, عفت AD - دانشگاه خوارزمی AD - دانشگاه خوارزمی تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 12 IS - 44 SP - 49 EP - 80 KW - اهداف KW - محتوا KW - فعالیت‌های یادگیری KW - نقش معلم KW - برنامه درسی کارآفرینی KW - رویکرد تطبیقی DO - N2 - در این مقاله، مقوله‌های طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی، شامل اهداف کلان، محتوا، فعالیت‌های یادگیری و نقش معلم بر اساس اسناد در ایران و هفت کشور پیشرو بررسی شده‌اند. ابتدا وضعیت موجود در ایران توصیف و سپس وضعیت مطلوب در کشورهای مورد تطبیق ترسیم و در نهایت، تطبیق و مقایسه این دو وضعیت انجام شده است بر اساس یافته‌های تحقیق، در اسناد بالادستی ایران، اهداف و شایستگی‌های کارآفرینانه مورد توجه‌اند؛ لیکن شرایط و امکانات اجرایی لازم برای تحقق این اهداف فراهم نشده‌اند که از دلایل آن تمرکزگرایی شدید، نداشتن سیستم منظم برای تربیت و جذب معلمان کارآمد و عدم ارتباطات سازنده بین آموزش و پرورش و سایر نهادهاست. محتوای مرتبط با کارآفرینی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو بسیار محدود است؛ به علاوه در ایران بیشتر بر محتوای مستقل و کتاب‌هایی با عنوان کار و فناوری یا کارآفرینی تکیه شده است، در حالی که در کشورهای پیشرو محتوای تلفیقی و بین‌رشته‌ای و پرورش شایستگی‌های کارآفرینانه در دروس مختلف مورد توجه است. فعالیت‌های یادگیری، بر خلاف کشورهای پیشرو، اغلب محدود به مدرسه و فعالیت‌های کارورزانه در محیط کار واقعی و انجام پروژه‌های فردی و گروهی کسب و کار مورد غفلت‌اند. همچنین نقش معلم، در بهترین شرایط، اجرای فعال برنامه درسی است؛ در حالی که در کشورهای پیشرو معلم اختیارات فراوانی در انتخاب و تدوین برنامه‌های درسی دارد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60614.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60614_61d80194e76e721493ee87179b1b859f.pdf ER -