TY - JOUR ID - 153037 TI - استفاده از روش سنتزپژوهی برای شناسایی مؤلفه‌های برنامه درسی ریاضی مبتنی بر رویکرد شناختی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - زادشیر, محبوبه AU - عصاره, علیرضا AU - غلام آزاد, سهیلا AU - امام جمعه, محمدرضا AD - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی AD - استاد گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران ; ایران AD - پژوهشگر، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) AD - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران - ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 68 SP - 79 EP - 110 KW - مؤلفه های برنامه‌درسی KW - ریاضی KW - رویکردشناختی KW - سنتزپژوهی DO - N2 - مقاله حاضر با روش پژوهش ­کیفی از نوع سنتزپژوهی با هدف شناسایی ویژگی مؤلفه­های برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در این زمینه می­باشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاه­های اطلاعاتی براساس معیارهای ورودی تعداد 384 مقاله علمی شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروجی 24 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات ازکاربرگ طراحی­شده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش­های اولیه استفاده­گردید و جهت تحلیل ­یافته­ها از الگوی شش ­مرحله­ای سنتزپژوهی­روبرتس استفاده ­شد. طبق یافته­های به دست­آمده ویژگی­های مؤلفه­های دهگانه برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی ارائه گردید. همچنین نتایج به نشان دادند برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی برنامه­ای مرتبط با زندگی واقعی فراگیران است که در آن مهارت‌های تفکر، حل­مسئله، استدلال و فعالیت فراگیر بسیار حائز اهمیت است. در این برنامه می­توان از راهکار­های آموزشی متعدد و قابل­انعطافی استفاده نمود که براساس ویژگی­های ارائه شده در رابطه با هریک از مؤلفه ­ها باشد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_153037.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_153037_f3315419a88427b1b1b1ebdaaf3d95dd.pdf ER -