TY - JOUR ID - 144369 TI - ارزیابی میزان توجه به گرایش‌های مختلف زیست شناسی در مباحث زیست شناسی متوسطه اول و دوم JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - فراست, حسین AD - استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 64 SP - 189 EP - 216 KW - "مباحث زیست شناسی" KW - "متوسطه " KW - "گرایش های زیست شناسی" KW - "آنتروپی شانون" DO - N2 - مقاله حاضـر بـا هـدف بررسی برنامه درسی زیست شناسی در کتاب­های دانش‌آموزان دوره متوسطه عمومی از نظر میزان ارتباط محتوای دانشی زیست شناسی با گرایش‌های مختلف زیست شناسی از جمله سلولی مولکولی، فیزیولوژی جانوری و گیاهی، بیوسیستماتیک جانوری و گیاهی، میکروبیولوژی، بیوشیمی، ژنتیک و اکولوژی انجام شد. روش تحقیــق توصیفـی و از نـوع تحلیـل محتواسـت. در ایــن مقاله علاوه بر آمار توصیفی، از روش تحلیــل محتــوای آنتروپــی شــانون برای ارزیابی بار اطلاعاتی هر یک از گرایش‌ها استفاده شد. واحــد تحلیــل تعداد خطوط نوشتاری، تصاویر، فعالیت‌‌ها و بیشتر بدانیدها می‌باشد. پایایــی ابــزار پژوهـش تأییـد شـد. در مجموع 9307 واحد نوشتاری، 877 واحد تصویری، 197 واحـد فعالیت و 252 واحد بیشتر بدانید ثبت شد. بر اساس نتایج بالاترین بار اطلاعاتی مربوط به گرایش فیزیولوژی جانوری و گرایش‌های سلولی مولکولی و بیوشیمی در رتبه‌‌های بعدی قرار می‌گیرند. کمترین میزان توجه به گرایش‌های میکروبیولوژی و بیوسیستماتیک گیاهی صورت گرفته است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_144369.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_144369_2d3bd03e07c1dbb87dfeb230583a6ec0.pdf ER -