TY - JOUR ID - 138901 TI - فهم گونه‌های تعامل معلم-شاگردی در کلاس‌های درس از منظر نظریه انسان عامل JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - بهادری, بهناز AU - نیکنام, زهرا AU - موسی پور, نعمت الله AU - باقری نوع پرست, خسرو AD - دانشجوی دانشگاه خوارزمی AD - دانشگاه خوارزمی AD - دانشگاه فرهنگیان AD - استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 69 SP - 1 EP - 36 KW - تعامل تربیتی KW - تعامل معلم- شاگرد KW - پژوهش کلاس درس KW - تعامل ناهمتراز DO - N2 - هدف مقاله حاضر فهم انواع تعاملات کلاسی معلم-شاگردی از منظر ایده تعلیم و تربیت به مثابه تعامل ناهمتراز است. پژوهش به صورت کیفی و از نوع مطالعه کلاس درس است. پنج کلاس سوم ابتدایی با راهبرد نمونه­گیری هدفمند از نمونه‌های در دسترس از دبستانی پسرانه انتخاب شدند. داده‌ها به صورت میدانی، از طریق مشاهده و ضبط ویدئویی کلاس‌ها جمع‌آوری شد. تعاملات معلم-شاگردی شناسایی شده شامل تعامل مراقبتی، مدیریتی، مشارکتی، مخرب و مهندسی اجتماعی است. از این میان تعامل مراقبتی و مشارکتی با نظریه انسان عامل همسویی داشتند. لازم است بین اهداف معلمان، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای آنان، مدرسه، جامعه و سایر عناصر نظام تعلیم و تربیت تغییراتی هماهنگ ایجاد شود. محیط فیزیکی نامناسب، برخی باورهای سنتی معلمان، والدین و مسئولان مدرسه، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای ناکافی معلمان و برنامه درسی روش‌گرا از موانع عمده ایجاد ارتباط تعاملی نظریه انسان عامل در کلاس است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_138901.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_138901_7dc00502218f742ba2dffa983ce19d66.pdf ER -