TY - JOUR ID - 138550 TI - نقش عوامل جمعیت شناختی در استفاده دانش‌آموزان متوسطه از فناوری اطلاعات و ارتباطات JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - نوری, علی AU - زندی, طالب AU - اعتمادزاده, هدایت اله AU - جلیلی, راضیه AU - منصوری, صابر AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران AD - سازمان سمت، تهران AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر AD - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد خرم آباد AD - سازمان آموزش و پرورش کردستان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 61 SP - 93 EP - 128 KW - استفاده از فناوری KW - عوامل جمعیت‌شناختی KW - استفاده آموزشی KW - استفاده عمومی KW - شکاف دیجیتال DO - N2 - مقاله حاضر با هدف تعیین نقش عوامل جمعیت‌شناختی در استفاده از فناوری با روش علی-مقایسه ای و مشارکت 300 دانش‌آموز متوسطه اول شهرستان سنندج  انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های  جایگاه اجتماعی-اقتصادی و آشنایی با فناوری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانش‌آموزان دختر و پسر در متغیرهای اولین سن استفاده، مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته و مدت زمان استفاده آموزشی از ابزارهای دیجیتال و در میان پایه‌های تحصیلی در اولین سن استفاده و مدت زمان استفاده آموزشی از ابزارهای دیجیتال تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، بین دانش‌آموزان مدارس خاص و عادی در متغیرهای اولین سن استفاده و مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته خارج از مدرسه و بین طبقات اجتماعی-اقتصادی در متغیرهای اولین سن استفاده، مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته خارج از مدرسه، مدت زمان استفاده آموزشی و عمومی از ابزارهای دیجیتال در مدرسه و خارج مدرسه تفاوت معناداری مشاهده شد.  UR - https://www.jcsicsa.ir/article_138550.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_138550_9083f1b9d88adc00066ab0372a327b87.pdf ER -