TY - JOUR ID - 138548 TI - طراحی الگوی برنامه درسی هویت دینی در دوره اول متوسطه JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - نجفی, حسن AU - ملکی, حسن AU - سبحانی نژاد, مهدی AU - مصباح, علی AD - گروه برنامه ریزی درسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ره AD - گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره) AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد AD - گروه فلسفه، دانشکده الهیات و علوم انسانی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 61 SP - 59 EP - 92 KW - هویت دینی KW - الگوی برنامه درسی KW - دوره اول متوسطه KW - تفسیر المیزان DO - N2 - مقاله تحلیلی- استنباطی حاضر به دنبال طراحی الگوی برنامه درسی هویت دینی در دوره اول متوسطه بود. جامعه پژوهشی شامل متن کامل ترجمه تفسیر المیزان بود که با توجه به منطق انتخاب آن از نمونه‌گیری صرف‌نظر شد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت دینی فرهنگ عینیت یافته اسلامی در وجود انسان است که اگر بخواهیم برای آن الگوی برنامه درسی طراحی کنیم اهدافش شامل سه نوع بینشی (شناخت دایره هستی و پدیدآور، شناخت مقصد و سرانجام، شناخت راه و راهبران زندگی، شناخت خویشتنِ خویش)، گرایشی و کنشی، محتوایش تابع سازمان‌دهی درهم‌تنیده/مارپیچی می­باشد. "توجه دادن به نشانه­های ربوبیت خداوند در آفاق و منظومه هستی، دعوت به تأمل در خود، تبیین، استدلال و احتجاج، استفهام، مشاهده، تمثیل، تذکر و عمل معلم" هم ازجمله روش­های یاددهی-یادگیری مورد تأکید در الگو هستند. رویکرد کلی ارزشیابی نیز "فرایندی" است که با در نظر گرفتن استلزامات دینی و نوع نگاه ویژه به نیت، همت و زحمات دانش­آموز و همچنین بهره­گیری از سه ضلع معلم، دانش­آموز و والدین نارسایی­های احتمالی را مشخص ­می­کند و بیشتر در خدمت یادگیری می‌باشد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_138548.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_138548_3919765e1e833cad1d9a8544d5698288.pdf ER -