TY - JOUR ID - 112944 TI - تبیین مدلی برای تدریس مبحث ساده‌کردن عبارت‌های جبری در پایه هشتم JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - فرامرزپور, نوشین AU - فدایی, محمدرضا AD - گروه آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان AD - دانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 57 SP - 41 EP - 64 KW - نظریه ساخت‌وسازگرایی KW - ساده‌کردن عبارت‌های جبری KW - روش تحقیق ترکیبی KW - دانش‌آموزان پایه هشتم DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی مبتنی بر نظریه ساخت­وسازگرایی، برای تدریس مبحث ساده­کردن عبارت­های جبری و بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانش­آموزان پایه هشتم انجام شد. روش این پژوهش ترکیبی بود؛ بدین ترتیب که برای تبیین مدل طراحی­شده، یک گروه کانونی در سه جلسه تشکیل شد و 15 معلم ریاضی داوطلب در یکی از شهرستان­های شرقی ایران، شرکت کردند. در بخش کمّی، 60 دانش­آموز پایه هشتم همان شهرستان به صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و با توجه به طرح آزمایشی، به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. پس از گرفتن پیش­آزمون، به گروه آزمایش، مبتنی بر مدل آموزشیِ اعتباربخشی شده و به گروه کنترل، به روش سنتی تدریس شد و در پایان، داده­ها از طریق یک پس­آزمون جمع­آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که روش طراحی­شده مبتنی بر ساخت­وسازگرایی، مناسب­تر از روش­های سنتی بود و تأثیر مثبتی بر یادگیری دانش­آموزان پایه هشتم گذاشت. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_112944.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_112944_17c0fca5ca90b24a5e9dc6e7e442e083.pdf ER -