TY - JOUR ID - 112942 TI - عوامل مؤثر و روابط بین آن‌ها در ارتقای استفاده از فناوری‌های دیجیتال در میان معلمان دوره دوم ابتدایی و دبیران ریاضی دوره اول متوسطه JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - زینی وندنژاد, فرشته AD - کارشناس پژوهشی پژوهشکده برنامه ریزی درسی و مطالعات نوآوری آموزشی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 57 SP - 65 EP - 106 KW - فناوری‌های دیجیتال KW - دوره دوم ابتدایی KW - معلمان ابتدایی KW - دبیران ریاضی دوره اول متوسطه DO - N2 - تلفیق فناوری‌های دیجیتال در فرآیند یاددهی و یادگیری یک پدیده جهانی است که عمدتاً به‌وسیله دولت‌ها، در دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم تربیتی و مدارس با هدف بهبود سیستم آموزشی توصیه می‌شوند. هرچند علی‌رغم قابلیت‌های متعدد این فناوری‌ها، استفاده از آن‌ها در کلاس‌های درس، جدید و بیشتر محدود به پایه‌های ابتدایی است. این مطالعه با رویکرد آمیخته سلسله مراتبی اکتشافی، به استخراج عوامل مؤثر در ارتقای استفاده از فناوری‌های دیجیتال از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با شرکت شش گروه سه تا پنج‌نفری پرداخته و با اجرای پیمایش با شرکت 457 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی و دبیران ریاضی اول متوسطه به‌وسیله تحلیل مسیر با استفاده از مدل‌سازی معادله ساختاری، روابط بین عوامل را آزمون و پیشنهاد‌هایی برای ارتقای استفاده از آن‌ها ارائه‌کرده است. نتیجه اصلی این پژوهش این است که آمادگی معلم در استفاده فناوری‌های دیجیتال متأثر از آمادگی مدرسه است که روی استفاده دانش‌آموزان از فناوری‌های دیجیتال اثر مثبت و معناداری دارد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_112942.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_112942_c0be006fee415d52b831a6e5d5430ceb.pdf ER -