TY - JOUR ID - 112941 TI - شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تغییر بینش دبیران برای آموزش کارآفرینانه به‌منظور ارائه یک مدل کیفی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - پارسا مهر, امرالله AU - جعفری هرندی, رضا AU - شفیع پور مطلق, فرهاد AD - دانشجوی دکترای رشته برنامه ریزی درسی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات،دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 58 SP - 205 EP - 228 KW - تغییر بینش دبیران KW - آموزش کارآفرینانه KW - درس پژوهی KW - آینده پژوهی DO - N2 -  هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد و مؤلفه‌های الگوی تغییر بینش دبیران با هدف آموزش کارآفرینانه بوده است. روش مقاله حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه کارشناسان آموزش متوسطه آموزش‌ و پرورش شهر اصفهان بوده است. نمونه گیری نظری تا حد اشباع بوده است. ابزار تحقیق شامل مقالات و مصاحبه با کارشناسان به تعداد 23 نفر بود. برای تأمین روایی ابزار تحقیق از روش تأییدپذیری و برای اعتباریابی از روش همگرایی مصاحبه‌های انجام شده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون و کُدگذاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد و مؤلفه‌های تغییر بینش دبیران با هدف آموزش کارآفرینانه مبتنی بر کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، شامل 7 بُعد: بهره وری در تدریس، اخلاق آموزشی، رشد حرفه‌ای، زودبازده سازی برنامه درسی، درس پژوهی، تأمل بر برنامه درسی، آینده پژوهی) و 110 گویه بوده است. این مقاله نشان داد، برای تغییر بینش معلمان جهت آموزش کارآفرینانه، می‌توان از الگوی بدست آمده از این تحقیق استفاده کرد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_112941.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_112941_97e8cce5ec1e44e839cc80b9272447ba.pdf ER -