TY - JOUR ID - 112938 TI - مقایسه الگوی ارتباط کلامی فلاندرز در مدارس ابتدایی عادی و هوشمند JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - مرتضی نژاد, نیلوفر AU - ابراهیمی, علیرضا AD - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه AD - معلم دوره ابتدایی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 59 SP - 93 EP - 114 KW - الگوی ارتباط کلامی فلاندرز KW - گفتگوی مستقیم KW - گفتگوی غیر مستقیم KW - گفتار دانش‌آموز KW - سکوت و ابهام DO - N2 - یکی از پیامدهای نفوذ فناوری در عرصه آموزش و پرورش، ایجاد و گسترش مدارس هوشمند با شکلی متفاوت از ارتباطات و تدریس است. از مهمترین الگوهای ارتباطات، الگوی کلامی فلاندرز می‌باشد. مقاله حاضر در پی مقایسه مدارس هوشمند و عادی از منظر این الگوست. روش تحقیق از نوع علی–مقایسه‌ای و نمونه تحقیق شامل 20 مدرسه شهرستان ارومیه (10 مدرسه عادی و 10 مدرسه هوشمند) است. داده‌های پژوهش با استفاده از فهرست وارسی مشاهده مبتنی بر جدول طبقه‌بندی تحلیل تعاملی فلاندرز جمع‌آوری شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که در تمام مؤلفه‌های مطلوب الگوی ارتباط کلامی فلاندرز ، یعنی گفتار غیرمستقیم و گفتار آغازگرانه، مدارس هوشمند از شرایط بهتری برخوردارند و نیز خاموشی و گفتار مستقیم (مؤلفه‌های نامطلوب ارتباط) در مدارس عادی بیشتر به چشم می‌خورند. بنابراین پیشنهاد می‌شود اقدامات لازم جهت تجهیز مدارس بیشتر به فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز آموزش معلمان به منظور استفاده بهینه از آنها انجام گیرد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_112938.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_112938_dbea41796f7a25d691a7049c10bd6c66.pdf ER -