TY - JOUR ID - 105806 TI - بررسی خوانایی کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی: پایه‌های اول تا ششم JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - سراج, فرشته AU - روشن, بلقیس AU - نجفیان, آرزو AU - یوسفی راد, فاطمه AD - زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور تهران ایران AD - دانشکده زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشکدۀ زبانشناسی و زبانهای خرجی پیام نور تهران. ایران AD - زبانشناسی و زانهای خارجی پیام نور قزوین Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 55 SP - 113 EP - 140 KW - مهارت خواندن KW - خوانایی KW - کتاب های فارسی KW - دورۀ ابتدائی DO - N2 - خواندن، مهارتی است که دانش­آموزان ایرانی آن­ را در دوره ابتدایی توسط کتاب­های فارسی از پایه اول تا ششم کسب می­نمایند. یکی از خصوصیاتی که باید در تدوین متون کتاب­های درسی توجه گردد، خوانایی است، زیرا خوانابودن متون به یادگیرنده کمک می­کند محتوای آموزشی را به درستی بخواند و بفهمد. اگرچه تحقیقات متفاوتی درباره خوانایی متون درسی صورت گرفته است، اما این در مقاله خوانایی همه متون در هر شش پایه تحصیلی دوره ابتدایی گزارش می‎شود. بررسی متن‏ها بر اساس سه شاخص فلش، فوگ و فرای دو نتیجه در برداشت: 1. اگرچه بر اساس شاخص فلش متن­ها آسان هستند، اما بر اساس شاخص‏های فوگ و فرای مناسب یک تا دو پایه تحصیلی بالاتر می­باشند و 2. معیار مشخصی برای ترتیب متون از آسان به دشوار دیده نشد، به گونه­ای که در بعضی از پایه­ها متن­های دشوارتر زودتر از متن­های آسان قرار گرفتند. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_105806.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_105806_74d6edf081cd2e8c12a83561a29ef2b0.pdf ER -