TY - JOUR ID - 100336 TI - طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشته‌های کاردانش با رویکرد کارآفرینی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - مقام دوست, ابوبکر AU - حاتمی, جواد AU - طلایی, ابراهیم AU - شمس, غلامرضا AD - گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - گروه تعلیم و تربیت ، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران AD - گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران AD - رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 14 IS - 54 SP - 117 EP - 152 KW - "برنامه درسی کاردانش" KW - "طراحی الگو" KW - "اعتباربخشی" KW - "رویکرد کارآفرینی" DO - N2 - هدف مقاله طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشته­های کاردانش با رویکرد کارآفرینی بود. برای تحقق اهداف تحقیق، تلفیقی از روش­های تحلیل محتوای اسنادی و دلفی استفاده شد. نمونه­های آماری انتخاب شده شامل 24منبع در ارتباط با برنامه درسی و آموزش کارآفرینی و همچنین تعداد 17 نفر از کارآفرینان برتر و 17 نفر از متخصصان برنامه درسی است که بصورت هدفمند انتخاب شده بودند. فنون گردآوری داده­ها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان کارآفرینی و تحلیل کیفی متون بود. یافته­های این پژوهش، در فعالیت اول و دوم استخراج مولفه­های اصلی کارآفرینی (خلاقیت، نوآوری، کارگروهی، پشتکار، ریسک­پذیری و رهبری) بود و در فعالیت سوم الگوی برنامه درسی بر اساس هریک از مولفه­های برگزیده در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی تدوین گردید. در بخش چهارم الگوی طراحی شده توسط 30 نفر از صاحبنظران برنامه ریزی درسی اعتبار بخشی شد، که نتیجه­ی اعتباربخشی گویای مطلوبیت بالای الگوی برنامه درسی طراحی شده بود. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_100336.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_100336_25d29a3af8e46f9bde84de590293420c.pdf ER -