انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
12
45
2017
08
23
دولتی بودن یا ملتی بودن؟: بنیادهای فرهنگ آموزش و برنامه درسی در ایران معاصر
1
28
FA
نعمت الله
موسی پور
0000-0002-0985-0736
دانشیار دانشگاه فرهنگیان
n_mosapour@yahoo.com
عرصه آموزش و برنامه درسی در ایران، عرصهای است که دولت برای حفظ حاکمیت و مردم برای حفظ هویت، در جهت سیطره بر آن تلاشهای طاقتفرسایی را داشتهاند. دولتهای ایران تا قبل از آشنایی با سنتهای آموزش نوین غربی، از جادوی آموزش و برنامه درسی دولتی بیخبر بودند. پادشاهان قاجار که با این موضوع آشنا شدند، برای آنکه آموزش و برنامه درسی «ملتی» را به «دولتی» تبدیل کنند، تلاش خود را از سال 1230 آغاز کردند و این کار را حکومت پهلوی در سال 1345 نهایی کرد و جمهوری اسلامی نیز آن را در خدمت اهداف جدید، دنبال نمود. آنچه در بنیاد این کوششهای متعارض دولت ـ ملت قرار دارد، اعتقاد هر دو طرف به امکانپذیری القاء است؛ اعتقادی که شکلدهی رفتار و باور را ممکن قلمداد میکند. اما همچنان این پرسش مطرح است که آیا سیطره ظاهری بر آموزش و برنامه درسی توانسته به سیطره واقعی منتهی شود؟
آموزش و برنامه درسی,فرهنگ آموزش,آموزش دولتی,آموزش ملتی,امکانپذیری القاء,تعارضهای دولت و ملت
https://www.jcsicsa.ir/article_63773.html
https://www.jcsicsa.ir/article_63773_09c49fb800184b1efa6f2730d54ae51a.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
12
45
2017
08
23
بررسی عوامل مؤثر بر اجرای مطلوب کارورزی در الگوی آموزش همراه با تولید در هنرستان های کاردانش
29
64
FA
غلامحسین
میکائیلو
دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز
gh.m1353@yahoo.com
اسکندر
فتحی آذر
استاد آموزش علوم دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز
e-fathiazar@tabrizu.ac.ir
یوسف
ادیب
استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز
adib@tabrizu.ac.ir
علی اصغر
خلاقی
استادیار داشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
khallaghali@gmail.com
هدف پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر اجرای مطلوب کارورزی کاردانش، در الگوی آموزش همراه با تولید است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و کیفی و از نظر روش به صورت تلفیقی (سنتزپژوهی) بوده است. داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق مطالعه اسنادی و اجرای پرسشنامه گردآوری و با تحلیل و تلفیق آنها به تعیین عوامل مؤثر بر اجرای مطلوب کارورزی پرداخته شده است. جامعه آماری بخش کیفی، پژوهشهای داخلی و بینالمللی موجود در زمینه کارورزی است که محقق به آنها دسترسی داشته و جامعه آماری بخش کمی، کل هنرآموزان رشته خیاطی شاخه کاردانش کشور بوده که از مجموع1720 هنرآموز خیاطی، مطابق با فرمول کوکران 314نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شده اند. یافتههای پژوهش نشان داد که توجه مناسب به «زمان و مدت ساعات»، «مکان» و «کیفیت آموزش های کارورزی» از عوامل مؤثر بر اجرای مطلوب کارورزی است.<br />
اجرا,کارورزی,کاردانش,الگوی آموزش همراه با تولید
https://www.jcsicsa.ir/article_63733.html
https://www.jcsicsa.ir/article_63733_4e8414e790c7ec21698bc2c6c087f0a9.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
12
45
2017
08
23
شناسایی و تبیین برنامه درسی پنهان در رشته معماری (مطالعه موردی: دانشکده معماری دانشگاه ایلام)
65
94
FA
هادی
شهامت
گروه معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز- تبریز، ایران.
shahamat_h@hotmail.com
حمید
ندیمی
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
h.shahamat@tabriziau.ac.ir
مینو
قرهبگلو
گروه معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
m.gharehbaglou@tabriziau.ac.ir
انسی
کرامتی
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (پردیس هاشمینژاد)، مشهد، ایران.
e.keramati@cfu.ac.ir
برنامه درسی پنهان، مجموعهای از یادگیریهای نهادینهشده در فرهنگ مؤسسات آموزشی است، که فراگیران، در قالب مجموعهای از هنجارها و ارزشها تجربه میکنند. در این میان، دانشجویان رشته معماری، به دلیل برخورداری از ماهیت ویژه دروس عملی و تعامل تنگاتنگ اساتید و دانشجویان با هم، دارای اثرپذیری بیشتری در زمینه برنامه درسی پنهان هستند. از اینرو این پژوهش، با هدف مطالعه و بررسی برنامه درسی پنهان رشته معماری شکل گرفت. بدینمنظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، تجربه زیسته بیستویک نفر از دانشجویان کارشناسی مهندسی معماری در دانشگاه ایلام، با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته ارزیابی شد. واحد ثبت پژوهش، مضمون بوده و پایایی پژوهش برمبنای توافق بین کدگزاران 83/0 بهدست آمد. بر اساس یافتههای بهدست آمده، بیست و دو مؤلفه برنامه درسی پنهان، شناسایی شد و با استفاده از تحلیل شبکه مضامین، نظریه «سودای سود» شکل گرفت که مبین واقعیات موجود در تعامل افراد با یکدیگر در بافت دانشکده معماری است. نتایج این پژوهش، به شناسایی عوامل شکلدهنده برنامه درسی پنهان رشته معماری تحت عناوین«دانش»، «بینش»، «کنش» و «پایش» منجر شد.
برنامه درسی پنهان,رشته معماری,دانشکده معماری,سودای سود
https://www.jcsicsa.ir/article_63743.html
https://www.jcsicsa.ir/article_63743_35ca619c1f89e30612221a2eed7bc588.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
12
45
2017
08
23
درک و نگرش معلمانِ سرگروه نسبت به درس «کار و فناوری» (مطالعه موردی)
95
118
FA
محمدرضا
عزتی
دکتری برنامهریزی درسی و مدرس پردیس شهید صدوقی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
m_r_ezaty@yahoo.com
شهرام
واحدی
دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
درک و نگرش معلمان درباره برنامه درسی و تدریس خود، بر شکلگیری باور آنها اثر میگذارد. این باور تصور معلمان از کارآمدی خود در تدریس فناوری را شکل میدهد. این تحقیق به دنبال بررسی درک و نگرش معلمان درس کار و فناوری، با توجه به اینکه قبلاً معلمان آموزش حرفه و فن بودهاند، نسبت به ماهیت برنامه درسی جدید بود. بدین منظور در یک مطالعه کیفی، از نوع موردی، با 13 نفر از سرگروههای 11 استان کشور از طریق شبکه ارتباطی تلگرام گفتگو و مصاحبه شد و دادهها با نرمافزار MaxQDA تجزیه و تحلیل گردید. در مجموع 17 مضمون فرعی در 4 مضمون اصلی شامل؛ مأموریت درس (شناخت حرفه وفن-علایق دانشآموز-کامپیوتر-کار؛ ملال آور-شایستگیها)، محور تجارب یادگیری (فناوری به معنی فعالیت- فناوری برای توسعه- کارهای دستی- خلاقیت و کارآفرینی- چالش و حل مسئله)، منبع محتوا (کار کارگاهی- تحلیل سیستم- هردو منبع)، عواطف و نگرش (انتظار پشتیبانی – هویت رشته تدریس-مقاومت-خودکارآمدی) به دست آمد که نشان میداد معلمان سرگروه فاقد چشمانداز روشنی نسبت به برنامه درسی جدیدند و به دلیل مواجه شدن با تغییراتی که برای آن پیشبینی لازم صورت نگرفته، در مواردی، به تغییر بدبین و نسبت به کارآمدی خود دچار تردید شدهاند.
کار و فناوری,درک و نگرش,معلمان,برنامه درسی
https://www.jcsicsa.ir/article_63734.html
https://www.jcsicsa.ir/article_63734_58f3a204cf092017cad7034b8d7d5e53.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
12
45
2017
08
23
ارزیابی وضعیت اجرای برنامه درسی کار و فناوری پایه هفتم دوره اول متوسطه
119
142
FA
موسی
پیری
0000-0001-7140-2566
دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
piri_moosa@yahoo.com
سیروس
اسدیان
استادیار مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
dr.sasadian@gmail.com
مرتضی
محمدزاده
دانش آموخته مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
هدف این پژوهش بررسی وضعیت موجود اجرای برنامه درسی کار و فناوری پایه هفتم دوره اول متوسطه بوده نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش مدیران و دبیران پایه هفتم شهر تبریز را در برگرفته است. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان، به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی از دبیران (137 نفر) و مدیران (110 نفر) انتخاب شدند. دادهها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی از روایی محتوایی و سازه استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ، برای پرسشنامه دبیران 954/0 و پرسشنامه مدیران 925/ 0 محاسبه گردید. طبق نظر مدیران وضعیت اجرای برنامه درسی کار و فناوری پایه هفتم در حد متوسط به بالا بوده است. نتایج نشان میدهد که عناصر برنامه درسی کار و فناوری شامل راهبردهای تدریس، مواد و منابع آموزشی، فضای آموزشی و عوامل مادی و انسانی از نظر دبیران بر اجرای برنامه درسی مؤثر میباشد همچنین بین دیدگاه مدیران و دبیران در خصوص اثرگذاری عوامل انسانی و مادی بر اجرای برنامه درسی کار و فناوری تفاوت معناداری وجود دارد.
برنامه درسی کار و فن آوری,اجرای برنامه درسی,پایه هفتم
https://www.jcsicsa.ir/article_63737.html
https://www.jcsicsa.ir/article_63737_0e9b63d59ba20b1b315b2c998791acd6.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
12
45
2017
08
23
مطالعه تطبیقی برنامه درسی فنی و حرفهای (رسمی و آکادمیک) با تأکید بر قصد کارآفرینانه در بین کشورهای کانادا، آلمان و هندوستان با ایران
143
174
FA
مریم
بنی عامریان
دانشگاه تهران- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
m.ameryan@gmail.com
محمد
جوادی پور
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
javadipur@ut.ac
رضوان
حکیم زاده
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
hakimzadeh@ut.ac
کمال
درانی
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
dorani@ut.ac
ابراهیم
خدایی
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
khodaee@ut.ac
محمد حسن
مبارکی
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
mhmobaraki@ut.ac
هدف پژوهش مطالعه تطبیقی برنامه درسی فنیوحرفهای سه کشور موفق دنیا در آموزش فنیوحرفهای و کارآفرینی با ایران بود. پژوهش کاربردی توصیفی، با استفاده از روش مطالعه تطبیقی جرج بردی انجام و اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی با رویکرد ارتقاء قصد کارآفرینانه در فراگیران بررسی شد.<br /> نتایج: اهداف و محتوای برنامه درسی سه کشور منتخب و ایران مشابه و در راستای ایجاد قصد و مهارتهای کارآفرینانه است. در آلمان و کانادا تربیت نیروی کار جهانی از اهداف برنامه درسی است. محتوای بررسیشده برنامه درسی کشورهای منتخب و ایران شبیه و توجه به فناوری و اطلاعات، علم ارتباطات، یادگیری زبانهای بینالمللی و محیطزیست، محتوای مکمل در برنامه درسی کشورهای منتخب است. درسهایی مانند مدیریت کسبوکار، دانش کارآفرینی در کشورهای منتخب و ایران مشترک، اما میان فعالیتهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی کشورهای منتخب و ایران فاصله زیادی دیده شد. در ایران از روشهای سنتی در تدریس استفاده میشود اما رویکرد کشورهای منتخب بر پایه روشهای گروهی است. در ارزشیابی، کشورهای منتخب از روشهای متنوع (استفاده از هیات ارزیاب، خودارزیابی، ارزیابی پروژههای تحقیقاتی فراگیران) استفاده میکنند و در ایران آزمونهای کتبی و شفاهی استفاده میشود.
برنامه درسی,فنی و حرفهای,آموزش کارآفرینی,قصد کارآفرینانه,مطالعه تطبیقی
https://www.jcsicsa.ir/article_63741.html
https://www.jcsicsa.ir/article_63741_1d5b68b672a8999e11e71486828774e2.pdf