انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
10
36
2015
03
21
اهداف برنامه درسی مطالعات اجتماعی متناظر با مبانی فلسفی سازگار با آموزههای دینی اسلام و دلالت های آن در عرصه عناصر برنامه درسی
5
30
FA
سوسن
کشاورز
استادیار دانشگاه خوارزمی
خسرو
باقری
استاد دانشگاه تهران
اکثر مطالعاتی که در حوزه علوم اجتماعی در سطح جهانی صورت گرفته مبتنی بر مبانی فلسفی غربی و نوع نگرش آنان به انسان و پدیدههای انسانی بوده است. بهرهگیری از این دستاوردها، بعضاً مغایرتهای اساسی ارزشی را در نظام برنامه درسی کشور ایجاد نموده است. لذا، این مقاله بر آن است با نظر به مبانی فلسفی سازگار با آموزههای دینی اسلام و با نظر به رویکرد اساسی سنتگرایی تحولی و واقعگرایی سازه گرایانه به طرح اهداف مرتبط با برنامه درسی مطالعات اجتماعی بپردازد. سپس متناظر با اهداف مذکور، به تبیین اصول مربوط به محتوی، آموزش، اخلاق تدریس، یادگیری و ارزشیابی در برنامه درسی علوم اجتماعی اقدام کند.
برنامه درسی مطالعات اجتماعی,اهداف,آموزههای دینی اسلام
https://www.jcsicsa.ir/article_60771.html
https://www.jcsicsa.ir/article_60771_3f1a8c0fe08f59e00c2a4376ea076753.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
10
36
2015
03
21
تأثیر استفاده از نرم افزارهای آموزشی در تقویت مهارتهای نوشتاری دانشآموزان
31
44
FA
الهام
نظیری
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی ، آموزگار منطقه2 شهرستان کرمانشاه
حسین
قاسم پور
عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر استفاده از نرمافزارهای آموزشی در تقویت مهارت نوشتاری دانشآموزان پایه سوم شهر کرمانشاه انجام گرفت. روش این تحقیق با توجه به گروههای مورد مطالعه، تجربی است. از میان جامعه آماری، چهار دبستان به صورت تصادفی نمونه آماری را تشکیل دادهاند. پس از تجزیه و تحلیل و مقایسه بین میانگین نمرات گروهها تأثیر آموزشهای نرم افزاری در تقویت مهارت نوشتاری تأیید شد. نمرات در دو درس املا و بنویسیم فارسی بهطور معنیداری افزایش پیدا کرده بود اما در درس انشای فارسی تأثیر معناداری نداشته است. از سوی دیگر آموزشهای الکترونیکی علاقهمندی دانشآموزان را به مهارتهای نوشتاری افزایش داده است.
نرمافزار آموزشی,املا,انشا,فناوری آموزشی,مهارت نوشتاری
https://www.jcsicsa.ir/article_60773.html
https://www.jcsicsa.ir/article_60773_ed54d0477bf1f0a1de9db618a9556eda.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
10
36
2015
03
21
رابطه باورهای معرفتشناختی و جهتگیریهای تدریس معلمان
45
70
FA
ابوالقاسم
بهجت
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی
هاشم
فردانش
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس
سید محمدرضا
امام جمعه
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
علیرضا
عصاره
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
هدف اصلی این تحقیق شناسایی باورهای معرفتشناختی و جهتگیریهای تدریس معلمان دوره متوسطه استان خراسان رضوی (14643=<em>N</em>) که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تدریس بودند و تبیین رابطه بین این باورها و جهتگیریها بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1998) و پرسشنامه اصلاحشده جهتگیریهای تدریس ساموئلوویچ (1999) از 403 نفر از معلمان جمعآوری و تحلیل شد. نتایج نشان داد 53% معلمان دارای باورهای معرفتشناختی خام و 55% دارای جهتگیری تدریس- محور هستند و بین باورهای معرفتشناختی و جهتگیریهای تدریس آنها همبستگی معنیدار متوسط منفی وجود دارد.
باورهای معرفتشناختی,جهتگیریهای تدریس,تدریس- محور,یادگیری- محور,دوره متوسطه
https://www.jcsicsa.ir/article_60774.html
https://www.jcsicsa.ir/article_60774_f665f0b4ae62c35ebe20dcdf3b2defb2.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
10
36
2015
03
21
عملکرد آموزگاران در تهیه و به کارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی - کیفی
71
96
FA
پروین
احمدی
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه الزهرا (س) تهران
پروین
صمدی
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا (س) تهران
زهره
موحدیان
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه الزهرا (س)
هدف پژوهش، بررسی عملکرد آموزگاران در تهیه و بهکارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی -کیفی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران زن مجری ارزشیابی توصیفی پایههای اول، دوم و سوم دبستانهای شهرستان فراشبند و حجم نمونه، شامل 12 نفر از آموزگاران مذکور است که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از روش مثلث سازی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار پژوهش، مصاحبه (نیمه ساختاریافته) و بررسی اسناد (پوشهیکار، چکلیست یا فهرست وارسی، واقعهنگاری و آزمون عملکردی) است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت. نتایج نشان داد آموزگاران از ابزارهای مورد بررسی برداشت نادرستی دارند و به اهداف آن پی نبردهاند. آنها ابزار مورد بررسی را به درستی تهیه نمیکنند و بهکار نمیبرند. آموزگاران با کژتابی ذهنی ابزار زدگی و مشکلات تعدد ابزارها روبه رو هستند. از جمله راهحلهای پیشنهادی، برگزاری دورههای آموزشی بهصورت کارگاهی برای آموزگاران، نظارت بر کار آموزگاران و تعامل آنان با همدیگر است.
ارزشیابی توصیفی- کیفی,ابزار ارزشیابی توصیفی,پوشهی کار,واقعهنگاری,چکلیست (فهرست وارسی),آزمون عملکردی
https://www.jcsicsa.ir/article_60775.html
https://www.jcsicsa.ir/article_60775_9939f4cd24d2e964ff66e64643cadbe1.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
10
36
2015
03
21
تحلیلی بر کارکرد نظام آموزشی در آموزش و رشد اخلاقی دانش آموزان با محوریت محتوای کتابهای درسی و شیوه تدریس معلمان
97
120
FA
حمیده
مصطفوی
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی
سهیلا
هاشمی
استادیار دانشگاه مازندران
صمد
ایزدی
دانشیار دانشگاه مازندران
رشد اخلاقی هدفی است که همواره در تمامی نظامهای آموزشی مورد تأکید است. این مقاله به تحلیل کارکرد نظام آموزشی با محوریت محتوای کتابهای درسی و شیوه تدریس معلمان در رشد اخلاقی اختصاص دارد. روش پژوهش کیفی و برای جمعآوری دادهها از روش تحلیل محتوا و مصاحبه استفاده شد. از بین کلیه کتابهای درسی دوره راهنمایی، کتابهای تعلیمات دینی، فارسی، تعلیمات اجتماعی، تاریخ و علوم (15 مورد) انتخاب و محتوای آنها تحلیل شد. همچنین با 24 معلم در قائم شهر مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. نتایج نشان داد کتابهای فارسی، تعلیمات دینی و تعلیمات اجتماعی بیشترین توجه را و کتابهای تاریخ و علوم توجه کمتری را به مقوله اخلاق مبذول داشتهاند. همچنین، معلمان از روشهای معلم محور در کلاس درس استفاده مینمایند و در رشد اخلاقی صرفاً بر الگوبرداری از عاملهای مهم جامعهپذیری تأکید مینمایند. به نظر میرسد در آموزش اخلاق نظام آموزش و پرورش باید متناسب با سطح رشد شناختی دانش آموزان نوجوان دوره راهنمایی عمل کند.
دیدگاه شناختی– رشدی,رشد اخلاقی,روش تدریس,کتابهای درسی
https://www.jcsicsa.ir/article_60866.html
https://www.jcsicsa.ir/article_60866_675c2a5d0630969ae151fa330d54b125.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
10
36
2015
03
21
تحلیلی انتقادی از کتب فارسی دوره ابتدایی
121
144
FA
مریم سادات
غیاثیان
استادیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور
<span class="CharAttribute11"><span lang="FA">هدف ازاین مقاله تحلیل انتقادی محتوای کتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی از منظر مؤلفههای فرهنگ ملی و محلی است تا مشخص گردد مؤلفان کتب مذکور چگونه و تا چه اندازه این مؤلفهها را مطابق با اهداف و راهکارهای مطرح در قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران و راهنمای برنامه درسی فارسی، در متن متجلی ساختهاند.</span></span><span class="CharAttribute5"><span lang="FA"> رویکرد نظری پژوهش، زبانشناسی آموزشی است و دو منظر نشانهشناسی و بومشناسی در آن در ارتباط با یکدیگر مورد تحلیل قرار میگیرند.</span></span><span class="CharAttribute6"><span lang="FA"> تحلیل دادهها حاکی از این است که مؤلفههای فرهنگ ملی در مقایسه با محلی به میزان بیشتری در متن و تصاویر کتابهای فارسی پنجپایه ابتدایی درج شده است و مؤلفههای فرهنگ محلی مطرح نیز صرفاً به جغرافیا، آثار باستانی محدود و نماد (لباس ) منحصر شده است. البته سایر مؤلفهها نظیر زبان و گویشهای محلی، ادبیات و مفاخر محلی و شیوههای زیستی روستایی و عشایری نیز به دروس آزاد واگذار شده است. بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت که طبق اصول ناظر بر سند برنامه درسی ملی ج.ا.ا. (جامعیت، توجه به تفاوتها و تعادل) و راهکار 5-5 سند تحول بنیادین، راهنمای برنامه درسی فارسی و با تبع آن محتوی کتابهای فارسی دوره ابتدایی نیاز به بازنگری دارد</span></span><span lang="FA">.</span>
زبان شناسی آموزشی,زبان شناسی محیطزیست,برنامه درسی فارسی
https://www.jcsicsa.ir/article_60868.html
https://www.jcsicsa.ir/article_60868_37907d0e32390ef507662a5b0e18bcdd.pdf