انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
16
61
2021
08
23
شناسایی و اولویتبندی موانع اجرای مجازی برنامه درسی رسمی در دوران شیوع جهانی بیماری کرونا (از دیدگاه معلمان و مدیران شاغل در مدارس شهر تهران)
1
26
FA
امید
امراله
0000-0002-6655-3025
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
amrollahomid@yahoo.com
قاسم
آزادی احمدآبادی
استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
azadi_gh@yahoo.com
از ژانویه 2020 با شیوع کرونا، طرح اجرای مجازی برنامههای درسی رسمی در کشور و شناسایی و اولویتبندی موانع اجرای این طرح، ضروری به نظر رسید. مقاله حاضر به لحاظ نوع و روش کاربردی و آمیخته است. برای پاسخ به سوال اول و دوم روش سندکاوی و روش توصیفی - پیمایشی استفاده شد. ابزار اندازهگیری نیز پرسشنامه محققساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید شد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و معلمان مدارس شهر تهران تشکیل داده و نمونه آماری به حجم 350 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به سوالات از روش آماری آزمون خی – دو استفاده شد. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس پنج مانع اصلی به ترتیب: موانع آموزشی، موانع فرهنگی و اجتماعی، موانع زیرساختی و فنی، موانع مدیریتی و سازمانی و موانع مالی به عنوان موانع اصلی اجرای طرح مذکور در دوران شیوع این بیماری شناسایی شدند.
اجرای مجازی برنامههای درسی,آموزش از راه دور,آموزش مجازی,شیوع جهانی بیماری کرونا
https://www.jcsicsa.ir/article_108381.html
https://www.jcsicsa.ir/article_108381_a4d4c52640c7ce906d37abf1772a622e.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
16
61
2021
08
23
جایگاه قومیت در برنامههای درسی پنهان دوره دوم متوسطه
27
58
FA
ایوب
گرشاسبی
0000-0002-0565-7189
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران
auob1001@gmail.com
کوروش
فتحی واجارگاه
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شهید بهشتی
kouroshfathi2@gmail.com
محبوبه
عارفی
0000-0003-2750-245X
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m-arefi@sbu.ac.ir
نقش تأثیرگذار آموزش و پرورش در هویت بخشی قومی و نژادی دانشآموزان فرهنگهای مختلف و متعاقب آن خلق بحران یا ایجاد وفاق ملی در کشور غیرقابل انکار است. از این رو هدف از این پژوهش بررسی این مسئله بود که جایگاه قومیت در برنامههای درسی پنهان دورهی دوم متوسطه نظام جدید چیست. برای پاسخ به این سؤال از روش کیفی و از نوع قوم نگاری استفاده شده اسـت. روش نمونه گیری هدفمند بود و مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 6 دبیر و 30 دانشآموز از اقوام فارس، لر و عرب در دبیرستانی از بهبهان بود. در تحلیل دادهها بر اساس روش اسمیت، مضامین اصلی مختلفی شامل مغفول بودن قومیت، ناآگاهی معلمان، انتظارات متفاوت معلمان، قومیت بهمثابه عامل تبعیض و پیامدهای تبعیض قومی ظاهر شد. برای اطمینان از صحت یافتهها از سه سوسازی و ارجاع مجدد دادهها به مشارکت کنندگان استفاده شد. در نهایت بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان اذعان داشت که جایگاه قومیت در برنامههای درسی پنهان دوره دوم متوسطه نظام جدید نامطلوب بود.
برنامه درسی پنهان,تربیت چندفرهنگی,قومیت,نژاد,دوم متوسطه
https://www.jcsicsa.ir/article_138547.html
https://www.jcsicsa.ir/article_138547_a05e5ea9221bf6f2b620862494beb601.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
16
61
2021
08
23
طراحی الگوی برنامه درسی هویت دینی در دوره اول متوسطه
59
92
FA
حسن
نجفی
0000-0003-3473-3424
گروه برنامه ریزی درسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ره
hnajafih@yahoo.com
حسن
ملکی
0000000190779713
گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
malaki_cu@yahoo.com
مهدی
سبحانی نژاد
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد
sobhaninejad@shahed.ac.ir
علی
مصباح
گروه فلسفه، دانشکده الهیات و علوم انسانی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
a-mesbah@qabas.net
<strong>مقاله تحلیلی- استنباطی حاضر به دنبال طراحی الگوی برنامه درسی هویت دینی در دوره اول متوسطه بود. جامعه پژوهشی شامل متن کامل ترجمه تفسیر المیزان بود که با توجه به منطق انتخاب آن از نمونهگیری صرفنظر شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت دینی فرهنگ عینیت یافته اسلامی در وجود انسان است که اگر بخواهیم برای آن الگوی برنامه درسی طراحی کنیم اهدافش شامل سه نوع بینشی (شناخت دایره هستی و پدیدآور، شناخت مقصد و سرانجام، شناخت راه و راهبران زندگی، شناخت خویشتنِ خویش)، گرایشی و کنشی، محتوایش تابع سازماندهی درهمتنیده/مارپیچی میباشد. "توجه دادن به نشانههای ربوبیت خداوند در آفاق و منظومه هستی، دعوت به تأمل در خود، تبیین، استدلال و احتجاج، استفهام، مشاهده، تمثیل، تذکر و عمل معلم" هم ازجمله روشهای یاددهی-یادگیری مورد تأکید در الگو هستند. رویکرد کلی ارزشیابی نیز "فرایندی" است که با در نظر گرفتن استلزامات دینی و نوع نگاه ویژه به نیت، همت و زحمات دانشآموز و همچنین بهرهگیری از سه ضلع معلم، دانشآموز و والدین نارساییهای احتمالی را مشخص میکند و بیشتر در خدمت یادگیری میباشد. </strong>
هویت دینی,الگوی برنامه درسی,دوره اول متوسطه,تفسیر المیزان
https://www.jcsicsa.ir/article_138548.html
https://www.jcsicsa.ir/article_138548_3919765e1e833cad1d9a8544d5698288.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
16
61
2021
08
23
نقش عوامل جمعیت شناختی در استفاده دانشآموزان متوسطه از فناوری اطلاعات و ارتباطات
93
128
FA
علی
نوری
0000-0002-4851-265x
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
a.nouri@malayeru.ac.ir
طالب
زندی
سازمان سمت، تهران
talebzandi@yahoo.com
هدایت اله
اعتمادزاده
0000-0002-6871-649X
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر
etemad.hedayat@gmail.com
راضیه
جلیلی
0000000346401507
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد خرم آباد
r.jalili2014@gmail.com
صابر
منصوری
سازمان آموزش و پرورش کردستان
saber.mansoori@gmail.com
مقاله حاضر با هدف تعیین نقش عوامل جمعیتشناختی در استفاده از فناوری با روش علی-مقایسه ای و مشارکت 300 دانشآموز متوسطه اول شهرستان سنندج انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای جایگاه اجتماعی-اقتصادی و آشنایی با فناوری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر در متغیرهای اولین سن استفاده، مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته و مدت زمان استفاده آموزشی از ابزارهای دیجیتال و در میان پایههای تحصیلی در اولین سن استفاده و مدت زمان استفاده آموزشی از ابزارهای دیجیتال تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، بین دانشآموزان مدارس خاص و عادی در متغیرهای اولین سن استفاده و مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته خارج از مدرسه و بین طبقات اجتماعی-اقتصادی در متغیرهای اولین سن استفاده، مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته خارج از مدرسه، مدت زمان استفاده آموزشی و عمومی از ابزارهای دیجیتال در مدرسه و خارج مدرسه تفاوت معناداری مشاهده شد.
استفاده از فناوری,عوامل جمعیتشناختی,استفاده آموزشی,استفاده عمومی,شکاف دیجیتال
https://www.jcsicsa.ir/article_138550.html
https://www.jcsicsa.ir/article_138550_9083f1b9d88adc00066ab0372a327b87.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
16
61
2021
08
23
بررسی میزان (عدم) هم پوشانی محتوایی کتب تازه تالیف زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول و دوم با اصول سیاستگذاری آموزش زبانهای خارجی در ایران
129
150
FA
علیرضا
راستی
دانشگاه سلمان فارسی کازرون
alirezarasti77@gmail.com
نسیمه
نوحی جدسی
0000-0001-8389-0253
دانشگاه سلمان فارسی کازرون
nnoohij1985@gmail.com
مقاله حاضر، با اتخاذ رویکردی کلی و دربرگیرنده به مفهوم سیاستگذاری آموزش زبانهای خارجی در محیط ایران، بر آن است تا به بررسی میزان و ماهیت هم خوانی یا عدم هم خوانی کتب تازه تالیف زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول (Prospect Series) و متوسطه دوم (Vision Series) با اصول مصرح در برنامه درسی ملی و اسناد مرتبط با آن بپردازد. بدین منظور، متون سیاستگذاری آموزشی (شامل بخش زبانهای خارجی برنامه درسی ملی و توضیحاتی که در مجموعه کتب فوق خطاب به معلم آمده) مورد تحلیل محتوا قرار گرفته اصول آنها استخراج گردید. متعاقب آن، برای اطمینان از وجود یا عدم وجود اصول مستخرج در قالب شکلی و محتوایی کتب و ماهیت آنها، درسهای دو مجموعه ذکر شده آموزش زبان مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. نتایج تحقیق مبین این نکته است که، به رغم تلاش مولفان در گنجاندن بسیاری از اصول و فرضیات رویکرد ارتباطی مورد اشاره و تاکید برنامه درسی ملی در کتب، پیاده سازی و به کارگیری آنها سنخیت زیادی با یافتههای تحقیقات آموزش زبان و نظرات متخصصان امر ندارد. مضافاً اینکه اصول مهمی دیگری هم هستند که یا به کل نادیده انگاشته شدهاند و یا توجه مقتضی بدانها صورت نگرفته است.
کتب آموزش زبان انگلیسی,برنامه درسی ملی,رویکرد ارتباطی,متوسطه اول و دوم
https://www.jcsicsa.ir/article_118898.html
https://www.jcsicsa.ir/article_118898_6ecee6a1cecf0ad1c4606f937598e21c.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
16
61
2021
08
23
تحلیل زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران
151
174
FA
فاطمه
رجبی وندچالی
دانشجوی دکتری مدیریت تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان)
rajabifateme37@yahoo.com
علی محمد
صفانیا
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات، تهران
dr.safania@iau-tnb.ac.ir
حسین
نظری
گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان ، اصفهان، ایران
nazari1387@yahoo.com
هدف از این مقاله تحلیل زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ روش ترکیبی میباشد. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزه تربیتبدنی بود. نمونهگیری به صورت هدفمند و از طریق تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزارگردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساخاریافته و پرسشنامه ماتریس خودتعاملی ساختاری بود. دادهها در بخش اول با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند و یافتهها در قالب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی، و شبکه مضامین سازماندهی شدند. همچنین با استفاده از مدل ساختاری تفسیری اقدام به سطحبندی زیرساختها شد. نتایج نشان داد که زیرساختهای درس تربیتبدنی به عنوان مضمون فراگیر شامل 127 مضمون پایه و 11 مضمون سازماندهنده میباشد که میتواند در 5 سطح طبقهبندی شوند و زیرساختهای مالی پایدار، زیرساخت اداری-مدیریتی و زیرساخت امکانات و تجهیزات اساسیترین زیرساختها هستند.
واژههای کلیدی: درس تربیت بدنی,زیرساخت مالی,امکانات و تجهیزات,زیرساخت انسانی
https://www.jcsicsa.ir/article_138551.html
https://www.jcsicsa.ir/article_138551_5909fd7c72b8743a1aa5c83fcf3db650.pdf
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
16
61
2021
08
23
تحلیل محتوای کتابهای درسی تاریخ رشته علوم انسانی براساس دیدگاه اسلامی عمل در آموزش تاریخ
175
204
FA
مراد
یاری دهنوی
بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
myaridehnavi@uk.ac.ir
سارا
اسدپور
بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان، ایران
sasadpour@uk.ac.ir
علی
شهبا
دبیر آموزش و پرورش شهرستان سیرجان، کرمان
shahba.ali88@yahoo.com
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی تاریخ رشته علوم انسانی دوره دوم متوسطه براساس دیدگاه اسلامی عمل در آموزش تاریخ با روش تحلیل محتوای قیاسی- مضمونی- کمی، میباشد. بدینمنظور، ابتدا دو سازه مفهومی براساس این دیدگاه تدوین شده است و پس از اعتباریابی آنها، چهار کتاب تاریخ (1) ایران و جهانِ باستان، تاریخ (2) از بعثت پیامبر (ص) تا پایان صفویه، تاریخ ایران معاصر و تاریخشناسی، براساس آنها تحلیلشدهاند. نتایج پژوهش نشانمیدهد که اغلب مقولهها و شاخصههای ناظر به آموزش تاریخ براساس دیدگاه اسلامی عمل، در این کتب، بطور هدفمند و جامع مورد توجه مؤلفان محترم قرارنگرفتهاند. چنانکه فراوانی برخی شاخصها، «صفر» درصد میباشد. «شخصیتستایی»، نگاه سیاه/ سفید به شخصیتها، عدم نگاه جامع به تاریخ و فروکاهش آن به تاریخ سلسله حکومتها، عدم ارتباط مسائل کنونی دانشآموزان با مباحث تاریخی، فقدان تبیینهای مختلف درباره رخدادها و مسائل تاریخی مناقشهبرانگیز، و ...، از مهمترین آسیبهای این کتب براساس دیدگاه اسلامی عمل در آموزش تاریخ میباشند.
"تحلیل محتوا ","کتاب های درسی تاریخ","دیدگاه اسلامی عمل"
https://www.jcsicsa.ir/article_134626.html
https://www.jcsicsa.ir/article_134626_cf0cc7d223f13d22f9b6143cef3286ad.pdf