ORIGINAL_ARTICLE
سنجش آثار برنامه درسی غیررسمی دانشگاه فرهنگیان در تحقق رسالت تربیت معلم
هدف این مقاله بررسی این پرسش بود که آیا برنامههای درسی غیررسمی به عنوان یکی از بخشهای اصلی برنامههای درسی دانشگاه، از نگاه دانشجویان در تربیت و آمادهسازی نیروی انسانی برای اجرای سند برنامه درسی ملی در بخش «حوزه یادگیری فرهنگ و هنر»، موفق بوده است یا خیر؟ جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود و با روشهای اسنادی و مشاهده مشارکتی (مشارکتکننده در نقش مشاهدهگر) و مصاحبه (روش هدایت کلیات) انجام شد. در مصاحبه، 35 نفر از دانشجویان دانشگاه و 5 نفر از مدیران فرهنگی دانشگاه، با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبهها با روش نظامدار منسوب به استراوس و کوربین در 4 سطح مورد تحلیل قرار گرفت. در جریان تحلیل، 695 مفهوم پدیدار شد که ذیل 12 مقوله و در 3 عنوان کلی چیدمان یافتند. جهت تأمین اعتبار دادهها از معیارهای چهارگانه گابا و لینکلن استفاده شد که از چهار معیار باورپذیری، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تاییدپذیری در پژوهش کیفی نام میبرند. یافتهها نشان میدهند برنامهدرسی غیررسمی دانشگاه فرهنگیان، با کارکردهای مورد انتظار، همسو بوده و دانشجومعلمان فعال در این برنامهها، توانمندی لازم برای تحقق کارکردهای یادشده را به شیوههای محسوس و نامحسوس یا مستقیم و غیرمستقیم، دریافت و تجربه میکنند.
https://www.jcsicsa.ir/article_63763_890f7339a54ad153d842b1ea5f92896a.pdf
2018-02-20
1
36
برنامه درسی ملی
برنامه درسی غیررسمی
فعالیت فرهنگی
دانشگاه فرهنگیان
تربیتمعلم
نعمت اله
موسی پور
n_mosapour@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
لیلا
فلاحتی
2
استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
AUTHOR
مهدی
مزینانی
3
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
LEAD_AUTHOR
اساسنامه جهاد دانشگاهی. (1370). وبگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی:
1
http://www.iranculture.org/fa/simpleView.aspx?provID=609
2
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. (1390). وبگاه دانشگاه فرهنگیان: www.cfu.ac.ir
3
امامجمعه، سیدمحمدرضا. احمدی، غلامعلی و تیمورنیا، مهین. (1392). بررسی تطبیقی فعالیتهای فوق برنامه دوره ابتدایی ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی. پژوهشهای برنامه درسی، 65-17.
4
امینی. محمد (1384). آموزش هنر در آموزش و پرورش. تهران: آییژ.
5
براتی، علی و زندی، پریوش. (1379). بررسی تاثیر فعالیتهای فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. تهران: شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
6
تقیپور ظهیر، علی. (1391). مقدمهای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی. تهران: آگاه.
7
دستورالعمل اجرایی بیست و پنجمین جشنواره فرهنگی دانشگاه. (1394). وبگاه دانشگاه فرهنگیان: www.cfu.ac.ir
8
ژوزف، پاملا بلوتین. (1393). فرهنگهای برنامه درسی. تهران: سمت.
9
سیدامامی، کاووس. (1390). روش تحقیق در علوم سیاسی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
10
شریعتمداری، علی. (1370). دقت و عوامل مؤثر در آن. پیوند، 116-108.
11
شعارینژاد، علیاکبر. (1366). نقش فعالیتهای فوق برنامه در تربیت نوجوانان. تهران: اطلاعات.
12
شعارینژاد، علیاکبر. (1387). روانشناسی تربیت و تدریس (آموزش و پرورش). تهران: اطلاعات.
13
شوبرت، ویلیام. (1986). بسترهای فهم برنامه درسی. ترجمه مصطفی قادری. تهران: یادواره کتاب.
14
شورای عالی آموزش و پرورش. سند برنامه درسی ملی (1386).
15
شورای عالی آموزش و پرورش. سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز. (1385).
16
صادقی، علیرضا. (1389). بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد آموزش چندفرهنگی. مطالعات برنامه درسی ایران. 215-190.
17
صفایی موحد، سعید و باوفا، داوود. (1392). عوامل شکلدهنده برنامه درسی پنهان در آموزش عالی ایران: یک مردمنگاری خودنگاشت. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 53-30.
18
صفایی موحد، سعید. (1395). دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
19
علمالهدی، جمیله. (1391). نظریه اسلامی تعلیم و تربیت. تهران: دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
20
علیخانی، محمدحسین و مهرمحمدی، محمود. (1383). بررسی پیامدهای قصدنشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 146-121.
21
فتحی واجارگاه، کوروش. (1384). کالبدشکافی برنامه درسی تجربه شده. مجموعه مقالات چهارمین همایش انجمن برنامهریزی درسی ایران (قلمرو برنامه درسی در ایران). تهران: سمت.
22
قورچیان، نادرقلی؛ امیریانزاده، مژگان و جعفری، پریوش. (1390). نقش انجمنهای دانشجویی در بالندگی رهبری دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 46-25.
23
کیومرثی، غلامعلی. (1389). آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیتهای پرورشی مدارس و دستیابی به اهداف تربیتی. تهران: مدرسه.
24
گال، مردیت دامین. بورگ، والتر و گال، جویس. (1392). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و دیگران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علومانسانی؛ دانشگاه شهید بهشتی.
25
گوتک، جرالد.ال. (1384). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمدجعفر پاکسرشت. تهران: سمت.
26
گویا، زهراء. (1389). نقد و بررسی حوزه یادگیری ریاضی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات برنامه درسی ایران. 164-147.
27
مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1380). تهران: ریاست جمهوری، معاونت پژوهش، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات.
28
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش1. تهران: جامعهشناسان.
29
معروفی، یحیی. یوسفزاده، محمدرضا و احمدی، رئوف. (1392). تاملی در نقش کانونهای فرهنگی ـ تربیتی آموزش و پرورش در تربیت هنری دانشآموزان. تدریسپژوهی، 15-25.
30
ملکی، حسن. (1376). برنامهریزی درسی «راهنمای عمل». تهران: وزارت آموزش و پرورش (سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی).
31
ملکی، حسن. (1385). آشنایی با فعالیتهای تربیتی اجتماعی (فوق برنامه). تهران: آییژ.
32
منطقی، مرتضی. (1389). آموزش غیررسمی. تهران: بعثت.
33
مهرمحمدی، محمود و همکاران. (1393). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و شرکت بهنشر (آستان قدس رضوی).
34
مهرمحمدی، محمود. (1381). فرهنگ و آموزش و پرورش. 47-13. نامه فرهنگ.
35
مهرمحمدی، محمود. (1383). آموزش عمومی هنر، چیستی، چرایی، چگونگی. تهران: مدرسه.
36
مهرمحمدی، محمود. (1387). میزگرد تخصصی «بازشناسی مفهوم و کاربرد برنامه ی درسی پنهان». مطالعات برنامه درسی، 171-156.
37
موسیپور، نعمتالله (الف). (1391). برنامه درسی و فرهنگ؛ قلمروها و موضوعات مطالعاتی. مطالعات برنامه درسی، 10-1.
38
موسیپور، نعمتالله (ب). (1391). ترویج فرهنگ «ایثار و شهادت» به کمک برنامه درسی در دوره ابتدایی. تحقیقات فرهنگی، 126-103.
39
نادری، امیر و دیگران. (1391). ویژگیهای اهداف فعالیتهای فوقبرنامه دانشاموزان دبیرستانی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 98-71.
40
نصر، احمدرضا. اعتمادیزاده، هدایتالله و نیلی، محمدرضا. (1386). برنامه درسی و طراحی درس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
41
نوروزیمصیر، رضا و رحمانی، جهانبخش. (1395). مقایسه نمرات دانشآموزان مدارس مقطع متوسطه دارای فعالیتهای فوقبرنامهو فاقد فعالیتهای فوقبرنامه در آزمون رشد مهارتهای اجتماعی ماتسون. پژوهش در برنامهریزی درسی. 155-145.
42
وودو، آلن. (1385). خلاقیت در آموزشگاه. ترجمه علی خانزاده. تهران: چهر.
43
Aspin، D.، & Chapman، J. (2001). Toward a Philosophy of lifelong learning. In d. Aspin، & et al، The international handbook on lifelearning. Dordrecht: Kluwer.
44
Bakoban, R. A and Aljarallah, S. A. (2015). Extracurricular activities and their effect on the student’s grade point average: Statistical study. Educational Research and Reviews. http://www.academicjournals.org/ERR
45
Betz. Cecily. L, Betz Gay. Redcay. (2004), An exploratory study of future palns and extra curricular activities of transition-age youth and youngadults.
46
Blomfield. Corey. J, Barber. Bonnie. L . (2009). Brief report: performing on the stage, the filed, or both? Australian adolescent extra curricular acivity participation and selfconcept, journal of adolescence .
47
Coombs، P.، & Ahmed، M. (1974). Attacking pural poverty: How Non_ formal education can help. Baltimore: John hopkins University.
48
Dale، M.، & Bell، J. (1999). Informal Learning in the workplace. DFEE. Reasearch report 134. London: Department for education and employment.
49
Decker، F. (1982).
50
Eisner، E. (1994). Educational imagination: On the Design and Evaluation of School Programs.
51
Eisner، E. (2002). Education Artistic vision. U.S.A: Collier Macmilland Publishers.
52
Glaser، B. (2007). The Grounded Theory Review: An International Journal. The Grounded Theory Review، 1-94.
53
Jfoster، R. (1925). Extracurricular activities in the school. Retrieved from Pittsburgh. hg1.tabaar.com/Nashrie/Files/1154.doc.1390
54
Kerr، b. (2009). Encyclopedia of Giftedness، Creativity، and Talent. A SAGE Reference Publication.
55
Livingston، D. (1999). Exploring the icebergs of adult learning: Finding of the first Canadian survey of informal Learning Practices. CJSAE (13)، 49-72.
56
Massoni, Erin (2011) ". Positive Effects of Extra Curricular Activities on Students," ESSAI: Vol. 9, Article 27.Available at: http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/27
57
Meyers، J.، & Perez، L. (2004). Structured Extracurricular Activities among Adolescents. u.s.a: University of Kentucky.
58
Schaefer، R. (2003). Sociology matters. McGraw-Hill Publishing Co.
59
Schubert، W. (1993). Curriculum Reform in cowelti (ed): challenges and achivement af America. Alexanderia.
60
Shulruf. Boaz, Tumen. Sarah, Tolley. Hilary. (2008). Extra curricular activities in school, do
61
they matter? children, and youth services review 30.
62
Smitht، H. (2007). The relationship between scores on the Bell Adjustment Inventory and participation in extra-curricular activities. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002206630766930
63
UNICEF. (2005). Non-Formal Education (NFE). Nairobi directory and national summaries.
64
zais، R. (1976). Curriculum: Principles and Foundations. New York: Thomas Y.، Crowell company.
65
Wilson, Nikki. (2009). Impact Of Extracurriculat Activities on Students. University of Wisconsin-Stout.
66
woods. Jackie. R, Alabama. Auburn. (2007). An investigation of two-year community college students’ involvement in extracurricular activities.
67
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت مطلوب و موجود عنصر محتوا برای تربیتمعلمان فناور از دیدگاه صاحبنظران، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان
هدف این پژوهش، شناسایی ویژگیهای عنصر محتوا برای تربیتمعلمان فناور است. در این پژوهش تلاش شده است تا فاصله بین وضع موجود و مطلوب بهمنظور ارائه پیشنهادهای کاربردی برای بهبود بخشیدن به برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بررسی و مقایسه گردد. روش پژوهش، ترکیبی است و با طرح اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، برای تبیین وضع مطلوب با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای هیئتعلمی کشور، اطلاعات جمعآوری گردید. در بخش کمی پرسشنامه بین تعداد 249 نفر از اعضای هیئتعلمی و 359 نفر از دانشجویان توزیع شد. نتایج بخش کیفی نشان داد که محتوای مطلوب جهت تربیتمعلمان فناور باید از پنج ویژگی طرح محتوای آمیخته، انعطافپذیری، تناسب با اهداف، رویکرد فناورانه حاکم بر محتوا و کاربردی بودن برخوردار باشد. در بخش کمی نتایج نشان داد که از نظر اساتید و دانشجویان وضعیت محتوای برنامه درسی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیتمعلمان فناور چندان مطلوب نیست.
https://www.jcsicsa.ir/article_63765_e7230143d1031520f8206a2652dfcfd1.pdf
2018-02-20
37
68
نظام تربیتمعلم
برنامه درسی تربیتمعلم
عنصر محتوا
معلم فناور
حمیدرضا
مشهدی
mashhadi.h2000@gmail.com
1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فریدون
شریفیان
f.sharifian2005@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان (نویسنده مسؤل)
LEAD_AUTHOR
محمدجواد
لیاقت دار
3
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حسن
رستگارپور
4
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
آیتی، محسن و همکاران (1386). الگوی تدوین برنامههای درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در تربیتمعلم. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. 5، 80-55.
1
اسدیگرمارودی، اسدالله و شریفزاده، سیدعلی (1392). دانشگاه فرهنگیان قله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (واقعنگاری تأسیس)، تهران: انتشارات مدرسه.
2
ارنشتاین، آلن؛ و لوننبرگ، فرد (1390). برنامهریزی درسی: تحلیل و بهسازی تدریس، ترجمه مصطفی شریف، اصفهان: جهاد دانشگاهی.
3
حسینی، میر قاسم (1388). کیفیتسنجی برنامههای درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، اصفهان: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
4
صمدی، پروین و رمضانی، معصومه (1391) بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش فناوری در کشورهای ژاپن، انگلستان، استرالیا و آمریکا به منظور ارائه الگویی جهت برنامه آموزش فناوریهای اطلاعاتی در ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی.31، 41- 23.
5
فتحی واجارگاه، کورش (1389). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی، تهران: نشر دانشگاهی بال.
6
فتحی واجارگاه، کوروش، موسی پور، نعمت اله و یادگار زاده، غلامرضا (1393). برنامهریزی درسی در آموزش عالی. تهران: مهربان نشر.
7
ملکی، حسن و گرمایی، حسنعلی (1388). جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر صاحبنظران و معلمان شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 8 (31).
8
ملکی، حسن (1390). مبانی برنامهریزی درسی آموزش متوسطه، تهران: انتشارات سمت.
9
مهربان، زهرا (1393). تلفیق: رویکردی مناسب برای ورود علم و فناوری نانو به محتوای برنامه درسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 34، 34- 5.
10
مهرمحمدی، محمود (1389). برنامه درسی: نظرگاهها، چشماندازها و رویکردها، تهران: انتشارات سمت.
11
Azam, f. Fauzze,O. Daub,Y.(2014). Teacher Training Education programs in three Muslim countries: Afghanistan, Iran and Pakistan. Journal of Education and human Development. 3 (2). 729-741.
12
Bakker, A. B. (2011). The evidencebased model of work engagement. Current Directions in Psychological Science, 265-269.
13
Barak, M. (2006). Instructional principle for fostering learning with ICT: Teacher`s Perspectives as Learners & Instructors. Educ Inf Technol: 1, 123.
14
Baslanti, U.(2006). Challenges in preparing tomorrows teachers to use technology: lessons to be learned from research. University of florida college of education. Journal of educational technology, 5.
15
Chao, G. (2015). Impact of teacher training on information communication technology integration in public secondary schools in Mombasa county. Human Resource Management Research, 5(4): 77-94
16
Erekson, T. Shumway, S. (2006). Integrating the study of technology into the curriculum: A consulting teacher Model. Journal of Technology Education, 18(1), 27-38.
17
Hossain Khan, S.(2014).A model for integrating ICT into teacher training programs in Bangladesh based on TPCK. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 2014, 3(10), 21-31
18
Hsu, S. (2010). The relationship between teacher’s technology integration ability and usage. Journal of Educational Computing Research, 43, 309325.
19
Jahanshahi, H., Hassanpour, H., Ahmadi Ghavami, M. (2012). Ranking the effective factors in the successful implementation of knowledge management, Police Organizational Development Journal, 9 (41): 43-60.
20
Jope, G. (2014). Grasping phronesis: The fabric of discernment in becoming an ethical teacher, Unpublished Doctoral Dissertation, The University of British Columbia, Vancouver, Canada.
21
Perraton, H., Robinson, B. & Creed, C. (2001). Teacher education through distance learning: Technology, Curriculum, Evaluation. Paris: UNESCO.
22
Phelan, A.(2015). Curriculum theorizing and teacher education (Complicating conjunctions). London: Routledge.
23
Pinar, W. F. (2010). Currere. In: C. Kridel (Ed.). Encyclopedia of Curriculum Studies. London: Sage.
24
Shi, M., & Bichelmeyer, B. A. (2007). Teachers 'experiences with computers: A comparative study. Educational Technology & Society, 10(2), 180-190.
25
Taba, H. (1962). Curriculum Development. New York: Harcourt, Brace and World, Inc.
26
Tanner, D., and Tanner, T. (1979). Emancipation from research: The reconceptualist’ prescription, Educational Researcher, 8(6), 8–12.
27
Thomson, P. (2013).Romancing the market: Narrativising equity in globalizing times, Discourse: Studies in the Cultural Politics in Education, 34 (2), 170–184.
28
Voogt, J. (2008). IT and curriculum processes: Dilemmas and challenges. In J. Voogt, & G. Knezek (Eds.), International handbook of information technology in primary and secondary education. New York: Springer.
29
Zhao, J., Melody, W., Heidi Perreault, A., Waldman, L., & Truell, A. D. (2009). Faculty and Student use of Technologies, user Productivity, and user Productivity, and user Preference in distance education. Journal of Education for Business, 84 (4), 7.
30
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تطبیقی محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی چاپ قدیم و جدید پایه چهارم ابتدایی بر اساس اصول معرفتشناختی تربیت
هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی قدیم و جدید در پرداختن به اصول «معرفتشناختی تربیت» منتج از «واقعگرایی سازهگرایانه» است. بدین منظور ابتدا در قالب چارچوب نظری مختار پژوهش، ویژگیهای اصول متناظر با حوزه اجتماعی (اصل ارتباط با امر موردمطالعه، تکیهبر شواهد، جامعنگری در علم، تکیهبر حقایق، فرضیه پروری، ارتباط با نیازها و مسائل) بیان شده است. سپس با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای قیاسی-مضمونی-کمی و تحلیل محتوای تطبیقی به پاسخگویی سؤالات پژوهش پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاکی از فربگی اصل تکیه بر حقایق و در مرتبه دوم از نظر فراوانی اصل ارتباط با امر مورد مطالعه در هر دو کتاب یاد شده میباشد. همچنین نتایج نشان دهنده کم توجهی در پرداختن به اصول جامعنگری در علم و فرضیه پروری در کتاب تعلیمات اجتماعی چاپ قدیم و جدید میباشد.
https://www.jcsicsa.ir/article_63767_13907626bbb0a5061d91f9f5e10fe3e3.pdf
2018-02-20
69
94
تحلیل محتوا
تعلیمات اجتماعی
معرفتشناختی تربیت
واقعگرایی سازهگرایانه
نرگس
سجادیه
n.sajadieh@gmail.com
1
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
سهراب
محمدی پویا
2
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
باقری، خسرو (1387). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، جلد اول. انتشارات علمی و فرهنگی.
1
باقری، خسرو (۱۳۸۹). درآمدی بر فلسفهی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران.جلد دوم. تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
2
تعلیمات اجتماعی پایه چهارم (1391). اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
3
جعفری هرندی، رضا؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم (1387). تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی، روششناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 14 (55)، 58- 33.
4
جوادی آملی، عبدالله (1386). سرچشمههای اندیشه، تحقیق عباس رحیمیان محقق، ج4، قم: اسرا.
5
رابینو، پل؛ دریفوس، هیوبرت (1386). میشل فوکو: فراسوی ساخت گرایی و هرمنوتیک. ترجمه حسین بشیریه. تهران: نشر نی.
6
سجادیه، نرگس (1389). نقد و بررسی رویکرد تبارشناسی فوکویی و ارائه الگویی از آن جهت پژوهش در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
7
سجادیه، نرگس (1393). تحلیل تطبیقی اسناد رسمی نگاشته شده در فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 4 (1)، 48- 29.
8
صادق زاده، علیرضا و همکاران (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، تهران، دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
9
ضرغامی، سعید؛ سجادیه، نرگس ؛ قائدی، یحیی (1391). بازاندیشی مفهومی پرورش همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل، راهبرد فرهنگ، دوره 5، شماره 18-17: صص 151- 123.
10
غفاری مجلج، محمد؛ خزائی، کامیان و ناظری، معصومه (1390). تحلیل محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی از نظر برخورداری از مؤلفههای هویت ملی، نشریه مهندسی فرهنگی، سال ششم، شماره60-59.
11
قلتاش، عباس؛ صالحی، مسلم و میرزایی، حسن (1391). تحلیل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران از منظر توجه به ویژگیهای شهروند جهانی، پژوهش در برنامه درسی، سال نهم، دوره دوم، شماره8.
12
قضاوی، منصوره؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد و اسماعیلی، مریم (1389). تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ایران به لحاظ توجه به معضلات زیستمحیطی، اندیشههای نوین تربیتی، دوره 6، شماره 4.
13
دهقانی مرضیه (1388). تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مهارتهای اجتماعی با توجه به دیدگاه آموزگاران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هشتم، شماره 31.
14
دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی (1394). گروه درسی مطالعات اجتماعی، ماهیت مطالعات اجتماعی ویژگیهای آن، فصل اول.
15
گال، مردیت و همکاران (1384). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت.
16
مطالعات اجتماعی پایه چهارم (1393). ناشر: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، چاپ اول.
17
Bhaskar, R. (2008). A realist theory of science. New York: Taylor & Francis.
18
BonJour, L. (2005). Epistemological problems of perception. Retrived from http://plato. stanford.edu/entries/perception-episprob.
19
Dewey, John. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Chicago: Hery Begnery.
20
David, M. (2015). The correspondence Theory of Truth, In Stanford Encyclopedia of Philosophy, http:// plato. Stanford. Edu/ entries/ truth- correspondence.
21
Given, L, M. (2008). Encyclopedia of Qualitative Research Methods. California & London: Sage Publications.
22
Hirst, P. H. (1969). “The Logic of Curriculum”, Journal of Curriculum Studies, 1 (2): 142-158.
23
Hirst, P. H. & Peters, R. S. (1970). The logic of education. New York: Routledge.
24
Repko, A. F. & Szostak, R. & Buchberger, M. P. (2017). Introduction to interdisciplinary studies. California: Sage.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر الگوهای یاددهی-یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس علوم تجربی به شیوه فراتحلیل
در این پژوهش با بهرهگیری از روش فراتحلیل به تحلیل نتایج پژوهشهای انجام شده در ارتباط با چگونگی تأثیر الگوهای یاددهی-یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شد. بدین منظور تعداد 22 پژوهش با کمک ابزار چک لیست گزینش پژوهشها- از نظر فنی و روش شناختی- برای بررسی انتخاب شدند. برای محاسبه شاخصها از نرم افزار 2- CMA استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل پژوهشهای اولیه از اندازه اثر به تفکیک هر عامل اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثر ثابت و تصادفی استفاده گردید و جهت بررسی سوگیری انتشار از روش تحلیل حساسیت با استفاده از نمودار قیفی و آماره تعداد امن از تخریب اروین و جهت بررسی میزان ناهمگنی از آزمون ناهمگنی Q کوکران و مجذور I استفاده شد و برای تبدیل اندازه اثر از ضریب z فیشر استفاده گردید. یافتههای این تحقیق نشان داد که روش تدریس کاوشگری بیشترین تأثیر و روش سنتی با نرم افزار کمترین میزان تأثیر و در بخش یادگیری، مدل چرخه یادگیری بیشترین تأثیر و روش نقشه مفهومی کمترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس علوم تجربی دارند.
[1]. Publication bias
[2]. Sensitivity analysis
[3]. Funnel plot
https://www.jcsicsa.ir/article_63769_087c16eec4464268169e604ec4b16290.pdf
2018-02-20
95
124
فراتحلیل
الگوهای یاددهی ـ یادگیری
پیشرفت تحصیلی
آموزش علوم تجربی
سمانه
طاهری زاده
1
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
AUTHOR
فائزه
ناطقی
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ازاک، اراک، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
فقیهی
3
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
AUTHOR
احمدی، احمد و همکاران. (1393). کتاب راهنمای معلم علوم تجربی پایه هفتم. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
1
احمدی، غلامعلی و عبدالملکی، شوبو. (1392). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر سنندج در درس علوم تجربی. فصلنامه علوم تربیتی. شماره98. 116-99.
2
احمدیان چاشمی، سانا و رستگارپور، حسن و موسوی، سید یعقوب. (1391). تأثیر الگوی راهبرد آموزشی تکلیف محور مریل بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی. فصلنامه مهندسی آموزشی. شماره 1. 8-1.
3
ادیبنیا، اسد و شکوهی، سارا. (1391). مقایسه تأثیر روش تدریس پودمانی با روش تدریس 5ای بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدائی شهر تهران در سال تحصیلی 90-91. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
4
ادیبنیا، اسد و فرخی، نورعلی و کیارسی، سمیه. (1387). مقایسه اثربخشی روش تدریس کاوشگری با روش تدریس همیاری بر روی پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر در درس علوم تجربی سال پنجم ابتدایی شهر دزفول در سال تحصیلی 87-1386. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
5
اکبری شلدره ای، فریدون و قاسم پور، حسین و علیزاده، فاطمه صغری. ( 1390 ). روش های نوین یاددهی- یادگیری و کاربرد آنها در آموزش. تهران: انتشارات فرتاب.
6
امینی، داریوش و افروز، غلامعلی و احدی، حسن و شریفی درآمدی، پرویز و هومن، حیدرعلی. (1390). مقایسه تأثیر آموزش به شیوه الگوی راهبردی تفکر استقرایی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهر همدان. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 1 (2). 19-1.
7
باردل، محمد و حسینی نسب، سید داوود. (1394). بررسی اثربخشی ارائه شبکهای در مقایسه با ارائه خطی محتوای درس بر بازدههای شناختی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. شماره 30. 74-59.
8
برزگر، راضیه و علیآبادی، خدیجه و نیلی، محمدرضا. (1393). مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی گانیه و دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی. 10 (1). 118-97.
9
برزگر، راضیه و علی آبادی، خدیجه. (1392). بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز بر یادگیری و یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 10 (11). 36-24.
10
پاکنیا، لیلا و نادی، محمدعلی و صفری، یحیی و مهدیزاده، حسین. (1392). طراحی نرمافزار آموزشی علوم پنجم ابتدایی مبتنی بر فراشناخت و بررسی تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 10 (12). 35-24.
11
توسلی نوقابی، جواد و جعفریان اول، نعمت. (1392). بررسی اثربخشی مدل چرخه یادگیری 5E و بکارگیری فناوریهای آموزشی در آموزش درس زمین شناسی دانشآموزان دبیرستانهای مشهد. سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی و تخصصی علوم زمین. تهران. ایران.
12
جعفری ثانی، حسین و حسینی، مجتبی و هاشمی، فروزان سادات و لطفی، ملیحه. (1393). بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی بر رشد دانش فراشناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. شماره 2. 48- 31.
13
جویس، بروس و ویل، مارشا وکالهون، امیلی. ( 1386). الگوهای جدید تدریس. ترجمه: محمدرضا بهرنگی. تهران: کمال تربیت.
14
حسینی، تقی و فلاح، سمیه و پارسا، امرالله. (1395). مقایسه تأثیر سه روش تدریس الگوهای کاوشگری، بحث گروهی و روش سخنرانی (سنتی) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی شهر یزد. مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 2 (2/4). 128- 115.
15
حسینینسب، سید داوود و دانشور، زرین و مجیدیانی، مریم. (1388). مقایسه کارآیی روشهای تدریس (همیاری، کاوشگری و سنتی) در پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی - منطقه زیویه استان کردستان. فصلنامه پویش. شماره 7. 62- 45.
16
حسین پور، علیرضا. (1387). طراحی الگوی مطلوب آموزش علوم پایه پنجم ابتدایی براساس رویکرد سازنده گرایی اجتماعی با استفاده از ابزار چند رسانه ای. رساله دکترا. دانشگاه تربیت مدرس.
17
خفتهدل، مسعود و ادیبنیا، اسد و مهاجر، یحیی. (1394). مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری با روش تدریس 5ای بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی. 12 ( 19). 103-90.
18
دلاور، علی. (1394). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
19
دلاور، علی. ( 1384 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
20
رضوی، سید عباس. ( 1386 ). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
21
سیف، علی اکبر. (1394). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
22
شریفزاده، حکیمهالسادات و باعزت، فرشته و جلالیانراد، حمیده. (1395). تأثیر روش مبتنی بر زیبایی شناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی. اندیشههای نوین تربیتی. 12 (3). 199- 183.
23
شعبانی، حسن. ( 1382 ). الگوهای پیشرفته تدریس. تهران : انتشارات سمت.
24
شعبانی، حسن. ( 1385 ). مهارت های آموزشی، روشها و فنون تدریس. تهران : انتشارات سمت.
25
صفوی، اماناله. (1392). روشها، فنون و الگوهای تدریس. تهران : انتشارات سمت.
26
عبدی، علی. (1393). بررسی تأثیر مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد اکتشافی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی. 2 (6). 70-59.
27
عبدی، علی و نوروزی، داریوش. (1390). مقایسه اثر بخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چندگانه و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره 37، 120-101.
28
عزیزی، حسین و نوروزی، داریوش و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1394). تأثیر روش تدریس بایبی در میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 3 (5). 55-39.
29
عصاره، علیرضا و امامجمعه، سید محمدرضا و اسدپور، سعید. (1394). تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد زمینهمحور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 14 (56). 172-151.
30
عظیمی، اسماعیل و جعفری هرندی، رضا و موسوی پور، سعید. (1393). اثربخشی بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 11 (15). 44-34.
31
علیلو، اکبر و عظیمپور، احسان. (1395). اثربخشی روشهای نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی. فصلنامه پژوهشهای برنامه درسی. 6 (2). 40-25.
32
فاضلیان، پوراندخت؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم؛ سراغی، سعید (1389)؛ اثربخشی روش تدریس 5ای در یادگیری و نگهداری مطالب درس علوم مقطع راهنمایی شهر نهاوند.
33
قاضیطباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی. (1389). فراتحلیل در پژوهشهای اجتماعی و رفتاری. تهران: نشرجامعه شناسان.
34
قربانی زاده، وجه الله. (1394). روش تحقیق فراتحلیل با نرم افزار CMA2. نشر: بازتاب.
35
کاظمی، زهرا. (1392)، مدل غنی سازی درس علوم تجربی دوره ابتدایی برای یادگیری و رشد مهارتهای شناختی دانشآموزان، پژوهشهای علوم انسانی دانشگاه اصفهان. 5 (27). 66-37.
36
کرامتی، محمدرضا و حیدریرفعت، ابوذر و عنایتینوینفر، علی و هدایتی، اکبر. (1391). تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم و اضطراب امتحان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 11 (44). 98-83.
37
کیامنش، علیرضا. ( 1377 ). یافته های سومین مطالعه بین المللی تیمز ریاضیات دوره ابتدایی. وزارت آموزش و پرورش. پژوهشکده تعلیم و تربیت.
38
لینفیلر، ماری. (1387). رویکردهای یاددهی- یادگیری در علوم تجربی. ترجمه: محمود امانی تهرانی. مجله رشد آموزش زیست شناسی. شماره 44. ص 16.
39
محبی، عظیم. (1393). بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی بر عملکرد دانشآموزان در درس علوم تجربی کلاس چهارم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 13 (51). 126-111.
40
مصرآبادی، جواد. (1395). فراتحلیل، مفاهیم، نرم افزار و گزارش نویسی. تبریز: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
41
مصرآبادی، جواد و علیلو، اکبر. (1395). اثربخشی نقشه مفهومی بر یادداری و درک و کاربست مفاهیم علوم تجربی. فصلنامه روانشناسی تربیتی. شماره 40. 171-151.
42
معروفی، یحیی و کرد نوقابی، رسول و ساعدموچشی، لطف الله. (1393). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. شماره 2. 96-83.
43
معروفی، یحیی و خرم آبادی، یدالله و ملاولی، زینب. (1390). تأثیر اموزش مهارتهای تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم کمتوان ذهنی. فصلنامه کودکان استثنایی. شماره 40. 118-101.
44
ملکی آوارسین، صادق و مصطفی پور، روزیتا. (1394). بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. شماره 29. 60-43.
45
مؤمنی مهموئی، حسین و پاکدامن، مجید و دادمهر، مجید. (1392). تأثیر نرم افزار آموزشی «میشا و کوشا» بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 4 (2). 66- 45.
46
مهرمحمدی، محمود. (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی ـ یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه.
47
میردریکوند، فیروز و حاجیحسیننژاد، غلامرضا و علیعسگری، مجید و ادیبمنش، مرزبان. (1394). بررسی تأثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پایه سوم راهنمایی شهر اندیمشک. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 12 (20). 144-133.
48
وزارت آموزش و پرورش. (1396). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. مرکز ملی مطالعات بینالمللی پرلز و تیمز.
49
هارلن، وین. (1386). نگرشی نو بر آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی. ترجمه: شاهده سعیدی. تهران: انتشارات مدرسه.
50
هاشمیمقدم، سیدشمسالدین و موسویپور، سیدسعید و صادقی، اشرف. (1394). تأثیرالگوی تدریس کاوشگری برگرایش به تفکر انتقادی، نگرش به درس علوم تجربی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هفتم دوره اول متوسطه شهرستان اراک درسال تحصیلی 94-1393. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.
51
هومن، حیدرعلی. (1392). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارت سمت.
52
Collins, A. (1986). A sample dialogue based on a theory of inquiry teaching. Cambridge. MA: Bolt, Beranek, and Newman, Inc.
53
DeBoer, G. E. (1991). A history of ideas in science education. New York: Teachers College Press.
54
De Koning, E. , Hamers, J. H. M. , Sijtsma, K. , & Vermeer, A. (2002). Teaching Inductive Reasoning in Primary Education. Development Review. 22. 211-241.
55
Dochy, F. , Segers, M. , Van den Bossche, P. & Gijbels, D. (2003). Effect of problem based learning: A Meta Analysis, Learning and Instruction. The Journal of Psychology. 13. 533-568.
56
Hunter , J. E , 4 Schmidt , F. L. (1990). Methods of meta – analysis : correctiong error and bias in app roach. journal of Applied psychology. 80 (1). 94-106.
57
Haury, D. L. (2003). Teaching science through inquiry, clearinghouse for science, mathematica, and environmental education. Eric.
58
Rakow, S. J. (1986). Teaching science as inquiry. Bloomington. IN: Phi Delta Kappa Educational Foundation.
59
Strong, A. , Silver, M. & Perini, D. (2004). Teaching what matters most standard and strategies for raising student's achievement. ASCD Pub. New York.
60
Vanides, Yue Yin. , Miki Tomita, & Maria Araceli Ruiz-Primo. (2005). Concept Maps in the Science Classroom, National Science Teachers Association, Reprinted with permission from Science Scope. 28 (8). 27-31.
61
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای اشعار فارسی دوره ابتدایی بر اساس زبان و عاطفه
هدف کلی این پژوهش، شناسایی ویژگیهای زبان و عاطفه در کتابهای فارسی دوره ابتدایی است. لذا، جریان پژوهش مورد نظر میکوشد از طریق تحلیل محتوا در مورد میزان توجه محتوای مکتوب کتابهای فارسی دوره ابتدایی به مؤلفههای زبان و عاطفه تبیینی روشن ارائه نماید و و با تمییز میان این میزان توجه در پایههای مختلف دلالتهایی از این تفاوتها استنتاج نماید. روش تحقیق از نوع توصیفی به روش تحلیل محتوا است. جامعه آماری مطالعه شامل کتابهای فارسی پایه اول تا ششم ابتدایی و نمونههای آماری شامل درسهایی از کتب فارسی دوره ابتدایی است که در قالب نظم بودهاند. روش تحقیق پس از گردآوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی و در محدوه آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بیشترین فراوانی ویژگیهای زبانی، به مؤلفههای الفاظ ساده و کوتاهی مصراع، و در کل به پایههای چهارم و سوم اختصاص یافته است. همچنین، بیشترین فراوانی ویژگیهای عاطفی به مؤلفههای آگاهی و امید، و در کل به پایههای سوم و اول معطوف شده است.
https://www.jcsicsa.ir/article_63770_25d36e2f80962a83b0314eb25098294f.pdf
2018-02-20
125
144
فارسی ابتدایی
تحلیل محتوا
زبان
عاطفه
نظم
ملیحه
نیازیان
malihe.niazian@yahoo.com
1
مدرس دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
کامیان
خزایی
2
هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی چالوس
AUTHOR
امین پور، قیصر. (1386). شعر کودکی. چاپ سوم، تهران: انتشارات گلشن.
1
اهی (ایمن)، لیلی و همکاران. (1352). گذری در ادبیات کودکان. تهران : شورای کتاب کودک.
2
اسپید، ندا. (1388). قصه منظوم و جایگاه آن در ادبیات کودک. چاپ اول، تهران: انتشارات ترفند.
3
استادزاده، زهرا. (1391). بررسی محتوایی اشعار کودکانه ی پروین دولت آبادی بر قایق ابرها و گل بادام. مجله مطالعات ادبیات کودک، سال سوم، شماره 2 (6)، پاییز و زمستان.
4
پالمر، مایکل. (1385). مسائل اخلاقی (ترجمه علیرضاآل بویه). تهران : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
5
پورنامداران، تقی. (1368). کتاب رمز و داستانهای رمزی. چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
6
پارسا، محمد. (1371). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. چاپ چهارم، تهران: انتشارات بعثت.
7
کروچه، بندتو. (1372). کلیات زیبا شناسی. (ترجمه فوآد روحانی). چاپ هفتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
8
حقشناس لاری، محمد. (1388). شعر کودکانه و پیدایش زیباشناسی کلامی در کودکان. فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره 33، بهار.
9
حق شناس، محمد و همکاران. (1388). زبان فارسی اول و دوم. چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت.
10
دهقان دهنوی، زهرا و جلالی پندری، یدالله. (1392). بررسی عنصر زبان و ویژگیهای ان در اشعار کودک و نوجوان مهدی اذر یزدی. مجله مطالعات ادبیات کودک، سال 4، شماره 1، بهار و تابستان.
11
زرقانی، سید مهدی و عباسپور نوغانی، محبوبه. (1386). بررسی محتوایی شعر کودک در دهه
12
هفتاد. مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، شمارة 159، زمستان.
13
زندی، بهمن. (1381). زبان آموزی. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
14
سرامی، قدم علی. (1380). پنج مقاله دربارۀ ادبیات کودک. چاپ دهم، تهران: انتشارات ترفند.
15
سلیمان پور، جواد. (1389). برنامهریزی درسی با تأکید بر تدوین محتوای درسی فعال. تهران: انتشارات احسن.
16
سلسبیلی، نادر. (1389). ارزیابی برنامه درسی طراحی شده، تدوین شده و اجرا شده فارسی دوره ابتدایی (بخوانیم و بنویسیم) براساس معیار توجه به کل نگری در آموزش توانایی زبانی. فصلنامه علمی پژوهشی، شماره 33، بهار.
17
شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1373). موسیقی شعر. چاپ ششم، تهران: انتشارات آگاه.
18
شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1376). موسیقی شعر. چاپ اول: انتشارات آگاه.
19
شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1380). موسیقی شعر. چاپ سوم: انتشارات آگاه.
20
صادق زاده، محمود. (1392). بررسی اشعار تعلیمی کودک و نوجوان در ادبیات معاصر. نشریه علمی، پژوهشی، ادبیات تعلیمی، سال پنجم، شماره 17، بهار.
21
ظفری نژاد، عادل. (1392). تحلیل محتوای کتاب درسی. چاپ اول: کوروش چاپ.
22
عطار، فریدالدین. (1905). تذکره الولیا. نیکلسون، لیدن، مصر.
23
غریب، رز. (1378). نقد بر مبنای زیباشناسی و تأثیرآن در نقدعربی (ترجمه نجمه رجایی). مشهد: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی.
24
فاضلی، مهبود و شهرویی، خدیجه. (1390). بررسی اشعار کودک و نوجوان قیصر امین پور بر اساس نظریه ژان پیاژه. همایش منطقه ای روانشناختی کودک و نوجوان.
25
فرمیهنی فراهانی، حسن. (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. چاپ اول: اسرار دانش.
26
کیانوش، محمود. (1355). شعر کودک در ایران. تهران : اگه.
27
ملکی، حسن. (1374). سازماندهی محتوا برنامه درسی چاپ اول. شیراز: انتشارات قو.
28
ملکی، حسن. (1374). مقدمات برنامه ریزی درسی چاپ اول. تهران: انتشارات سمت.
29
معین، محمد. (1380). فرهنگ فارسی. شش جلد. تهران : انتشارات امیر کبیر.
30
مرعشی، سیده منصوره. (1391). تحلیل محتوای کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه آسمان سوره ابتدایی براساس معیارهای فلسفه برای کودکان. فصلنامه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مکالمات علوم انسانی و مکالمات فرهنگی، سال سوم.
31
میرزا بیگی، علی. (1384). برنامهریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی چاپ دوم، تهران: انتشارات سیطرون.
32
نیازیان، ملیحه (1393). تحلیل محتوای اشعار کتاب فارسی دوره ابتدایی براساس زبان، بیان، عاطفه،و ایماژ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
33
واندن بروک، کارولین و همکاران. (1386). ادبیات کودک عامل پیوند کودکان دنیا : نگاهی به ادبیات کودکان فرانسه (ترجمه بهاره بهداد). تهران: انتشارات سوره مهر.
34
ویگوتسکی، لئولیمونوویچ. (1376). تفکر و زبان (ترجمه بهروز عزب دفتری). چاپ اول، تبریز: انتشارات نیما،.
35
هولستی،آل،آر. (1999). تحلیل محتوا در علوم انسانی (ترجمه نادر سالار روند زاده امیری). چاپ اول، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
36
Alipour, M. (2000). To Analyze & Criticize Children Poems. Tehran, Tirgan.
37
Aminpour, Gh. (2008). Poetry and Childhood. 1st Edition, Tehran: Morvarid.
38
Aminpour, Gh. (1995). Poetry: A Return to Childhood. Journal of Child and Adolescent LiteraryResearch, Poetry Special Edition, 1, 8-47.
39
Anderson, J.J. (2005). Language and Imagination in the Gawain Poems. Manchester university press, oxford road, Manchester.
40
Barrow, W. (2010). Dialogic participation and the potential for philosophy for children. thinking skills and creativity, 5 (2), 61-69.
41
Borgonon, L.G., Barcelona, M.A., Garcia-Garcia, J.A., Alba, M. & Escalona, M.J. (2014). Software process modeling languages: A systematic literature review. Information and Software Technology, 56, 103-116.
42
Buysse, V., Peisner-Feinberg, E., Paez, M., Hammer, C.S. & Knowles, M. (2014). Effects of early education programs and practices on the development and learning of dual language learners : A review of the literature. Early Childhood Research Quarterly, 29, 765–785.
43
Carter, D. (2013). Teaching poetry in the primary school: Perspectives for a new generation. David Fulton Publishers, Great Britain, Milton Park, Abingdon.
44
Chang, S.C. A. (2005). Developing in young children the spirit of enquiry through the use of thinking stories. the first international conference, National Institute of Education, Nanyang Technological University.
45
Dowker, A. (1989). Rhyme and alliteration in poems elicited from young children. Journal of Child Language, 16, 1, 181-202.
46
Gordon, J. (2008). True Soundings: The Findings of the 2007 ofsted Report ‘Poetry in Schools' and Pupils' Responses to Poetry They Hear. Changing English: Studies in Culture and Education, 15 (2), 223-233.
47
Groff, P.J. (1962). Figures of Speech in Poems by Children. The Elementary School Journal, 63, 3, 136-140.
48
Hejri, M. (2004). Reconciliation of Myth and Logic in Rational Paradigm of Child. Journal of Child and Adolescent Literary Research, 9 (36), 34-59.
49
Jalali, M. (2011). Prosodic Rhythms in Children Poems , in Children Moon. 14th year, 3 (79).
50
Leal, B. (2005). Childhood beetwin literature and philosophy. Readings of childhood in manoel de barros poetry. childhood & philosophy, 1 (1).
51
Jun, X. (2008). On the Poems Dedicated to the Children. Journal of Ankang University.
52
Meuris, K., Maes, B. & Zink, I. (2014). Evaluation of Language and communication skills in adult keyword signing users with intellectual disability: Advantages of a narrative task. Research in Developmental Disabilities, 35, 2585-2601.
53
Miller, E.)2003). Verbal Play and Language Learning. Accessible at http://
54
ccat. Sas upenn. Edu/ emiller/ Amiga- article. Html.
55
Novak, B. E. (1995). Every Poet Is A Grown up Child. Journal of Child and Adolescent Literary Research, 1 (1), 50-52.
56
Rajab Zadeh, S. (1996). Introduction to Childish Spaces in Persian Poetry. Journal of Child and Adolescent Literary Research, Poetry Special Edition, 2, 6-21.
57
Russell, D.L. (1991). Literature for Children: A Short Introduction.
58
Salajegheh, P. (2008). From the Eastern Garden – theories on children poems criticism. Intellectual Development of Children Institute, Tehran.
59
Salomon, W. (1998). Poetry and Emotion. The Reincarnating Mind, or the Ontopoietic Outburst in Creative Virtualities Analecta Husserliana, 53, 109-121.
60
Schwarzwald, O. (1988). Language Problems as Reflected in Hebrew Poems for Children. language Problems & Language Planning, 12, 3, 239-251.
61
Seyed Abadi, A. (2001). Poems in Margin – a study on children poems. Tehran, Vijeh Nashr.
62
Semino, E. (1997). Language and World Creation in Poems and Other Texts. Addison Wesley Longman, Milton Park,Abingdon.
63
Smulders, S. (2002). The Good Mother: Language, Gender, and Power in Ann and Jane Taylor's Poetry for Children. Children's Literature Association Quarterly, 27 (1), 4-15.
64
Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7 (17).
65
Taghavi Shavazi, T., Edalati, A. & Ghadar Band Shirazifard, Z. (2012). Intellectual and Literary Tendencies of Children Poems in Iran. Journal of Sociological Research, 3 (2), 288-304.
66
Yamin, S. (2007). Yang Wanli's Poems Imbued with Childish Interest and His Viewpoints on Children. Journal of Shanghai Normal University (Philosophy & Social Sciences Edition).
67
Yousefzadeh Ghouchani, N. (2013). Juvenility in Sohrab Sepehri’s Poetry. International Journal of Advanced Studies in Humanities and Social Science, 1 (11), 2379-2388.
68
ORIGINAL_ARTICLE
تجارب دانش آموزان دوره ابتدایی از معلمان جایگزین (مطالعه موردی)
پژوهش حاضر با روش پدیدارشناختی، با هدف بررسی تجارب دانشآموزان دوره ابتدایی از معلمان جایگزین انجام گرفت. بدین منظور، تعداد سی و یک نفر از دانشآموزانی که حداقل به مدت یک نوبت تحصیلی معلم جایگزین داشتهاند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. با هر دانشآموز به طور میانگین حدود 30 دقیقه مصاحبه شد و دادهها، با استفاده از روش پنج مرحلهای ین مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که تجارب دانشاموزان از مدیریت کلاسی و راهبردهای تدریس معلمان جایگزین، به ویژگیهای معلمان جایگزین همچون میزان تجربه و دانش تربیتی و شایستگی عاطفی و اجتماعی آنان، بستگی دارد. همچنین، بیشتر دانشآموزان از قانون کاهش ساعت موظف معلمان اصلی ناراضی هستند. نتیجه این که لازم است در انتخاب معلمان جایگزین، دقت کافی صورت گیرد و با انجام تحقیقات بیشتر، لزوم تغییر در قانون کاهش ساعت موظف معلمان دوره ابتدایی بررسی شود.
https://www.jcsicsa.ir/article_66127_bef171df4488d48f9fa30683ab680b7d.pdf
2018-02-20
145
166
معلم جایگزین
تجارب دانش آموزان
مدیریت کلاسی
راهبردهای تدریس
فریبرز
محمدی فارسانی
mohamadi2101@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران
AUTHOR
رضوان
حکیم زاده
hakimzadeh@ut.ac.ir
2
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تهران
AUTHOR
مرضیه
دهقانی
dehghani_m33@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ابوالمعالی، خدیجه.(1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: علم
1
Bekingalar, L. (2015). Examining Opinions and Perceptions Regarding Substitute Teachers and Their Impact on Student Learning (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University).
2
Bowers, T. (2009). From Survive To THRIVE: What Great Substitute Teachers Do Differently?. United States: Worthington Schools.
3
Cheng, A. (2013). Taking Attendance: Teacher Absenteeism across School Types. Fayetteville, AR: University of Arkansas, August, 25. Retrieved from:
4
http://www.uaedreform.org/downloads/2014/09/taking-attendance-teacher-absenteeism-across-school-types.pdf
5
Glatfelter, C. T., Ladd, H. F., & Vigdor, J. L. (2007). Are teacher absences worth worrying about in the US? (No. w13648). National Bureau of Economic Research.
6
Croasmun, J., Hampton, D., & Herrmann, S. (1997). Teacher attrition: Is time running out. Educational Leadership Program. Retrieved from:
7
http://horizon.unc.edu/projects/issues/papers/Hampton.asp
8
Damle, R. (2009).Investigating the impact of substitute teachers on student achievement: A review of literature. Retrieved from:
9
http://www.aps.edu.
10
Echazarreta, K. R. (2011). What is the effect of having a substitute teacher in a science or math class: is it a productive class?. Retrieved from:
11
https://scholarworks.montana.edu/xmlui/bitstream/handle/1/1218/EchazarretaK0811.pdf?sequence=1&isAllowed=y
12
Glatfelter, A. G. (2006). Substitute Teachers as Effective Classroom Instructors (Doctoral Dissertation, UCLA). Online Submission.
13
Kienbaum, J. (2001). The socialization of compassionate behavior by child care teachers. Early Education and Development, 12(1), 139-153.
14
Kraft, M. A., Marinell, W. H., & Shen-Wei Yee, D. (2016). School organizational contexts, teacher turnover, and student achievement: Evidence from panel data. American EducationalResearch Journal, 53(5), 1411-1449.
15
Miller, R. T., Murnane, R. J., & Willett, J. B. (2008). Do teacher absences impact student achievement? Longitudinal evidence from one urban school district. Educational Evaluation and Policy Analysis, 30(2), 181-200.
16
Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of educational research, 79(1), 491-525.
17
Longhurst, M. L., Smith, G. G., & Sorenson, B. L. (2000). Enhance one year of education. Retrieved from:
18
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED438282.pdf
19
Manlove, D, C & Elliot, P, G. (1979). Absent Teachers….Another Handicap for Students? The Practitioner, 5(4), 50-72.
20
Roth, D., & Swail, W. S. (2000). Certification and Teacher Preparation in the United States. Retrieved from:
21
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED450082.pdf
22
Russo, A. (2001). No Substitute for Quality. School Administrator, 58(1), 6-11.
23
Smith, G. G. (1999). Dealing with the substitute teacher shortage. The School Administrator, 56(4), 3.
24
Smithfield, S. (2008). Emotional and social competence inventory, Hay Group Accreditation Programs. Pennsylvania: Hay Acquisition Company I, Inc.
25
Trull, C. (2004). The effects of substitute teacher training on the teaching efficacy of prospective substitute teachers in the state of West Virginia (Doctoral dissertation).United states: Virginia Polytechnic Institute and State University.
26
Woods, R, C & Ray, V, M. (1997). Determining the Negative Effect of Teacher Attendance on Student Achievement. Education, 118(2), 307-314.
27
Wylie Independent School District. (2016). Substitute Teacher Handbook. United States: Wylie ISD.
28