ORIGINAL_ARTICLE
دلالت های تربیتی مفهوم دانش قدرتمند برای نظریه برنامه درسی
معرفت شناسی همواره جایگاهی تعیین کننده در یک نظریه برنامه درسی دارد. پرداختن به دانش و مفهوم پردازی آن را میتوان نقطه اثر هر پارادایم معرفتشناسی در صورتبندی یک نظریه برنامه درسی دانست. این نوشتار میکوشد تا با ارجاع به مفهوم دانش قدرتمند از مایکل یانگ، در پی واکاوی ریشه های فلسفی واقع گرایی انتقادی پشتیبان این مفهوم، به گردآوری دلالت های تربیتی آن برای یک نظریه برنامه درسی دست یابد. برای این منظور، با اشاره به دوگانه معرفت شناسی اثباتگرا-تفسیری، و ارجاع به دلالتهای جزمی-نسبیتی پذیرش این دوگانه درباره دانش، دیدگاه واقعگرایان اجتماعی برای احصای دلالت ها مدنظر قرار گرفته است. همچنین دانش از منظر جامعهشناختی موضوع توجه این نوشتار است تا از افتادن به ورطه ثنویت پذیرفته شده معرفتی در امان بماند.
https://www.jcsicsa.ir/article_60627_08e0eb9eb6e11c96c1c5e6728eb2dd5f.pdf
2016-11-21
1
30
دانش قدرتمند
واقعگرایی انتقادی
دلالتهای تربیتی
نظریه برنامه درسی
جامعهشناسی دانش
مایکل یانگ
علی
زند
1
دانشجوی دکتری – برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمود
مهرمحمدی
2
استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
هاشم
فردانش
3
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
بنتون، ت.، کرایب، ی. (1384). فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی (ش. مسمیپرست، م. متحد، مترجمان). تهران: آگه. (تاریخ انتشار اثر اصلی 2001).
1
جمشیدی، م. (1389)، مبانی روششناسی تبیین، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
2
سایر، آ. (1385). روش در علوم اجتماعی، رویکردی رئالیستی (ع. افروغ، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. (تاریخ انتشار اثر اصلی 1992).
3
مهرمحمدی، محمود (1391). کثرت روش شناسی پژوهش: افول پوزیتیویسم یا مرگ حقیقت؟.پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت،2 (1)، 27-46.
4
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing : a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives (Complete ed.). New York: Longman.
5
Apple, M. W. (1979). Ideology and curriculum. London ; Boston: Routledge & K. Paul.
6
Bhaskar, R. (1975). A realist theory of science. York: Books.
7
Berger, P. L. and T. Luckmann (1966), The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden City, NY: Anchor Books.
8
Broudy, H. S.; Smith, B. O. and Burnett, J. R. (1964). Democracy and Excellence in American Secondary Education. Chicago: Rand McNally.
9
Bruner, J. (1960). The importance of structure, In The Process of Education, New York, Vintage Books. pp. 1-32.
10
Charlot, B. (2009). School and the pupils’ work, Educational Sciences Journal, 10, pp. 87-94.
11
Collins, A. (2005). Cognitive Apprenticeship. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences: (pp. 47-60). Cambridge: Cambridge University Press.
12
Coombs, J. R. and Daniels, L. B. (1991), Philosophical Inquiry: Conceptual Analysis, In Short, E. C. (eds.) Forms of Curriculum Inquiry,SUNYPress, pp. 27-42.
13
Durkheim, E., & Fields, K. E. (1967). The elementary forms of religious life. New York: Free Press.
14
Farnham-Diggory, S. (1994). Paradigms of Knowledge and Instruction. Review of Educational Research, 64(3), 463-477.
15
Foucault, M., & Gordon, C. (1980). Power/knowledge : selected interviews and other writings, 1972-1977 (1st American ed.). New York: Pantheon Books.
16
Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York, Continuum.
17
Hirst, P. (1974). The forms of knowledge: revisited. In Knowledge and curriculum. London, Routledge & Keagan Paul. pp. 84-100.
18
Järvinen, P. (2004). On research methods, Opinpajan Kirja.
19
Moore, R. (2000). "For Knowledge: Tradition, progressivism and progress in education—reconstructing the curriculum debate." Cambridge Journal of Education 30(1): 17-36.
20
Moore, R. (2006). Knowledge, power and educational reform: applying the sociology of Basil Bernstein. New York; London, Routledge.
21
Moore, R. (2007). Sociology of knowledge and education. London; New York, Continuum.
22
Moore, R. (2009). Towards the sociology of truth. London ; New York: Continuum International Pub. Group.
23
Moore, R. (2013). Social Realism and the problem of the problem of knowledge in the sociology of education. British Journal of Sociology of Education, 34(3), 333-353.
24
Maton, K., & Moore, R. (2010). Social realism, knowledge and the sociology of education : coalitions of the mind. London ; New York: Continuum.
25
Phenix, P. H. (1964). Realms of Meaning. New York, McGraw-Hill.
26
Popper, K. (1978). Three Worlds - The Tanner Lecture on Human Values - Delivered at The University of Michigan on April 7, Open Science Repository Philosophy, Online(open-access), e70081900. doi:10.7392/openaccess.70081900.
27
Schwab, J. (1962) the concept of the structure of a discipline, Educational Record, 43, 197-205.
28
Shuell, T. J. (2001). Learning Theories and Educational Paradigms A2 - Smelser, Neil J. In P. B. Baltes (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 8613-8620). Oxford: Pergamon.
29
Spencer, H. (1860) what knowledge is of most worth? In Ronald Gross (Ed) (1963). The teacher and the Taught. New York: Dell Publishing. pp. 69-100.
30
Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge,: M.I.T. Press, Massachusetts Institute of Technology.
31
Young, M. (ed.) (1971) Knowledge and Control: New Directions for the Sociology of Education, London: Collier Macmillan.
32
Young, M. F. D. (1998). The curriculum of the future : from the "new sociology of education" to a critical theory of learning. London ; Philadelphia, PA: Falmer Press.
33
Young, M. )2008a(. Bringing knowledge back: From social constructivism to social realism in the sociology of education. London: Routledge.
34
Young, M. (2008b) What are schools for?, in: H. Daniels, H. Lauder, J. Porter (Eds.) Knowledge,
35
values and educational policy: A critical perspective. Vol. 2 (London, Routledge).
36
Young, M. (2009). Education, globalization and the ‘voice of knowledge’, Journal of Education and Work, 22, pp. 193–204.
37
Young, M. (2014). What is a curriculum and what can it do? The Curriculum Journal, 25(1), 7-13.
38
Young, M., et al. (2015). Knowledge and the Future School: Curriculum and Social Justice, Bloomsbury Publishing.
39
ORIGINAL_ARTICLE
میزان به کارگیری اصول گرایس در انشای دانشآموزان پایه هشتم
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان بهکارگیری اصول گرایس در انشای دانشآموزان پایهی هشتم دورهی اول متوسطه است. چارچوب نظری پژوهش، اصل همکاری گرایس و اصول چهارگانهی آن است که مشتمل بر چهار اصل کمیت، کیفیت، ارتباط و حالت میباشد. در این پژوهش، اصول گرایس و میزان کاربرد و تأثیر آنها بر نوشتار مورد مطالعه قرار میگیرد. همچنین ترتیب بهکارگیری این اصول در نوشتار دانشآموزان مدنظر است. برای انجام این پژوهش از روش میدانی استفاده شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که میزان بهکارگیری اصول گرایس در نوشتار چهاندازه است و چگونه به خلق یک متن کمک میکنند. به منظور انجام این بررسی، پژوهشگران، با تجزیه و تحلیل 121 مورد از انشای دانشآموزان دختر پایهی هشتم، عواملی را که در فرایند نوشتن به رعایت کمیت، کیفیت، ارتباط و حالت منجر میشوند، استخراج میکنند و آمار توصیفی از آنها به دست میدهند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که میتوان از اصول گرایس برای بهبود مهارت نوشتاری (انشا) دانشآموزان نیز استفاده کرد. دانشآموزان میتوانند این اصول را به عنوان چارچوبی در ذهن داشته باشند و هنگام نوشتن از آنها استفاده کنند. آمار توصیفی این پژوهش نشان میدهد که دانشآموزان این پایهی تحصیلی اصل کمیت را 30%، اصل کیفیت را 18%، اصل ارتباط را 83% و اصل حالت را 18% رعایت کردهاند. همچنین در این پژوهش خواهیم دید که اصول گرایس با یکدیگر همپوشی دارند و رعایت یا عدم رعایت یک اصل، اصول دیگر را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. ترتیب بسامد بهکارگیری این اصول در نوشتههای دانشآموزان این پایه از بیشترین به کمترین به ترتیب اصل ارتباط، اصل کمیت، اصل کیفیت و اصل حالت است.
https://www.jcsicsa.ir/article_60628_22a8ea13efe60b2acc5cfc3ddbd79fd3.pdf
2016-11-21
31
52
اصول گرایس
انشا
نظریهی ارتباط
مهارتهای نوشتاری
دانشآموزان پایهی هشتم
شهین
نعمت زاده
1
هیئت علمی زبانشناسی پژوهشکدهی علوم شناختی
AUTHOR
بتول
مهدی زاده
2
ارشناس ارشد زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
سید میصطف
عاصی
3
استاد زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
انوری، حسن (1366). آئین نگارش، تهران: رسام.
1
ایزدی، طاهره (1377). روشهای کاربردی برای بهبود کیفیت درس انشا و نگارش، در؛ قلمرو آموزش زبان فارسی، دفتر دوم. مجموعه سخنرانیها و مقالات برگزیده برای نخستین مجمع علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی، شیراز 31-29 مرداد 1376.
2
بیک میرزائی، عباس (1377). پرسهای در کوچه باغهای غریب انشا، در؛ قلمرو آموزش زبان فارسی، دفتر دوم. مجموعه سخنرانیها و مقالات برگزیده برای نخستین مجمع علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی، شیراز 31-29 مرداد 1376.
3
تاکی، مسعود (1377). ارائهی روشهای کاربردی برای بهبود کیفیت آموزش زبان و ادبیات فارسی. در؛ قلمرو آموزش زبان فارسی، دفتر دوم. مجموعه سخنرانیها و مقالات برگزیده برای نخستین مجمع علمی آموزش زبان و ادبیات فارسی، شیراز، 31-29 مرداد 1376.
4
خیرآبادی، رضا (1393). نقش تخطّی از اصول گرایس درایجاد نسل جدید لطیفههای ایرانی، دانشگاه تربیت مدرس، فصلنامهی جستارهای زبانی، دوره 4، شماره 3 (پیاپی15)، پاییز، صص: 53-39.
5
ذوالفقاری، حسن (1375). کتاب کار نگارش و انشا، دو جلد، آموزش مهارتهای نگارشی با روشی کاربردی به همراه تمرین و نمونه. تهران: انتشارات اساطیر.
6
ساکی، رضا (1389). مهارتهای نوشتن، کتاب نگارش، تهران: انتشارات لوح زرین، ص: 223.
7
سعیدی، غلامعباس (1390). بررسی زبان شناختی تناسب آیات بر پایه اصلهمکاری گرایس، نشریهی آموزههای قرآنی. بهار و تابستان شماره 15.
8
سمیعی، احمد (1369). آئین نگارش، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
9
صفارپور، عبدالرحمان (1390). الگوهای یاددهی و یادگیری گام به گام انشای فارسی (ابتدایی)، تهران: مدرسه.
10
فرامرزی و همکاران، (1390). تأثیر مداخلهی آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر مهارت نوشتاری- انشای دانشآموزان، مجله علمی پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی، دانشکدهی علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، سال ششم، شماره 14.
11
گلاور، جان ای؛ راجر اچ. برونینگ (1387). روانشناسی تربیتی، اصول و کاربرد آن، ترجمهی علینقی خرازی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
12
محمدی حسینینژاد، سیدحسین؛ نویدی، احد (1380). ارزشیابی پژوهشهای انجام شده دربارهی برنامههای آموزش انشای فارسی، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
13
محمدی حسینی نژاد، سیدحسین (1381). شیوههای اداره کلاس انشا. رهیافتهای آموزشی و تربیتی در دروس انشا، تهران: سهیل پویش، ص: 57.
14
نظیری، الهام؛ حسین قاسمپور (1394). تأثیر استفاده از نرمافزارهای آموزشی در تقویت مهارت نوشتاری دانشآموزان، فصلنامه مطالعات برنامهی درسی، شماره 36، صص: 44-31.
15
نیکدل، احمد (1393). آسیبشناسی مهارتهای نوشتاری دانشآموزان دورهی ابتدایی با تأکید بر خلأهای انسجامی، پایاننامهی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران.
16
هرمزی، روزبه (1392). توصیف پیامدهای نقض اصول همکاری گرایس در گفتار روزانهی فارسیزبانان از دیدگاه کاربردشناسی زبان، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
17
یاحقی، محمدجعفر؛ ناصح، محمد مهدی (1363). راهنمای نگارش و ویرایش، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
18
یول، جورج (1384). بررسی زبان (ترجمه محمود نور محمدی)، تهران: نشر رهنما. ص: 226.
19
Brown, S (2002). Grice, Herbert Paul, in: S. Brown, D. Collinson New York; R. Wilkinson. Biographical Dictionary of Twentieth – Century Philosophers, London: Routledge.
20
Bybee, J (2011). Markedness: Iconicity, Economy, And Frequency, in: J.J. Song (ed). The Oxford Handbook of Linguistic Typology. Oxford: Oxford University Press. pp. 134,135, 144.
21
Edwards D. and Mercer N (1987). Common knowledge: the development of understanding in the classroom, London: Routledge.
22
Green, G. M (1990). The universality of Gricean interpretation, In Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, 16 (1), pp. 411-428.
23
Grice, H. P (1968). Utterer’s meaning, Sentence–meaning and word–meaning, in Foundations of language 4 Dordrecht; reprinted in g. Searle (ed.) The philosophy of language, London: Oxford University Press.
24
Grice, H. P (1975). Logic and conversation, in P. Cole; J.L Morgan (eds.) Syntax and semantics volume 3: Speech acts, New York: Academic Press, pp. 58 – 85.
25
Grice, H. P (1981).Presuppositions and conversational implicature, in P. Cole (ed.) Radical Pragmatics. New York: Academic Press.
26
Haspelmath, M (2002). Understanding Morphology, London: Arnold, p. 250.
27
Horn, l. and G. Ward, (2006). The Handbook of pragmatics, Oxford: Blackwell.
28
Jenny, T (1995). Meaning in interaction: an introduction to pragmatics, New York: Longman, p. 61.
29
Kempson, R (2003). Pragmatics; language and communication in: M. Aronoff; J. Rees – Miller (eds.) The Handbook of Linguistics, Oxford, Blackwell.
30
Lafond, L (2000). Telling truths or Titanic tales: The interrelatedness of Gricean maxims, Carolina Working Papers in Linguistics, 1 (1), pp. 8-42.
31
Levinson, S. C (1983). Pragmatics, Cambridge: Cambridge university press, p. 103.
32
Lindblom, K (2010). Cooperative Principle, in: A. Barber, R. J. Stainton (eds.) Concise Encyclopedia of Philosophy of Language and Linguistics, Amsterdam: Elsevier.
33
Lovejoy, K. B (1987). The Gricean model: A revising rubric, Journal of Teaching Writing, 6(1), pp. 9-18.
34
McCarthy L. P (1987). A stranger in strange lands: a college student writing across the curriculum, Research in the Teaching of English, 21, pp. 233-265.
35
Reif, F (2008). Applying Cognitive Science in Education, Cambridge: Massachusetts, MIT.
36
Schiffrin, D (1994). Approach to discourse, Cambridge: Blackwell. pp. 194-195.
37
Sperber, D. and D. Wilson (1995). Relevance: communication and cognition. Second Edition. Oxford: Blackwell.
38
White, R (2001). Adapting Grice's maxims in the teaching of writing. ELT Journal, 55(1), pp. 62-69.
39
Yule, G (2000). Pragmatics, Shanghai: Foreign Language Education Press. p. 37.
40
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تجربی تأثیر برنامه درسی صلح محور بر مدیریت خشم کودکان پیش دبستانی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه درسی صلح محور بر مدیریت خشم کودکان پیش دبستانی بود. راهبرد پژوهش کمی و روش پژوهش نیمه تجربی و طرح مورد استفاده تک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان مقطع پیش دبستانی خورشید (ناحیه یک شیراز) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 39 کودک از دو کلاس (انویوگبوز و همکاران ،2004) انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرمهای استاندارد برنامه درسی صلح محور (سیموندز، 2003) که در طی 12 جلسه توسط مربیان آموزش دیده بر روی کودکان اجرا و دادههای گردآوری شده با استفاده از روش آماری خی دو، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که 1- تفاوت معناداری بین فراوانی رفتارهای همراه با خشم کودکان پیش دبستانی، پیش و پس از اجرای برنامه درسی صلح محور وجود دارد. 2- تفاوت معناداری بین فراوانی واکنشهای همراه با خشم کودکان پیش دبستانی، پیش و پس از اجرای برنامه درسی صلح محور وجود دارد.
https://www.jcsicsa.ir/article_60629_78dec77ec0dc56273b7bcde86c84b35a.pdf
2016-11-21
53
94
برنامه درسی صلح محور
مدیریت خشم
پیش دبستانیی
مهدی
محمدی
1
دانشیار دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
مریم
شفیعی
2
استادیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
فریبا
خوشبخت
3
دانشیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
منا
جمال آبادی
4
کارشناس ارشد دانشگاه شیراز
AUTHOR
ابویی مهریزی، محبوبه؛ طهماسبیان، کارینه و خوش کنش، ابوالقاسم (1389). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای خودنظم دهی خشم و تعارضات والد-نوجوان در دختران دوره راهنمایی شهر تهران. فصلنامه خانواده پژوهی، سال 6، شماره 23.
1
برغندان، سپیده؛ ترخان، مرتضی و قائمی خمامی، نیما (1391). تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال 2، شماره 7.
2
حاجی زاده، هانیه و کرمی، مرتضی (1393). تحلیل برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در دوره راهنمایی بر اساس مؤلفههای آموزش صلح یونسکو. فصلنامه برنامه درسی، دوره 2، سال 11، شماره پانزدهم 15.
3
حکیم زاده، رضوان؛ کیامنش، علیرضا؛ عطاران، محمد (1386). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی با توجه به مسائل و مباحث روز جهانی در حوزه برنامههای درسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال اول، شماره 5.
4
شهری، آذر؛ عزیزی، نعمت الله، غلامی، خلیل (1392). جایگاه رویکرد "یادگیری برای با هم زیستن " در برنامه درسی مدارس ابتدایی کشور بر پایه چارچوب یونسکو. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال نهم، شماره 30.
5
صداقت، سمیره؛ مرادی، امید و احمدیان، حمزه (1393). اثربخشی آموزش گروهی شناختی – رفتاری کنترل خشم بر پرخاشگری دانشآموزان دختر پرخاشگر. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 24، شماره 4.
6
فتحی واجارگاه، کوروش و اسلامی، معصومه السادات (1387). بررسی میزان توجه به آموزش صلح در برنامههای درسی دوره ابتدایی از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، کارشناسان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی شهر تهران. نشریه نوآوریهای آموزشی، دوره 7، شماره 25.
7
فلاح نودهی، معصومه (1385). بررسی مؤلفههای آموزش صلح در اسناد و مدارک جمهوری اسلامی ایران، اهداف دوره متوسطه، نشریه دانشور رفتار، دوره 16، شماره 36.
8
قادری، مصطفی؛ محسن پور، بهرام؛ نقیب زاده، عبدالحسین و عطاران، محمد (1387). تبیین برنامه درسی صلح محور در فلسفه کانت. سال 2، شماره 8.
9
کرمی، مرتضی؛ تجری، مجتبی و پاک مهر، حمید (1392). افزایش اثربخشی برنامه درسی مهارتهای زندگی از طریق خلق محیطهای یادگیری سازنده گرا. فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 9، شماره 29.
10
کلاگر، ملیحه (1392). مطالعه میزان اثربخشی آموزشی مدیریت خشم و بیان هیجانات بر کاهش اختلالات رفتاری در کودکان ناسازگار. مجله مطالعات ناتوانی، دوره 4، شماره 7.
11
هاشمی، سهیلا (1388). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی بر اساس مؤلفههای آموزش صلح. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال چهارم، شماره 15.
12
هاشمی، احمد و عباسی، ابوالفضل (1391). برنامه درسی صلح محور در مدارس ضرورتی جهت ایجاد امنیت در جامعه. مقالات کنفرانسهای داخلی آموزش نوین در هزاره سوم.
13
هاشمیان، فاطمه؛ شفیع آبادی، عبداله و سودانی، منصور (1387). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر سازگاری فردی، اجتماعی دانشآموزان دختر سال متوسطه شهرستان بانه. نشریه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 10، شماره 36.
14
یاوریان، رویا؛ گلشن، طیبه و اعجاز، هاله (1385). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهار خشم به شیوه عقلانی- عاطفی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر ارومیه. مجموعه مقالات دومین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران، شماره 32.
15
Agwu,S.N. (2017). Education for Peace & Development: Education Against Violence In Nigeria. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 2(2).
16
Aharoni, A. (2008). ‘Peace Education and Culture System’for the Middle East and Beyond. Encyclopedia of Peace Education, 1-6.
17
and emotional outcomes: A meta-analysis. School Psychology International, 0143034312454360.
18
Armstrong. K. (2007). The Great Transformation: the Beginning of our Religious Traditions. New York, Alfred A. Knopf.
19
Arslan, Y., Günçavdı, G., & Polat, S. (2015). The impact of peace education programme at university on university students’ intercultural sensitivity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2301-2307..
20
Arslan. Y, Günçavd. G, Polat. S. (2015). The impact of peace education programme at university on university students’ intercultural sensitivity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174 (2015) 2301 – 2307
21
Banks, J. A. (2010). Multicultural education. In J. A. B. and C. A. M. Banks (Ed.),Multicultural
22
Bluestein, A. (2005). Fundamental Concepts of Peace Educatio. The Journal of Renaissance of Humanism. http://web. ebscohost. com.
23
Candelaria, A. M., Fedewa, A. L., & Ahn, S. (2012). The effects of anger management on children’s social
24
Cannon, M. (2011). The Gift of Anger: Seven Steps to Uncover the Meaning of Anger and Gain Awareness, True Strength, and Peace. New Harbinger Publications.
25
Deutsch, M. (1998). Educating for a peaceful world. American psychologist, 48(5), 510.
26
Devi, A. (2002). Human Values–The Hallmark of an Active Citizen. In Presented at the ETGACE Research Project Conference–Brussels March (Vol. 15, p. 16).
27
education,Characteristics and goals. issues and perspectives (7th ed.,pp. 3–32.). Hoboken, NJ: Wiley.
28
Greenaway, S., & Harris, A. (1998, March). Humanitarian security: Challenges and responses. In pre-conference draft presented to Forging Peace Conference, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, USA (pp. 13-15).
29
Haavelsrud, M. (2008). Conceptual perspectives in peace education. Encyclopedia of peace education, 59-66.
30
Hertog. K. (2010). The Complex Reality of Religious Peace building: Conceptual Contribution and Critical Analysis, Lexington Books, 2010.
31
James. W. (2009). Varieties of Religious Experience: A Study in Human Nature. Seven Treasures Publications. New York.
32
Leal, N. L., & Pachana, N. A. (2009). Validation of the Australian propensity for angry driving scale (AuPADS). Accident Analysis & Prevention, 41(5), 1112-1117.
33
Mische, P., & Harris, I. (2008). Environmental peacemaking, peacekeeping, and peacebuilding. Encyclopedia of Peace Education, 1-9.
34
PANDIA, P. (2017). ROLE OF EDUCATION IN PEACE, HARMONY AND DEVELOPMENT IN DEMOCRATIC SYSTEM. International Journal of Transformation in English & Education, 2(2).
35
Perleberg(2000).Factors that Promote Implementation of Peace Education Training.Journal for the Study of Peace and Conflict,23(4).
36
Prasad, S. N. (2008). Access to peace education. Newsletter, 13(4), 3-7.
37
Reardon, B. A. (2001). Education for a Culture of Peace in a Gender Perspective. UNESCO, 7, place de Fontenoy 75352 Paris 07 SP, France.
38
Sağkala. A. S, Türnüklü. A, Totan. T. (2012). Empathy for Interpersonal Peace: Effects of Peace Education on Empathy Skills. Educational Sciences: Theory & Practice – 12 (2): 1454-1460
39
Sheikh. R. A. (2016). Review of Peace Education Activities in Pakistan. Global Campaign for Peace Education.available at: http://www.peace-ed-campaign.org/review-peace-education-activities-pakistan
40
Simmonds J. (2003).Seening Red an Anger Management and peacemaking Curriculum for Kids,79-80.
41
Sommerfelt, O. H., & Vambheim, V. (2008). ‘The dream of the good’—a peace education project exploring the potential to educate for peace at an individual level. Journal of Peace Education, 5(1), 79-95.
42
Stomfay-stitz, A. M. (2008). 1 A History of Peace Education in the United States of America.
43
Taufik.T. (2016). Implementation of Peace Education in Pluralistic Schools. International Journal of Behavioral Science Copyright. Behavioral Science Research Institute
44
Thapa, M., Dhungana, R. K., Mahalingam, B., & Conilleau, J. (2010). Peace by Peace: Mainstreaming Peace Education in South Asia.
45
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه در گستره برنامه درسی
هدف مقاله، تبیین ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه در گستره برنامه درسی میباشد. در این نوشتار، یادگیری مبتنی بر پروژه از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. به طوری که ابتدا، مفهوم پروژه و یادگیری مبتنی بر پروژه توصیف و در ادامه ارتباط منطقی پروژه و برنامه درسی بررسی شد. سپس رویکردهای مختلف آموزشی ارائه گردید که به وسیله آن، وجه ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه مورد تأکی د قرار گرفت. برای دستیابی به تبیین فوق از روش سنتز پژوهی استفاده شد که در آن پژوهشهای مرتبط با یادگیری مبتنی بر پروژه با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند. در مرحله بعد 71 پژوهش که معیارهای مورد نظر را داشتند انتخاب شدند، سپس ترکیبی از یافتههای آنان طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی دادهها، ارائه شده است. یافتههای این پژوهش با مشخص نمودن ماهیت و دلالت این نوع یادگیری نشان میدهد که با توجه به پیشینه نظری و تجربی موجود، این ایده به عنوان یک برنامه درسی میتواند قابل طرح باشد
https://www.jcsicsa.ir/article_60630_2e2c6d02fa32e2e79f562a1d97bfb30c.pdf
2016-11-21
95
134
پروژه
برنامه درسی
الگوی یادگیری
آموزش
ساختارگرایی
مریم
یوسفی
1
دانشجوی دکتری تخصصی مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
AUTHOR
علیرضا
عصاره
2
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
حسینی خواه
hosseinikhah_ali@yahoo.com
3
استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
شورت، ادموند سی (1991). روششناسی مطالعات برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران: انتشارات سمت و
1
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، چاپ دوم، تابستان.
2
فردانش، هاشم و نوری، علی (1389). طراحی آموزشی، بر اساس مدل یادگیری مبتنی بر پروژه: رویکردی ساختگرا به
3
طراحیآموزشی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. شماره چهلم، دوره اول، صص 121-101.
4
فتحی واجارگاه، کوروش (1388). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات بال.
5
فتحی واجارگاه، کوروش (1383). کالبد شکافی برنامه درسی تجربه شده (مدلی برای پژوهش در حوزه برنامه درسی). تهران:
6
چهارمین همایش انجمن برنامه درسی ایران، زمستان.
7
کورتیس، استانلی جیمز (1965). تعلیم و تربیت از فلسفه تا برنامه درسی. ترجمه فاطمه زیباکلام و محمد دادرس (1392).
8
تهران: انتشارات مدرسه.
9
گوتگ، جرالد لی (1997). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمد جعفر پاک سرشت (1394)، تهران: انتشارات سمت.
10
ملکی، حسن (1394). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه، چاپبیست و دوم، ویرایش هفتم.
11
نقیب زاده، میرعبدالحسین (1374). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: انتشارات طهوری، چاپ ششم.
12
Achilles, C. M., Hoover, S. P. (1996). Exploring Problem-Based Learning (PBL)in Grades 6
13
12. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid SouthEducational Research Association.
14
Ayas, K., & Zeniuk, N., (2001). Project-based learning: Building communities ofReflecthve
15
practitioners.published by: SAGE, London, thousand Oaks, CA andNew Delhi, 32(1), Pp:
16
Bagheri, M., Ali, W. Z. W., Abdullah, M., C. & Daud, S., M. (2013). Project- Based learning as
17
a facilitator to promote students’ technology competencies. World Journal on Educational Technology, 5, Pp: 207-214.
18
Blank, W. (1997). Authentic instruction. In W.E. Blank & S. Harwell (Eds.), Promising practices
19
for connecting high school to the real world (pp: 15–21). Tampa, FL: University of South Florida. (ERIC Document Reproduction Service No.ED:407586)
20
Barnett-Page, E., & Thomas, J. (2009). Methods for the synthesis of qualitativeresearch: A
21
critical review. UK: ESRC National Centre for Research Methods.
22
Barron, B. J. S., Schwartz, D. L., Vye, N. J., Moore, A., Petrosino, A., Zech, L., & Bransford, J.
23
D. (1998).Doing with Understanding: Lessons from research on Problem- and Project-Based Learning. The Journal of the Learning Sciences, 7(3/4), Learning through Problem Solving. Pp: 271-311.
24
Bartscher, K., Gould, B., & Nutter, S. (1995). Increasing student motivating Through project
25
based learning. Master’s research project, Saint XavierUniversity and IRI/Skylight.
26
Bas, G., & Beyhan, O. (2010). Effects of multiple intelligences supported project based learning
27
on students’ achievement levels and attitudes towards English lesson. International Electronic Journal of Elementary Education, 2, Issue: 3, July, 2010.
28
Boaler, J. (2002). Learning from teaching: Exploring the relationship between reform curriculum
29
and equity. Journal for Research in Mathematics Education, 33(4), Pp: 239–258.
30
Bransford, J., Brown, A., & Cocking, R. (2000). How people learn: Brain, mind,experience and
31
school. Washington, DC: National Academy Press.
32
Butler, A., & Christofili, M. (2014). Project-Based Learning Communities inDevelopmental
33
Education: A Case Study of Lessons Learned. Community College Journal of Research and Practice, 38:638–650. ISSN: 1066-8926 print/1521-0413 online. DOI: 10.1080/10668926.2012.710125.
34
Buck Institute for Education (BIE) (2002).Introduction to project-basedlearning. Retrieved
35
February 10, 2005, from http://www.bie.org/pbl/pblhandbook/intro.php. Challenge 2000 Multimedia Project. (1999). Why do projectbased learning? SanMateo, CA: San Mateo County Office of Education. Retrieved June 25, 2002, from http://pblmm.k12.ca.us/PBLGuide/WhyPBL.html.
36
Chalmers, I., Hedges, L., & Cooper, H. (2002). A brief history of research synthesis. Evaluation
37
and Health Professionals, 25, Pp: 12-37.
38
Chan Lin, L. J. (2008). Technology integration applied to project-based learning inscience.
39
Innovat Educ Teach Int; 45: 1, Pp: 55-56. Preliminary Study. Proceedings of the 2007 AaeE Conference, Melbourne.Chartier, B. J., & Gibson, B. A. (2007). Project-Based Learning: A Search andRescue UAV–Perceptions of an Undergraduate Engineering Design Team: A
40
Ciftci, S. (2015). The Effects of Using Project-Based Learning in Social StudiesEducation to
41
Students' Attitudes towards Social Studies Courses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, Pp: 1019 – 1024. Available online at www.sciencedirect.com. Doi: 10.1016/j.sbspro.2015.04.205.
42
Cook, K. (2009). A Suggested Project-Based Evolution Unit for High School:Teaching Content
43
through Application.The American Biology Teacher, 71(2). Pp: 95-98. Published By: National Association of Biology Teachers. URL: http://www.bioone.org/doi/full/10.1662/005.071.
44
Curtis, D. (2002). The power of projects. Educational Leadership, 60(1), 50-53.
45
Curtis, D. (2005). Start with the pyramid. Retrieved April 13, 2005, from
46
http://www.edutopia.org/php/article.php?id=Art_884.
47
Dauletova, V. (2014). Expanding Omani Learners’ Horizons through ProjectBased Learning: A
48
Case Study.Business and Professional Communication Quarterly, 77(2), Pp: 183– 203. Reprints and permissions: sagepub.com/journalsPermissions.nav. DOI: 10.1177/2329490614530553. bcq.sagepub.com.
49
David, J. L. (2008). What Research Says About … / Project-Based Learning. Teaching Students to Think, 65 (5). Pp: 80-82.
50
Dickinson, K. P., Soukamneuth, S., Yu, H.C., Kimball, M., D’Amico, R., Perry, R., & et al.
51
(1998). Providing educationalservices in the Summer Youth Employment and Training Program [Technical assistance guide]. Washington, DC:U.S. Department of Labor, Office of Policy & Research.(ERIC Document Reproduction Service No. ED420756).
52
Diehl, W., Grobe, T., Lopez, H., & Cabral, C. (1999). Project-based learning: Astrategy for
53
teaching and learning. Boston, MA: Center for Youth Development and Education, Corporation for Business, Work, and Learning.
54
Domínguez, C., & Jaime, A. (2010). Database design learning: A project-based Approach
55
organized through a course management system. Journal of Computers & Education (55), Pp: 1312-1320. Journal hompage: www.elsevier.com/locate/cpmpedu.
56
Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (1998). The hundred Languages ofChildren: the Raggio
57
Emilia Approach, Advanced Reflections (2nd.), And Green witch, Ct: Ablex. ED: 425855.
58
Ergül, N. R. & Elif, K. K. (2014).The Effect of Project Based Learning onStudents’ Science Success. Procedia - Social and Behavioral Sciences 136, Pp: 537 – 541. Available online at www.sciencedirect.com
59
Fernandes, M. A. C. (2015). Project-Based Learning Laboratory for TeachingEmbedded
60
Systems Department of Computer Engineering and Automation. Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), 59078-970 Natal, RN, Brazil.
61
Fernandes, S. R. G. (2014). Preparing graduates for professional practice:Findings from a case
62
study of Project-based Learning (PBL).Procedia - Social and Behavioral Sciences 139. Pp: 219 – 226. Available online at www.sciencedirect.com.
63
Filippatou. D., & Kaldi. S. (2010). The effectiveness Of Project-Based Learning onPupils with
64
Learning Difficultis Regarding Academic Performance. Group Work and Motivation.
65
Fleming, D. S. (2000). A teacher’s guide to project-based learning Charleston.WV: AEL, Inc.
66
Fragoulis, L. & Tsiplakides, L. (2009). Project-Based Learning in the Teachingof English as a
67
Foreign Languagein Greek Primary Schools: From Theory to Practice.English Language Teaching, 2(3). www.ccsenet.org/journal.html.
68
Glass, G. V. (1976). Primary, secondary and meta-analysis of research. Educational Researcher,
69
5(10), Pp: 3-8.
70
Hayes, William (2006). The progressive education movement: Is it still a factor in today's
71
schools? Maryland: Rowman & Littlefield Education.
72
Hertzog, N. B. (1994). Impediments to a Project-Based and Integrated Curriculum: A
73
QualitativeStudy of Curriculum Reform.Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Available: www.ERIC.com.
74
Hollyman, D. (2004). Jerome Bruner: A web overview. Retrieved April 29, 2005, from
75
http://au.geocities.com/vanunoo/Humannature/bruner.html.
76
Hou, H. T. (2010). Exploring the behavioral patterns in project-based learning with online
77
discussion: quantitative content analysis and progressive sequential analysis. The Turkish Online Journal of Educational Technology – July 2010, 9, Issue: 3.
78
Huitt, W. (2003). The information processing approach to cognition. Educational Psychology
79
Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved April 29, 2005, from http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/cogsys/infoproc.html.
80
Kai Wah Chu, S., Tse, S. K., Ka Yee Loh, E., & Chow, K. (2011). Collaborative Inquiry project
81
based learning: Effects on reading ability and interests. Journal of Library and Information Science Research, 33, Pp: 236-243. © 2011, Published by Elsevier Inc.
82
Kaldi, S., Filippatou, D., & Govaris, C. (2011). Project-based learning in primary Schools:
83
effects on pupils' learning and attitudes Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 39:1, Pp: 35-47. DOI: 10.1080/03004270903179538. To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/03004270903179538.
84
Kalyonco, R., & Tepecik, A. (2010). An application of Project-Based Learning in an Urban
85
Project Topic in the Visual Arts Course in 8th Classes of Primary Education. Educational
86
Sciences: Theory & Practice. 10 (4), Pp: 2409-2430.
87
Karaman, S., & Celik, S. (2008). An exploratory study on the perspectives of prospective
88
computer teachers following project-based learning. Int J Technol Des Educ, 18, Pp: 203–215. DOI: 10.1007/s10798-006-9021-1.
89
Karlin, M., & Viani, N. (2001). Project-based learning. Medford, OR: Jackson Education
90
Service District. Retrieved July 9,2002, from http://www.jacksonesd.k12.or.us/it/ws/pbl/.
91
Kettanun, C. (2015). Project-based Learning and Its Validity in a Thai EFL Classroom.
92
Procedia - Social and Behavioral Sciences 192, Pp: 567 – 573. Available online at
93
www.sciencedirect.com.
94
Kilpatrick, W. H. (1918). The project method. Retrieved April 13, 2005, from
95
http://www.tcrecord.org/Content.asp?ContentId=3606.
96
Kilpatrick, W. H. (1929). The Project Method: The Use of the PurposefulAct in the Educative
97
Process. Published by: Teachers College, Colombia University. Eleventh Impression.
98
Kilpatrick, W. H. (1951). Philosophy of Education. Pp: x +465. New York Published by:
99
Macmillan Company.
100
Knoll, M. (1997). the project method: Its vocational education origin and international
101
development. Journal of Industrial Teacher Education, 34(3), Pp: 59-80.
102
Koutrouba, K., & Karageorgou, E. (2013). Cognitive and socio-affective outcomes of
103
project-based learning: Perceptions of Greek Second Chance School students. Improving Schools, 16(3) 244-260. Reprints and permissions:sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav. DOI: 10.1177/136548021350106.
104
Langhout, R. D., Rappaport, J., & Simmons, D. (2002). Integrating community into the
105
classroom. Urban Education, 37,323-349.
106
Lasauskiene, J., & Rauduvaite, A. (2015). Project-Based Learning at University: Teaching
107
Experiences of Lecturers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, Pp: 788 – 792. 7th World Conference on Educational Sciences, (WCES-2015), 05-07 February 2015, Novotel Athens Convention Center, Athens, Greece. Available online at www.sciencedirect.com
108
Light, R., & Pillemer, D. (1984). Summing up: The science of reviewing research.Cambridge,
109
MA: Harvard University Press.
110
Liu, M., & Hsiao, Y. P. (2002). Middle school students as multimedia
111
designers: A Project-based learning approach. Journal of Interactive Learning Research, 13(4), 311-337.
112
Lou, S. J., Chih. C. C., Wei, Y. D., & Ru, C. S. (2012). Construction of a Creative Instructional
113
Design Model Using Blended, Project-Based Learning for College Students. Creative Education.3(7), Pp: 1281-1290. Published Online November 2012 in SciRes (http://www.SciRP.org/journal/ce). http://dx.doi.org/10.4236/ce.2012.37187
114
Milentijevic, I., Ciric, V., & Vojinovic, O. (2008). Version control in project-based learning.
115
Computers & Education 50, Pp: 1331–1338. www.elsevier.com/locate/compedu.Moursund, D. (1999). Project-based learning using information technology.
116
Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
117
Musa, F., Mufti, N., Abdul Latiff, R., & Mohamed Amin, M. (2011). Project-Based learning
118
(PjBL): inculcating soft skills in 21st century workplace. Procedia - Social and Behavioral Sciences 59, Pp: 565 – 573. Available online at www.sciencedirect.com.
119
Ogbu, J. (1987). Variability in minority responses to schooling: Nonimmigrants vs. immigrants.
120
In G. Spinder & L. Spindler (Eds.), interpretive ethnography at home and abroad, pp: 255-278. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
121
Pelech, J. (2008). Delivering Constructivism through Project Based Learning. Copyright ©2008
122
by Institute for Learning Centered Education.
123
Pring, R. (2000). Philosophy of educational research. London: Continuum.Sammons, P., Sylva,
124
K., Melhuish, E., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B., Hunt, S., & Jelicic, H. (2008). Effective pre-school and primary education 3–11 project (EPPE 3–11): Influences on children’s cognitive and social development in year 6. Research report dcsf-rb048-049, Nottingham: DCSF Publications.
125
Pyke, N. (1993). Ablest’ being hindered’, Time Educational Supplement, 22 October: 7. Robson,
126
C. (2002) Real World research (2nd edn), Oxford: Blackwell.
127
Railsback, J. (2002). Project-based Instruction: creating excitement for learning.
128
portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory.
129
Rhodes, C., & Garrick, J. (2003). Project-based Learning and the limits of corporate knowledg.
130
Journal of Management Education. 27(4), Pp: 447-471. DOI: 10.1177/1052562903255859.
131
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1999). Higher levels of agency for children in knowledge
132
building: A challenge for the design of new knowledge media. Journal of the Learning Sciences, 1, Pp: 37-68.
133
Scarbrough, H., Swan, J., Laurent, S., Bresnen. M., Edelman, L., & Newell, S. (2004). Project
134
Based Learning and the Role of Learning Boundaries. Organization Studies, 25(9): Pp: 1579–1600, ISSN 0170–8406. SAGE Publications (London, Thousand Oaks, CA & New Delhi).Downloaded from oss.sagepub.com at INDIANA UNIV on May 4, 2014. DOI: 10.1177/0170840604048001.
135
Shafaei, A., Abdol Rahim, H. (2015). Does project-based learning enhance Iranian EFL learners’
136
vocabulary recall and retention? Iranian Journal of Language Teaching Research, 3(2), Pp: 83-99.
137
Solomon, G. (2003). “Project-Based Learning: a Primer”. Technology and Learning, 23(6), Pp:
138
Southern Regional Education Board (SREB). (2000). Using real-world projects to help students
139
meet high standards in education and the workplace. RetrievedApril 13, 2005, from http://www.jff.org/jff/PDFDocuments/HighStds.pd.
140
Stappenbelt, B., & Rowles, C. (2009). Project based learning in the first year engineering
141
curriculum. 20th Australasian Association for EngineeringEducation Conference
142
(AAEE2009), pp: 411-416. Adelaide, Australia:University of Adelaide.
143
Sultana, M. & Zaki, S. (2015). "Proposing Project Based Learning as an Alternative to
144
traditional ELT pedagogy at public colleges in Pakistan",International Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), pp: 155-173.
145
Thomas, J. W. (2000). A review of Research on Project-Based Learning. Ph.D.thesis, San Rafael,
146
California, USA, available at http://www.bie.org/research/study/review of project based learning.
147
Thomas, J.W. (1998). Project-based learning: Overview. Novato, CA: Buck Institute for
148
Education.
149
Turnbull, M. (1999). Multidimensional project-based teaching in French second Language
150
(FSL): A process-product case study. Modern Language Journal, 83, Pp: 548-568.
151
UNESCO (2010). Engineering: issues, challenges and opportunities for development. Paris:
152
United Nations Educational, Scientific a CulturalOrganization.
153
Van Rooij, S. W. (2009). Scaffolding project-based learning with the project Management Body
154
Of Knowledge (PMBOK). Computers & Education, 52, Pp: 210–219.Contents lists available at Science Direct.
155
Westwood, P. (2006). Teaching and learning difficulties: cross-curricular Perspectives.
156
Camberwell, Vic.: ACER. Press.
157
Woolfolk, A. (2004). Educational psychology (9th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Allyn
158
& Bacon.
159
Wurdinger, S., & Rudolph, J. (2009). A different type of success: teaching
160
important life skills through project based learning. Improving Schools, 12(2), Pp: 115-129. DOI: 10.1177/1365480209105576.
161
Wurdinger, S., Haar, J., Hugg, R., & Bezon, J. (2007). A qualitative study using Project-based
162
learning in a mainstream middle school Minnesota State University. Mankato, USA: Improving Schools © SAGE Publications, Volume10, Number 2, Pp: 150–161.ISSN 1365-4802. DOI: 10.1177/1365480207078048.
163
Yamzon, A. (1999). An examination of the relationship between student choice in project-based
164
learning and achievement. Retrieved April 15, 2005, fromERIC FullText.
165
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه بر اساس مؤلفه های "جامعیت" و "صحت و اعتبار علمی"
این پژوهش، در پی ارزیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه (سال دوم و سوم آموزش متوسطه، رشته ادبیات و علوم انسانی) با هدف ترسیم وضعیت موجود دوکتاب در قالب دو مؤلفه "جامعیت" و "صحت و اعتبار علمی" بود. پژوهش از نوع ارزشیابی، و با الگوی "مبتنی بر نظر خبرگان" است. جمعیت آماری آن شامل متخصصان تاریخ ادبیات، و دبیران دو کتاب تاریخ ادبیات در سال تحصیلی 94 - 1393 بوده است. حجم نمونه پژوهش 642 نفر بود. محقق، 5 استان مورد مطالعه را شامل تهران، سمنان، قم، کرمان، و کرمانشاه، به روش تحلیل خوشهای انتخاب نمود. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات ایران، فرم مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات جهان، و پرسشنامه دبیران بود. روایی پرسشنامه دبیران از طریق روایی محتوایی و با استفاده از نظرات چند نفر از متخصصان موضوعی تعیین شد و پایایی آن از طریق برآورد ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 89/0 تعیین شد. یافتهها نشان میدهد دو کتاب در زمینههایی، فاقد جامعیتاند و صحت و اعتبار علمی آنها نیز در سطح مطلوب نیست.
https://www.jcsicsa.ir/article_60632_5dd7d0efd01427031926315538767d0a.pdf
2016-11-21
135
152
ارزشیابی
جامعیت
دوم و سوم متوسطه
صحت علمی
کتاب درسی تاریخ ادبیات
حیدر
قمری
1
استادیار دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
براتی، مرضیه (١٣٨٧)؛ بررسی و تحلیل مکتبهای ادبی در تاریخ ادبیات پایه دوم و سوم متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد شیروان.
1
حقشناس، مریم (1392)؛ نگاهی انتقادی و تحلیلی بر سیر تاریخ ادبیات در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان از سال 1357 تا 1390، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
زرقانی، مهدی (1389)؛ کاستیهای روششناسانه تاریخ ادبیاتنگاری برای زبان فارسی، نامه فرهنگستان، شماره 11/4، تهران.
3
سمیعی گیلانی، احمد (1386)؛ نارساییها در تدوین تاریخ ادبیات فارسی و ضرورت اصلاح و رفع آنها، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران.
4
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1376)؛ نخستین تجربههای شعر عرفانی، درخت معرفت: جشننامه استاد دکتر عبدالحسین زرین کوب، چاپ اوّل، سخن، تهران.
5
................................ (1388)؛ «پیر هرِی» غیر از «خواجه عبدالله انصاری» است، نامه بهارستان، سال دهم، دفتر 15، تهران.
6
فتوحی، محمود (1387)؛ نظریه تاریخ ادبیات، چاپ اوّل، سخن، تهران.
7
قمری، حیدر (1395)؛ ارزشیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه (سال دوم و سوم آموزش متوسطه کنونی، رشته ادبیات و علوم انسانی)، گزارش پژوهشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
8
کبیری، مسعود (1393)؛ ارزشیابی کتاب ریاضی سوم دبستان، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
9
کرمی، حجت الله (بیتا)؛ نقد و بررسی کتاب تاریخ ادبیات ایران و جهان 1، سال دوم دبیرستان، رشته علوم انسانی، (از درس 1 تا 18) به نشانیِ:
10
http://adab.tama.ir/site/maghalat/maghale/186
11
محمدزاده، سید عباس و وحید رویانی (1386)؛ سامنامه از کیست؟، مجله جستارهای ادبی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد)، شماره158- پاییز1386.
12
یاحقی، محمدجعفر و عبدالحسین فرزاد (1391)؛ تاریخ ادبیات ایران و جهان (1)- سال دوم آموزش متوسطه- نظری (رشته ادبیات و علوم انسانی)–کد1/246.
13
................................ (1391)؛ تاریخ ادبیات ایران و جهان (2)- سال سوم آموزش متوسطه- نظری (رشته ادبیات و علوم انسانی)–کد1/276.
14
نشانی وبگاه برنامه درسی چند کشور:
15
http://acara.edu.au/default.asp
16
http://www.australiancurriculum.edu.au/
17
http://www.corestandards.org/assets/CCSSI_ELA%20Standards.pdf (Common Core State Standards for English Language Arts & Literacy in History/Social Studies, Science, and Technical Subjects)
18
http://www.corestandards.org/ELA-Literacy/
19
http://www.edu.gov.on.ca
20
http://www2.gov.bc.ca/
21
https://www.education.gov.au/
22
https://www.gov.uk/government/collections/national-curriculum
23
https://www.studentsfirst.gov.au/
24
https://www.tes.com/uk/
25
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل موانع هوشمندسازی مدارس در مرحله اجرا بر اساس نظریههای نوآوری آموزشی
هدف این پژوهش تحلیل موانع توسعه مدارس هوشمند دوره اول متوسطه شهرستان صحنه با توجه به ویژگیهای اجرای نوآوری آموزشی بود. هوشمندسازی برنامه نوآورانه آموزشی است که در راستای تلفیق فاوا با برنامهدرسی مدارس صورت میگیرد. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن از نوع پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان آن آگاهان کلیدی شامل دبیر، مدیر و معاونین فناوری هستند که بر اساس نمونهگیری هدفمند 21 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مبنای کفایت نمونه اشباع نظری بود. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با استفاده از روش پنج مرحلهای اسمیت تحلیل شدند. جهت اطمینان از صحت دادهها از معیارهای موثق بودن، تأییدپذیری، قابلیتاعتماد و انتقالپذیری استفاده گردید. یافتهها نشان داد؛ اجرای برنامه هوشمندسازی مدارس در شهرستان صحنه با موانعی مانند ضعف دانش دبیران، عدم باور به استفاده سازندهگرایانه از رایانه، ضعف مهارت و خودکارآمدی در کاربرد فناوریها، مقاومت معلمان و مدیران در برابر نوآوری، نارسایی در پشتیبانیهای فنی و آموزشی، عدم انطباق ساختارهای آموزشی با تلفیق فناوریها، عدم استفاده از ظرفیتهای اولیاء ، ضعف فرهنگ استفاده از فناوری و مدیریت غیرپاسخگو روبروست.
https://www.jcsicsa.ir/article_60634_ca18d31048f73826f47588487e8267ab.pdf
2016-11-21
153
176
مدارس هوشمند
نوآوری آموزشی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
اجرای نوآوری
موانع
فرهاد
سراجی
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
فاطمه
سلیمانی
2
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش. (1382). روشهای تحقیق کیفى، تهران، نشر تحفه
1
حسنی، محمد. (1385). الگویی برای اشاعه نوآوری در نظام آموزش و پرورش ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 15(5)، صص 176-151.
2
رباطی، مطهره؛ مهاجران، بهناز؛ قلعهای، علیرضا. (1392). دلایل اصلی عدم شکلگیری صحیح مدارس هوشمند و ارائه راهکارهایی برای توسعه آنها در استان مازندران (از دیدگاه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات)، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 2(4)، صص 23-13.
3
زینآبادی، حسن رضا و محمدوند پیرانقر، مریم (1395). مدیران بهعنوان رهبران فناوری در مدرسه: یافتههای یک پژوهش ترکیبی اکتشافی در مدارس هوشمند شهر تهران. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(4). 23-1.
4
فیلک، اووه (1394). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. چاپ هشتم. تهران: نی.
5
سبحانی نژاد، مهدی؛ فتحی واجارگاه، کورش. (1388). راه کارهای توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات در مدارس، پژوهش نامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(6)، صص 56-29.
6
سراجی، فرهاد؛ سرمدی انصار، حسنی و عسگری، رحیم. (1393). شناسایی چالشهای توسعه مدارس هوشمند در شهر همدان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14(1). 114- 132.
7
طبری، محسن. (1391). بررسی موانع و مشکلات هوشمند سازی مجتمعهای آموزشی اداره آموزش و پرورش شهر تهران از دیدگاه مدیران و معلمان مرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
8
طلایی، ابراهیم، انصاری، نسرین، پهلوان، مکرمه، ابوطالبی، زهرا (1395). هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل: مطالعه موردی چندگانه. فصلنامه تعلیم و تربیت. 32(3)، 105-79.
9
مقدم، علیرضا (1395). ارزیابی فرآیندهای آموزشی فاوا- محور: یک چهارضلعی معیوب. دو فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، 8(2)، 37-67.
10
مرادی، محمود.، دلیلیان، خاتون و خداشناس ، حمیده (1395). شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر استقرار مدارس هوشمند در استان گیلان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(4)، 93-114
11
Brantley-Dias, L., & Ertmer, P. A. (2013). Goldilocks and TPACK: Is the construct "just right? “. Journal of Research on Technology in Education (International Society for Technology in Education), 46(2), 103-128.
12
Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers’ adoption and integration of information and communication technology into teaching, International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology. 7(2) 136-155.
13
Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative & Quantitative Approaches (2nd Ed.). San Francisco, CA: Sage Publications, Inc.
14
Eisner, E. (2005). Reimagining Schools: The Selected works of Elliot W. Eisner. Rutledge, NY.
15
Ensminger. D. C &Surry. D. W(2008). Relative ranking of conditions that facilitate innovation implementation in the USA. Australasian Journal of Educational Technology, 24(5), 611-622.
16
Ertmer, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284.
17
Francis. D. B.(2008). The Diffusion of Technological Innovations in the Educational Setting: Expectations, practices, and the role of personality. PHD dissertation in Department of Adult Learning & Technology, Albrta University.
18
Guzman, A. ,Nussbum.M (2009). teaching competencies for technology integration in the classroom. Jurnal of computer Assisted learning.25,453-465.
19
Ibrahim. M.S., Abdul Razak. A.Z & Kenayathulla. (2013). H.B. Smart Principals and Smart Schools, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(3), 826 – 836.
20
Inan, F. A., & Lowther, D. L. (2010). Factors affecting technology integration in K-12 classrooms: a path model. Education Technology Research and Development, 33(4), 137 - 154.
21
Kanna, E., & Gillis, L. (2009). Virtual schooling: A guide to optimizing your child’s education. New York: Palgrave Macmillan.
22
Ogilvie. G (2008). Investigating the Role of Teacher Education in Promoting Innovation. A thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies and Research:University of Alberta.
23
Palak, D., & Walls, R.T. (2009). Teachers’ beliefs and technology practices: a mixed methods approach. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 417-429.
24
Pinar, W.F. (2004). Understanding curriculum. (with William, M, Reynolds, Slattery P, Tubman PM). Vol 17, New York: Peter Lang Publishing.
25
Prestridge, S. (2012). The beliefs behind the teacher that influences their ICT practices. Computers & Education, 58(1), 449-458.
26
Rogers, E. M. (2006). Diffusion of innovation (5th ed). New York: The Free Press.
27
Schrum, L., Galizio, L. M., & Ledesma, P. (2011). Educational leadership and technology integration: An investigation into preparation, experiences, and roles. Journal of School Leadership, 21(2), 241-261.
28
Sugar.W. Crawley.F. & fin. B(2004). Examining teachers, decisions to adopt new technology. Education technology and society. 27(3), 35-48.
29
Tondeur J., Devos G., Van Houtte M., van Braak J. & Valcke M. (2009) Understanding structural and cultural school characteristics in relation to educational change: the case of ICT integration. Educational Studies 35, 223–225.
30
Toprakci, E. (2006). Obstacles at integration of schools into information and communication technologies by taking into consideration the opinions of the teachers and principals of primary and secondary schools in Turkey. Journal of Instructional Science & Technology (e-JIST), 9(1), 1-16.
31
Vanderlinde R., van Braak J., De Windt V., Tondeur J.,Hermans R. & Sinnaeve I. (2008) Technology curriculum and planning for technology in schools: the Flemish case. TechTrends 52, 23–26.
32
Vanderlinde, R., van Braak, J., Dexter, S. (2012). ICT policy planning in a context of curriculum reform: Disentanglement of ICT policy domains and artifacts. Computers and Education 24(4), 1339-1350.
33
Wan Ali W, Mohd Nor H, Hamzah A, Alwi H, (2009). The conditions and level of ICT integration in Malaysian Smart Schools: Education and Development using Information and Communication Technology, 5(2), 21-31.
34
Ya'acob, A., Mohd Nor, N. F., & Azman, H. (2005). Implementation of the Malaysian smart school: An investigation of teaching-learning practices and teacher-student readiness. Internet Journal of e-Language Learning & Teaching, 2(2), 16-25.
35