ORIGINAL_ARTICLE
تبیین عناصر برنامه درسی تربیت اقتصادی در دوره آموزش عمومی
اگر چه اسناد بالادستی بر حیطه تربیت اقتصادی در برنامه درسی دوره آموزش عمومی تأکید کردهاند اما جایگاه کنونی این حیطه علمی مبهم است و اندک پژوهشهای انجام شده، عناصر هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی را مورد توجه قرار دادهاند. بنابراین، هدف مقاله حاضر تبیین عناصر دهگانه برنامه درسی در ارتباط با تربیت اقتصادی است. در این راستا، مطالعات انجام شده طی سالهای 1398-1385 در داخل و سالهای 2019-1995 در خارج از کشور با موضوعات تربیت اقتصادی، سواد اقتصادی، عناصر برنامه درسی تربیت اقتصادی و آموزش اقتصاد به عنوان جامعه آماری جستجو و پس از مطالعات لازم، 52 پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و با روش سنتزپژوهی شش مرحلهای روبرتس، ترکیبی بهینه از نتایج آنها ارائه شده است. برای فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز، از کاربرگ و برای اطمینان از میزان پایایی، از ضریب کاپای کوهن استفاده شد؛ همچنین جهت تحلیل دادهها از نرمافزار Nvivo-8 استفاده گردید. طبق یافتههای پژوهش اهداف تربیت اقتصادی دورهابتدایی، آشنایی با مفاهیم پایه و ارزشهای اخلاقی و در دوره متوسطه پرورش مهارتها است. محتوا در هر دو دوره منطبق بر اهداف بوده و رویکردهای فعال تدریس مناسباند. معلم نقش راهنما و تسهیلگر دارد و میتوان از منابع متنوع استفاده کرد. زمان و مکان انعطافپذیر بوده، فعالیتها باید در قالب گروههای کوچک انجام پذیرد و انواع روشهای ارزشیابی کیفی اهمیت دارند.
https://www.jcsicsa.ir/article_105260_78fa8d8aa55b7ca2659d13c82b558cdf.pdf
2020-02-20
5
44
تربیت اقتصادی
برنامه درسی
سنتزپژوهی
دوره آموزش عمومی
بتول
سیدی
b.seyedi2000@gmail.com
1
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
پروین
احمدی
pahmadi@alzahra.ac.ir
2
دانشیار گروه برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا (نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی هرستانی، اصغر. (1397). ادراک فارغالتحصیلان دوره متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی: پژوهشی پدیدارشناسانه. نشریه مطالعاتراهبردی بسیج. شماره 78.
1
ابراهیمی هرستانی، اصغر. (1397). طراحی الگوی برنامه درسی تربیتاقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی برای دورههای ابتدایی و اول متوسطه. رساله دکتری. دانشگاه تبریز. دانشکده علومتربیتی و روانشناسی.
2
ایمانی، محسن (1391). تربیت اقتصادی در راستای تحقق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی. مجله پیوند، فروردین و اردیبهشت، شمارۀ 390 و 391 ، صص 16-15.
3
پاکمهر، حمیده. تیموری، محمود. (1395). طراحی برنامه درسی تربیت اقتصادی با تأکید بر مبانی دینی. همایش ملی تازههای تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ایران. دانشگاه آزاد اردکان.
4
پیغامی، عادل و تورانی، حیدر. (1390). نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا: ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (37) 3، 52-31.
5
رحمانپور، محمد، نصر اصفهانی، احمدرضا. سیادت، سیدعلی. (1394). بررسی رابطه مبانی و اصول برنامه درسی ملی جمهوریاسلامی ایران با مضامین اقتصاد مقاومتی به منظور پیشنهاد برنامه درسی مطلوب. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافت. 9 (31)، 60-41.
6
شورایعالی آموزش و پرورش. (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادین. تهران: شورایعالی وزارت آموزش و پرورش.
7
شورت، ادموند سی. (1396). روششناسی مطالعات برنامه درسی. ترجمه محمود مهر محمدی و همکاران. چاپ پنجم . تهران: انتشارات سمت.
8
طغیانی، مهدی و پیغامی، عادل. (1395). تعلیم و تربیت اقتصادی (جلد اول). چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
9
طغیانی، مهدی. (1391). بررسی مؤلفههای اصلی الگوی اسلامی - ایرانی تربیت اقتصادی. رساله دکتری. دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی. دانشگاه امامصادق (ع).
10
طغیانی، مهدی و زاهدی وفا، محمدهادی. (1391). امکان بهرهگیری از آثار تمدن اسلامی در طراحی و تدوین الگوی اسلامی- ایرانی فرهنگ اقتصادی. معرفت اقتصادی، 3 (2)، 76-55.
11
علیپور، فاطمه. ناطقی، فائزه. فقیهی، علیرضا. (1395). شناسایی مؤلفههای تربیت اقتصادی در برنامه های درسی بر اساس نظریه دادهبنیاد. دومین کنفرانس بینالمللی مهندسی و علوم کاربردی.
12
کاکوجویباری، علیاصغر. (1391). مسؤلیت آموزش و پرورش در تربیت اقتصادی دانشآموزان، رسانه معلمان، نیمه دوم تیرماه، شماره 92، ص 14.
13
کاویانی، حسن و همکاران. (1397). الگوی برنامهریزی درسی درکلاس معکوس: سنتزپژوهی روشها. دو فصلنامۀ نظریه و عمل در برنامۀ درسی، (6) 11، 271 203.
14
قندهاری، آزاده. (1397). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی برای دورهاول ابتدایی در جمهوریاسلامی. رساله دکتری. دانشگاه تربیتمدرس تهران. دانشکده روانشناسی و علومتربیتی.
15
کشتیآرای، نرگس، عمادزاده، مصطفی و یزدانی، ابوالفضل. (1397). جامعهشناسی مؤلفههای اقتصادمقاومتی برای طراحی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران. مطالعات جامعهشناسی، (40) 10، 99-85.
16
مارش، کالین جی. (1392). پژوهش تلفیقی: سنتزپژوهی. در روششناسی مطالعات برنامه درسی. ترجمه فریده مشایخ و لطفعلی عابدی. تهران. انتشارات سمت. چاپ سوم.
17
نژادمهدی، رقیه. (1387). آموزش مفاهیم پایه اقتصاد در دورهابتدایی ایران و ارائه الگوی مطلوب. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علومتربیتی.
18
مهرمحمدی، محمود و محمودی، فیروز. (1391). وارونگی: رویکردی نوین به طراحی برنامههای درسی معطوف به تربیتحرفهای با تأکید بر علومتربیتی. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزشعالی. 3 (141)، 177-141.
19
یوسفزاده، محمدرضا و آداک، موسی. (1397). بررسی محتوای کتابهای درسی دورةدوم ابتدایی بر مبنای تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام. فصلنامه مسایل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3 (2)، 182-153.
20
-Adu, E. O., & Galloway, G. (2015). The effects of cooperative learning on students’ economics achievement and attitude towards economics. Journal of Economics, 6 (1), 30-36.
21
Adu, E. O., Galloway, G., & Olaoye, O. (2014). Teachers’ characteristics and students’ attitude towards economics in secondary schools: Students’ perspectives. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5 (16), 455.
22
Akarowhe, K. (2018). Roles of Economics Education in Sustainable National Development. Journal of Global Economics: 6.3.
23
Althauser, K., & Harter, C. (2016). Math and economics: Implementing authentic instruction in grades K-5. Journal of Education and Training Studies, 4 (4), 111-122.
24
Amagir, A,. & et al (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship social & economic education, 17 (1) 56-80.
25
Anthony, K.V., Smith, R.C., & Miller, N.C. (2014). Pre service elementary teachers’ economic literacy: Closing gates to full implementation of the social studies curriculum. The Journal of Social StudiesResearch, 39 (1), 29–37.
26
Areekkuzhiyil, S. (2014). Joyful Learning of Economics at Secondary Schools. Brennen College of Teacher Education, Thalassery.
27
Asarta, C.J., Jennings, A.S., & Grimes, P.W. (2016). Economic Education Retrospective: 25 Years of Contributions from the American Economist. The American Economist: 1–16.
28
Assan, T. E. B. (2011). Exploring learner understanding of economics and management sciences (EMS) concepts through variation of learning theory: classroom experiences. Problems of Education in the 21st Century, 29, 7-21.
29
Ayers, C. A. (2015). A qualitative study of the pedagogical content knowledge and personal orientations toward economics of award-winning secondary economics teachers. The University of North Carolina at Greensboro.
30
Babatunde, D. A., Benedict, T. A., & Adu, E. O. (2016). A Comparative Study of Students’ Performance in Economics Concepts and Other Concepts in Social Studies. Journal of Sociology and Social Anthropology, 7 (4): 256-261.
31
Badmos, M. AgbetiOluwayemisi, A. & Umeh Theresa, U. (2016). Instructional Material: Level of use in teaching and learning of economics in secondary schools. Mainland Education District IV, Lagos State Nigeria. Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME).6 (4): 107-112.
32
Basyah, N. A., Muslem, A., & Usman, B. (2018). The Effectiveness of Using the Jigsaw Model to Improve Students’ Economics Teaching-Learning Achievement. Stanisław Juszczyk, 30.
33
Brown, E. R. (2011). Comparison of instructional techniques of high school economics teachers in Georgia and Shenzhen, China (Doctoral dissertation, Capella University).
34
Bushati, D. (2010). Economics understanding of Albanian high school students: Factors related to achievement as measured by test scores on the test of economic literacy (Doctoral dissertation, University of Kansas).
35
Choi, J. (2007). A study of Pre service teachers' beliefs about knowledge and teaching in terms of economic education (Doctoral dissertation, uga).
36
Cooper, h. Hedges, L V. (2009). Research Synthesis as a scientific process. A chapter on: The Handbook of Research synthesis and meta-Analysis, Second Edition. Russell Sage.
37
Cronin, S. (2015). Changing Perceptions: Six Third Teachers’Experiences Integrating Economics with Book Clubs. Degree of Philosophy in Early Childhood and Elementary Education. The college of Education and Development. Georgia State University, Atlanta, GA.
38
Finkelstein, N and et al. (2010). Effects of Problem Based Economics on high school economics instruction.U.S. Department of Education.
39
Flanagan, W. G. T. (2014). Creating authentic learning environments in a grade 10 Economics classroom via a progressive teaching design, master of education with specialization curriculum studies. University of South Africa.
40
Georgiou, G.C. (2003). Integrating Economics in the K-12 Curriculum. International Business & EconomicsResearch Journal. 2 (6).
41
Habibu, N. (2016). A survey of factors influencing economics teacher’s effectiveness in public secondary schools in Sokoto Metropolis’s curriculum. Journal of Sociology and Social Anthropology, 7 (4), 256-261.
42
Haskell, H. S. Jenkins, S.J. (2003). Teaching Economic Principles through Literacy Methods. Journal of Economics and Economic Education Research, 4 (2).
43
Hsu, M. R. (1995). Teaching home economics through literature in Taiwan: perspectives of home economics teachers. Doctoral dissertation, Iowa state university.
44
Jappelli, T. (2010). Economic Literacy: An International Comparison. Center for Studies in Economics and finance. University of Salerno.
45
Kaminski, H. (1996), Economic education in secondary school, Neuwied: Luchterhand.
46
Kang, R. (2007). PK–8 pre service teachers' intentions to teach economics: An application of the theory of reasoned action and the theory of planned behavior. Texas A&M University.
47
Khadka, C. B. (2016). Effectiveness of teaching Economics in higher secondary school level, Nepal. Economic Journal of Development Issues, 99-126.
48
Kose, T. (2016). Taking economics out of the classroom: a field assignment. International Journal of Pluralism and Economics Education, 7 (3): 323-333.
49
Kourilsky, Marilyn (1993), “An Integrated Teacher Education Model for Enhanced Economic Literacy”, Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, GA, April 12-16.
50
Laney, J. D., Frerichs, D. K., Frerichs, L. P., & Pak, L. K. (1996). The effect of cooperative and mastery learning methods on primary grade students' learning and retention of economic concepts. Early Education and Development, 7 (3), 253-276.
51
Laney, J. D., Moseley, P. A., & Pak, L. K. (1996). Children's ideas about selected art and economic concepts before and after an integrated unit of instruction. Citizenship, Social and Economic Education, 1 (1), 61-78.
52
Msimanga, M. R. (2017). Teach and assess: a strategy for effective teaching and learning in economic and management sciences (Doctoral dissertation, University of the Free State).
53
Mubita, S. L., & Kalimaposo, K. (2016). Factors Affecting Teaching and Learning of Home Economics in the Integrated Primary Curriculum: A Study of Selected Primary Schools in Lusaka province of Zambia. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 3 (11), 9-16.
54
Mwangi, J. K. (2001). Determinants of learning Achievement in Economics in Kenyan Secondary Schools. Unpublished Ph. D Thesis. University of Nairobi.
55
National Council on Economic Education. (2007). Voluntary National Content Standards in Economics. New York.
56
Nazeer, A. (2006). Teaching economics at secondary school level in the Maldives: A cooperative learning model (Doctoral dissertation, The University of Waikato).
57
Niederjohn, M.S. Schug, M.C. (2008). Can Students Learn Economics in U.S. History? The Journal of Private Enterprise 23 (2): 167-176.
58
Noviani, L., Soetjipto, B. E., & Sabandi, M. (2015). Economic Education Laboratory: Initiating a Meaningful Economic Learning through Laboratory. Journal of Education and Practice, 6 (33), 93-98.
59
Oko, O. F. (2011). Effectiveness of Instructional Materials in Teaching and Learning of Economics in Public Secondary Schools in Onitsha North LGA. B.Sc. (Ed.) Project, University of Nigeria.
60
Otto, A., & Serido, J. (2018). Economic socialization: Childhood, Adolescence, and early Adulthood. Economic Psychology. Edited by Rob Ranyard. John Wiley & Sons Ltd.
61
Oziegbe, O. E., & Maxwell, O. (2016). Effect of instructional materials on senior secondary student's achievement in economics. International Journal of Recent Advances in Multidisciplinary Research, 3 (6), 1563-1566.
62
Oziegbe, O. E., Maxwell, E., & Augustine, A. S. integration of ICT in the teaching/learning of economics in senior secondary schools. International Journal of Contemporary Applied Sciences, 3 (2), 260-273.
63
Oziegbe, O. E., Olebhiele, E. P., & Nwose, L. N. (2015). Comparative Effect of Graphic Organizer and Expository teaching strategies on the achievement of Senior Secondary School students in Economics. Journal of Educational Foundations, 5 (1), 31-38.
64
Pertiwi, R. S., Khafid, M., & Setyadharma, A. (2019). Factors Influencing Difficulties of Learning Economics (Study in Students of Kudus District High School). Journal of Economic Education, 8 (1), 48-56.
65
Roosaar, E. (2015). Constructively aligned economics class achieving intended learning outcomes by using classroom’s games. Master’s Thesis, University of Tartu, Faculty of Economics and Business Administration.
66
Sachdeva, S. (2009). Making economics classrooms exciting: Role of experiential learning. Learning, 53.
67
-Santomero, A.M. (2003). Knowledge is power: the importance of economic education. Based on speech given at the Pennsylvania Economic Association Annual Conference. West Chester University. West Chester, PA, On May 30.
68
Schnell, C., & Loerwald, D. (2019). Interest as an influencing factor on student achievement in Economics: Evidence from a Study in Secondary Schools in Germany. International Review of Economics Education, 30, 100130.
69
Sekwena, G. L. (2014). Active learning in a high school economics class: a framework for learner engagement (Doctoral dissertation, University of the Free State).
70
Seiter, D.M. (1988). Economics in the Curriculum,ERIC Digest, Bloomington, IN: ERIC Clearinghouse for Social Studies/ Social Science Education, (ERIC Document Reproduction Service NO, ED 304 396).
71
Sierra, J. (2019). The importance of simulation in teaching and learning economics: The students’ perspective. Innovations in Education and Teaching International, 1-11.
72
Siminica, M., & Dumitru, A. (2013). Self-directed learning in economic education. International Journal of Education and Research, 1 (12).
73
Smirnova, N. V. (2016). Economics across the curriculum: Integration of economic concepts into various disciplines. Perspectives on Economic Education Research, American Institute for Economic Research, 10 (1), 21-40.
74
Singh, S. Shivam, R. (2016). Effectiveness of blended learning in economics classroom. International Journal of Academic Research and Development. (1) (4): 13-15.
75
Vasiliki, B., Panagiota, K., & Stavrakouli, K. M. (2016). A new teaching method for teaching economics in secondary education. Journal of Research & Method in Education, 6 (2), 86-93.
76
Walstad, W.B. (2007). Five developments advancing economic education in United States: the role of the national council on economic education. Retrieved from National Council on Economic Education: http://council fore coned. Org.
77
Watts, M. (2005). What Works: A Review of Research on Outcomes and Effective Program Delivery in Precollege Economic Education. National Council on Economic Education, New York, N.Y.
78
Wulandari, D., & Narmaditya, B. S. (2017). Readers Theater as a Tool to Understand Difficult Concept in Economics. International Education Studies, 10 (5), 144-156.
79
Yidana, M. B. (2018). Comparative Effects of Problem-Based and Cooperative Instructional Approaches on Students’ Academic Achievement in Senior High School Economics. International Journal of Education and Evaluation, 4 (1), 31-53.
80
ORIGINAL_ARTICLE
بازشناسی و ارائه طرح برنامه درسی مؤلفه اصلاح الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش
هدف مقاله بازشناسی، تبیین مؤلفه اصلاح الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی و ارائه طرح برنامه درسی مبتنی بر آن مؤلفه است که با روش ترکیبی از نوع اکتشافی در دو بخش کیفی (سنتزپژوهی) و کمی (روش دلفی) با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. تجزیه و تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری و در بخش کمی، روش ضریب نسبی روایی محتوایی (CVR) است. جامعه مورد مطالعه در بخش کمی، متخصصان و در بخش کیفی، مقالات در دسترس پیرامون اقتصاد مقاومتی بوده و نمونه گیری نیز به صورت هدفمند بوده است. در نتیجه پس از استخراج زیرمؤلفهها و مفاهیم مرتبط با آنها، با بهرهگیری از طرحواره سه عنصری برنامه درسی گودلد (عنصر محتوایی- عنصر سیاسی، اجتماعی – و عنصر فنی و حرفهای) مدل برنامه درسی مبتنی بر مؤلفه اصلاح الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی ارائه شد. مدل ارائه شده به آموزش و پرورش جهت پرداختن ویژه به موضوع بسیار مهم و حیاتی اصلاح الگوی مصرف بخصوص در جهان امروز که با کمبود منابع مواجه هستیم پیشنهاد میشود.
https://www.jcsicsa.ir/article_105805_4d34ad1b2af0a84f737e625adc5e3de5.pdf
2020-02-20
45
64
برنامه درسی
اقتصاد مقاومتی
آموزش و پرورش
اصلاح الگوی مصرف
مؤلفههای اقتصاد مقاومتی
عیسی
برقی
zakeri.ba65@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم تربیتی، رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
شهرام
فضلی زاده
sha.fa@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
AUTHOR
احمدی، غلامعلی (1388). نقش آموزش و یادگیری در اصلاح الگوی مصرف. همایش بررسی راهبردهای و راهکارهای اصلاح الگوی مصرف در کمیته امداد امام خمینی.
1
امینی، محمد؛ تولایی، روحاله؛ و امینی، امین (1389). راهبردهای اجتماعی به مثابه بدیل های غیر قیمتی در حل مساله اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور. مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، 1(2)، 139-153.
2
اسمی، رضا؛ سعدی، اسماعیل؛ و اسدپور، حسن (1389). رابطه تماشای آگهی های تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان و نوجوانان تهرانی. مجله پژوهشهای ارتباطی،61، 93-117. پویا، علیرضا (1389). نقش رسانههای جمعی در اصلاح الگوی مصرف. مجله پژوهشهای ارتباطی، 17(62)، 9-30.
3
خلیلیشورینی، سیاوش (1393). روشهای تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات یادواره کتاب.
4
خلیلی، حسامالدین (1391). مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی. مجله کارگاه، 5(20)، 24-43.
5
دری، حسین؛ و صالحیاصفهانی، اصغر (1393). اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران: تحلیل مبنایی و برخی اصول راهنمای کاربردی. تهران: انتشارات راه فردا.
6
رنجبراردکانی، صمد (1396). موانع تحقق اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران. مجله رهیافت انقلاب اسلامی، 39، 141-160
7
زین العابدینی، پیام؛ و حمید دهقانپور(1393). بررسی نقش رسانه ها در تحقق چشم انداز و مأموریت استراتژی اقتصاد مقاومتی، کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، تهران، شرکت دانش محور ارتاخه
8
سعیدی، علی؛ و محمدهادی زاهدی وفا (1390). رهیافتی اسلامی به نقش رفتارهای مصرفی در ایجاد و گسترش بحران های اقتصادی، دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، 4(7)، 23-32.
9
سیدرضازاده، انیسه و همکاران (1392). مقایسه اثربخشی طول دو دوره آموزش در مورد اصلاح الگوی مصرف روغن های خوراکی. مجله علوم پزشکی رازی، 20 (109)، 41-52.
10
سیف، اله مراد (1391). الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران. مجله افق امنیت، 5(16)، 5-22. شیخ الاسلامی، محمدحسن؛ و عسگریان، محسن (1389). رسانه، هویت و الگوی مصرف: رویکرد نظری. مجله پژوهشهای ارتباطی، 17(62)، 31-49.
11
کشتیآرای، نرگس؛ عمادزاده، مصطفی؛ و یزدانی، ابوالفضل (1397). جامعه شناسی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی برای طراحی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران. مجله مطالعات جامعه شناسی، 10(40)، 85-99.
12
کیان شکی، علاالدین؛ بهبهانی، علی (1388). اصلاح الگو در اموزش و پرورش (از نگاه تولید کننده و مصرف کننده). مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی، گروه آموزش و پرورش.
13
موسایی، میثم (1388). نقش فرهنگ بر الگوی مصرف. مجله اقتصاد اسلامی، 9(34)، 125-150.
14
مبینی دهکردی، علی؛ و حوریجعفری، حامد (1387). ضرورت تدوین طرح جامع انرژی کشور با رویکرد اصلاح الگوی مصرف در افق چشم انداز 20 ساله. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، 19، 79-103. نوبخت، محمدباقر؛ و تقدیمی، توران (1392). بررسی نقش فرهنگ سازی دبیران بر اصلاح الگوی مصرف (مطالعه موردی: دبیران واحدهای آموزشی منطقه 1 آموزش و پرورش تهران. مجله مدیریت فرهنگی، 7(20)، 103-116.
15
یزدانی، ابوالفضل؛ کشتیآرای، نرگس؛ عمادزاده، مصطفی (1397). طراحی برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، با تمرکز به دو مؤلفه، تکیه بر ظرفیتهای داخلی و اصلاح الگوی مصرف. فصلنامه رهیافت، 12(42). 107-126.
16
Briguglio, L. (2013), “Root causes of debt in the small vulnerable .Economies”, Small State Digest, 20013(2), 4-9
17
Creswell, J. W., & Plano Clark, V.L. (2010). Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
18
Eisner, Elliot W (2002); The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press, New Haven and London
19
Flick, U. (2006). An introduction to qualitative, research 3rd ed, Hadi Jalili's translation.Tehran:Ney Publisher
20
Goodlad, J. I. (1979). Curriculum inquiry: The study of curriculum practice. New York, NY: McGrawHill.
21
Kridel, C. (2010) .Curriculum Studies Encyclopedia. University Of South Carolina. Publication: SAGE.
22
Ornesten, A.C., Hunkins, F.P. (2008). Curriculum foundation principles and issue. 5th ed. A viacom company, United State of America.
23
Shorts, E C (2013). Methodology for curriculum studies. Translated by Mahmoud Mehrmohammadi et al. Tehran: Tehran: Publications of the Organization for the Study and Compilation of Human Sciences Books of Universities.
24
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه
مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی 17 نفر از اساتید مطالعات برنامه درسی و متخصصان علوم اجتماعی و سیاسی و در بخش کمی 207 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته الکترونیکی بود. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از کدگذاری سه گانه اشتراوس و کوربین (1990) و در بخش کمی از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزارهای SPSS و AMOs استفاده شد. نتایج نشان داد که هفت عامل یادگیری اخلاقگرا، یادگیری خودراهبر، یادگیری تأملی، ادراک مسأله، راهبردهای یاددهی یادگیری تعاملی، محتوای تعاملی چندوجهنمای رسانهای و رویکرد ارزشیابی ساختنگرا، تبیینکننده ویژگیهای الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی دوره دوم متوسطه بودند که در صورت کاربست میتوانند موجب تقویت بینش، نگرش و مهارت نقادانه دانشآموزان شده و اعمال فرهنگی، اجتماعی، سیاسی آنان را سامان دهند.
https://www.jcsicsa.ir/article_100340_6fc9bcf63295f3133c8f0943496d6e16.pdf
2020-02-20
65
90
نظریه سواد انتقادی
بومی سازی برنامه درسی
الگوهای سواد انتقادی
سیده زهرا
باغبانیان
mojganteacher@gmail.com
1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران. ایران
AUTHOR
مصطفی
قادری
mostafa_ghaderi@yahoo.com
2
گروه مطالعات برنامه درسی/دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
LEAD_AUTHOR
مجید
علی عسگری
aliasgari2002@yahoo.com
3
دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
اسلاتری، پاتریک (1392). برنامه ریزی درسی در عصر پست مدرن. ترجمه صمد ایزدی؛ مصطفی قادری و فاطمه حسینی. تهران: آوای نور. (سال انتشار به زبان اصلی 2006).
1
قادری، مصطفی. (1396). عمل و نظریه در مطالعات برنامه درسی. تهران: آوای نور.
2
Adunyaritigun, D (2017). Building a culture of peace through Critical Literacy with the Net Generation. PASAA, (54). 235-263.
3
Bilic, V. (2010). Secondary School Students' Assessment of Critical Literacy in a Multimodal Environment. Journal of Contemporary Educational Students. 208-223.
4
Creswell, J.,& Plano Clark,V. (2007).Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks: Sage.
5
Fabirizi, M. A. (2012). Teaching Critical Literacy Skills through Fantasy Literature: Case Studies from three Conmecticut High School. Thesis submitted for the Degree of Doctor of Philosophy. Hull University.
6
Failasofa, F (2017). Assessing students Critical Literacy Capacity: Feasible Imperial advances in social science, Education and Humanities Research (ASSEHR). Vol, 82, 247-249.
7
Fajardo, M. F (2016). Teaching Critical Literacy Using Multimodal texts to collage students in the Philippined. A thesis submitted in fulfilment of the requirement for the award of the degree Doctor of Education, University of Wollongong.
8
Farralelli, M (2009). Using Critical Literacy Approach in EFL class. Journal of NELTA. (14)2.26-31.
9
Freire, Paulo (1972). Pedagogy of the oppressed, tr. Myra Bergman Ramos, Harmondsworth: Penguin Books.
10
Hansson, J (2018). the Universal Declaration of Human RIghts and Hunger Games, implementing Critical Literacy in the EFL Classroom when reading suzanne collins' dystopian novel, A Master's Thesis, Linnaeus University, Sweden.
11
Hikmat, M.H (2017). Developing students Critocal Literacy in Reading Class at an English Education Department in Indonesia, the IST International Conference on Language and Teaching. 475-481.
12
Gilbertson, S. M. (2016). The impact of Critical Literacy on the Moral Reasoning of Adolescents. A Capstone submitted in Partial fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Arts in Literacy Education. Hamline University.
13
Giroux, H (1992). Border Crossings: Cultural Workers and the Politics of Education, New York: Routledge
14
Gleason, M. L. Melancon, M. E. & Kleine, K. L. M (2010). Using Critical Literacy to explore Genitives And its Ethical, Legal and Social Issues with in-Service Secondary Teachers. Journal of Life Sciences Education. (9)422-430.
15
Gomez Jimenez, M. C. Gutierrez, C.P. (2019). Engaging English asa Foreign Language Students in Critical Literacy Practices: The Case Study of a Teacher at a private University, Profile: Issues Teachers' Educational Development. 21(1). 91-105.
16
Gordon, c. T (2017). The Role of teaching in fostering Critical Literacy in an urban high school English classroom. A Dissertation presented in partial Fulfillment of Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in Teaching and Learning. The Department of Middle and Secondary Education in the Collage of Education and Human Development, Georgia State University.
17
Green, B (1988). Subject-specific Literacy and school Learning: A Focus on Writing Australian . Journal of Education (32)2. 156-179.
18
Izadinia, M. & Abedinia, A ( 2010), Dynamics of an EFL reading course with critical literacy orientation. Journal of Language and Literacy Education, 6(2), 51-67.
19
Janks, H (2000). Domination, access, diversity and design: A synthesis for critical literacy education. Educational Review, (52) 2, 175-186.
20
Janks, H (2010). Literacy and power. New York, NY: Routledge.
21
Janks, H (2012). The importance of critical literacy. English Teaching: Practice and Critique, (11)1.150-163.
22
Janks, H (2014). Critical Literacy 's ongoing importance for education, Journal of Adolescent & adult Literacy (5)57. 349-356.
23
Krug, K. A (2010). Critical Literacy in the Face of a Mandated Curriculum: Can Children Read Beyond the Text? A Dissertation Submitted to The Faculty of The Graduate School of Education.
24
Lee, Ch. J (2011). Myths about critical literacy: what Teachers need to unlearn. Journal of Language and Literacy Education [on line], 7 (1), 95-102.
25
Lehner, E. Thomas, K. Shaddai, J. Hernen, T. (2017). Measuring the Effectiveness of Critical Literacy as Instructional Method. Journal of Collage Literacy and Learning. (43)36-53.
26
Luke, A., & Freebody, P (1999). Further notes on the four resources model. Reading Online, 3, 1–6.
27
Medlock P, C. M (2018). Critical Literacy Pedagogy: Establishing the Factors of Critical Literacy Instruction through a Mixed Methods Approach. A Dissertation submitted tothe Graduate Faculty of North Carolina State University in partial Fulfilment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy Curriculum and Instruction. Raleigh. North Carolina.
28
Mohammadkhani, A. Mazinani, E. Zandvakili, E. Fard-Kashani, A. (2015). Facebook as a Platform for EFL Learning: Critical Literacy in Social Networking Websites. Journal of Applied Linguistics and Language Research. (2)6. 57-72.
29
Neophytoue, L. Valiandes, S. (2012). Critical Literacy Needs Teachers as Transformative Leaders Reflections on the Teacher Learning for the Introduction of the (New) Greek- Language Curriculum in Cyprus, Curriculum Journal. Routledge. 1-15.
30
Pitman, N (2016). Implementing Critical literacy Pedagogy to pose Challenges and Responses of Elementary School Learners. Submitted in conformity with the requirements for the Degree of Master of Teaching Department of Curriculum, Teaching and Learning. Ontario institute for Studies in Education of the University of Toronto.
31
Riley, K. (2015). Enacting Critical Literacy in English Classrooms How a teacher Learning Community Supported Critical Literacy inquiry. Journal of Adolescent & Adult-Literacy. 417-425.
32
Rohadi, T. (2018). Critical Literacy based Instructional Reading Materials. English Studies Journal. (LOQUEN). (11)1.16-27.
33
Souto-Manning, M (2009). Negotiating culturally responsive pedagogy through Multicuitural children's literature: Towards critical democratic literacy practices in a first grade classroom. Journal of Early Childhood Literacy, 9(1), 50-74.
34
Strauss, A L., & Corbin, J (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage.
35
Sultan, S. Rofiuddin, A. Priyatin, E. T (2017). The effect of the Critical Literacy Approach on pre-service language teacher's Critical reading skills. Eurasia Journal of educational Research. 71. 159-174.
36
Taylor, J (2004). Toward a Strategy for Internationalization : Lessons and Practice from four university, Journal of Studies to International Education, (8)
37
Urlaub, P. (2013). Critical Literacy and Cultural Awareness through the Reading Comprehension Strategy of Questioning in /////business Language Educator. Global Busines Language Journal. (18)1. 68-80.
38
Vasquez, V. M (2001). Constructing a critical curriculum with young children, in B. Comber and A. Simpson (Eds.), Negotiating critical literacies in classrooms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
39
Vasquez, V. M (2010). 2nd Ed. Getting beyond “I Like the Book”: Creating critical space for critical literacy in K-6 classrooms. Newark, DE: International Reading Association.
40
Vasquez,V. M. Janks, H. Comber. B (2019). Critical Literacy as a way of Being and Doing. Journal of Language Arts, (96)5. 300-311.
41
Vasquez, V (2017). Critical Literacy. Oxford Research Encyclopedia of Education press. 3-18.
42
Vasquez, V. M (2014a). Inquiry into the incidental unfolding of social justice issues: 20 years of seeking out possibilities for critical literacies. In J. Z. Pandya & J. Ávila (Eds.), Moving critical literacies forward: A new look at praxis across contexts (pp. 174–186). New York, NY: Routledge.
43
Vasquez, V. M (2014b). Negotiating critical literacies with young children: 10th anniversary edition. New York, NY: Routledge-LEA.
44
Yoon, b, sharif, R (2015). critical literacy practice: Applications of Critical Theory in Diverse Settings, SUNY Binghamton, NY, USA. Springer Science+Business Media Singapore Pte Ltd. Springer Science+Business Media (www.springer.com)
45
ORIGINAL_ARTICLE
میزان توجه به رویکردهای تربیت شهروندی قانونمدار، مشارکتی و انتقادی در کتب جدیدالتألیف جامعهشناسی دوره دوم متوسطه
هدف مقاله، بررسی میزان توزیع رویکردهای تربیت شهروندی قانونمدار، مشارکتی و انتقادی در کتب جدید التألیف جامعهشناسی دوره دوم متوسطه ویژه نظام آموزشی 3-3-6 در سال تحصیلی 98-1397 در ایران است. برای نیل به این هدف، از روش تحلیل محتوا از نوع کمّی و کیفی استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش اسنادی و استفاده از چک لیستهای رویکردهای تربیت شهروندی به همراه شاخصها و مؤلفههای مربوط به هر یک از رویکردها بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بیشترین توجه به رویکردهای تربیت شهروندی در کتاب پایه دوازدهم (5/39 درصد) و کمترین در کتاب پایه یازدهم (36/24 درصد) شده است. همچنین از بین سه رویکرد، بیشترین حجم را رویکرد تربیت شهروند قانونمدار (03/42 درصد) و کمترین حجم را رویکرد تربیت شهروند انتقادی (47/25 درصد) داشته است. با تأمل در باب این یافتهها میتوان گفت در سطح پایههای تحصیلی توزیع رویکردهای تربیت شهروندی نامتوازن بوده و نیز برخی از رویکردها مورد کم توجهی برنامهریزان درسی قرار گرفته است. از این رو بازنگری در نحوه ارائه رویکردهای تربیت شهروندی در کتب مورد بررسی لازم به نظر میرسد.
https://www.jcsicsa.ir/article_100977_f897b8fea85e8e9dfbe48b5c6ceed751.pdf
2020-02-20
91
112
"تربیت شهروندی"
" رویکردهای تربیت شهروندی"
" تحلیل محتوا"
"کتب جامعه شناسی دوره دوم متوسطه"
سجاد
باباخانی
babakhani638@gmail.com
1
دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اکبر
صالحی
salehihidji2@yahoo.com
2
عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
یحیی
قائدی
yahyaghaedi@yahoo.com
3
دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
سوسن
کشاورز
ss.keshavarz@yahoo.com
4
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
1
تمجیدتاش، الهام و مجلل چوبقلو، محمدعلی (1392). بررسی تطبیقی فرایند تربیت شهروندی در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با کشور ژاپن. فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران، 11 (40): 32-18.
2
جمالی تازهکند، محمد؛ طالبزاده نوبریان، محسن و ابوالقاسمی، محمود(1392). تحلیل جایگاه مؤلفههای تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2 (10): 19-1.
3
خطیب زنجانی، نازیلا (1386). آموزش شهروندی نیاز جامعه امروز. روزنامه کیهان، قابل دسترس در:
4
http:// www.magiran.com
5
ذهبیتون، شهلا؛ یوسفی، علیرضا و یارمحمدیان، محمدحسین (1395). تحلیل محتوای کتابهای درسی جامعهشناسی متوسطه دوره دوم به لحاظ توجه به مفاهیم تربیت شهروندی. دوفصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (23): 147-136.
6
رضایی، مریم؛ بلمانه، پرستو و احمدی، غلامعلی (1397). تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد زمینه محور. دوفصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (31): 135-123.
7
شرفالدین، حسین (1387). جامعهپذیری سیاسی و تربیت سیاسی. فصلنامه راه تربیت، 2 (5): 198-177.
8
شرفی، محمدرضا و طاهرپور، محمدشریف (1387). نقش نهاد آموزشی در تربیت شهروندی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، 2 ( 16 و 17): 64-49.
9
شورای عالی آموزش و پرورش (1390). برنامه درسی ملی. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
10
شورای عالی آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
11
عیسینیا، رضا (1387). تربیت سیاسی در اندیشه امام خمینی (ره). فصلنامه راه تربیت، 2 (5): 70-53.
12
فالکس، کیث (1390). شهروندی. ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: نشر کویر.
13
فتحی واجارگاه، کوروش و واحدچوکده، سکینه (1385). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5 (17): 132-93.
14
فرنیا، محمدعلی و پوررضا، صدیقه (1388). بررسی کمی و کیفی محتوای کتاب جامعهشناسی دوره متوسطه (علوم انسانی) بر اساس دیدگاه اجتماعی در برنامهریزی درسی. فصلنامه علوم تربیتی، 2 (6): 174-153.
15
کرین، ویلیام (1392). نظریههای رشد، مفاهیم و کاربردها. ترجمه غلامرضا خوینژاد و علیرضا رجایی، تهران: انتشارات رشد.
16
گلشنی، علیرضا و قائدی، محمدرضا (1391). روش تلفیقی برایند نقد روشهای کمی و کیفی. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 2 (9): 70-43.
17
محمودی، محمدتقی (1390). تحلیل محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروندی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (1و2): 108-96.
18
نوریان، محمد (1388). راهنمای عملی تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی. تهران: نشر شورا.
19
نیکنامی، مصطفی و مدانلو، یاسمن (1387). تعیین مؤلفههای آموزش شهروندی در دوره راهنمایی تحصیلی جهت ارایه یک چارچوب نظری مناسب. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 2 (1): 164-137.
20
Collado, M.C., & Atxurra, R.L.(2006). Democratic citizenship in textbooks in Spanish primary curriculum. Curriculum studies, 38 (2): 205-228.
21
Fass, D., & Ross,W. (2012). Identity, diversity and citizenship: A critical analysis of textbooks and curricula in Irish schools. International Sociology, 27 (4):574-591.
22
Kennedy, K. (ed), (2016). Citizenship education and the modern state, London: the falmer press. P 63-79.
23
Rivelli, S. (2010). Citizenship Education at high School. A comparative study between Blzano and Padova (ITALY). Procedia social and behavioral Science, 2 (2): 4200-4207.
24
Sears, A., & Hébert,Y. (2005). Citizenship Education. Canadian Education Association, Available at: https://www.ca/mediaen/citizenship _education.
25
Turner, B.S & Hamilton, P .(1994). (ed) Citizenship: Critical Concept, Routledg, vol.2.
26
Veugelers, W. (2007). Creating critical-democratic citizenship education: empowering humanity and democracy in Dutch educationCompare: A Journal of Comparative and International Education, 37 (1): 105 – 119.
27
Westheimer, J., & Kahane, J. (2004). What Kind of Citizen?the politics of educating for democracy American. Educational Research Journal, 41(2), 237-269.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی خوانایی کتابهای فارسی دوره ابتدایی: پایههای اول تا ششم
خواندن، مهارتی است که دانشآموزان ایرانی آن را در دوره ابتدایی توسط کتابهای فارسی از پایه اول تا ششم کسب مینمایند. یکی از خصوصیاتی که باید در تدوین متون کتابهای درسی توجه گردد، خوانایی است، زیرا خوانابودن متون به یادگیرنده کمک میکند محتوای آموزشی را به درستی بخواند و بفهمد. اگرچه تحقیقات متفاوتی درباره خوانایی متون درسی صورت گرفته است، اما این در مقاله خوانایی همه متون در هر شش پایه تحصیلی دوره ابتدایی گزارش میشود. بررسی متنها بر اساس سه شاخص فلش، فوگ و فرای دو نتیجه در برداشت: 1. اگرچه بر اساس شاخص فلش متنها آسان هستند، اما بر اساس شاخصهای فوگ و فرای مناسب یک تا دو پایه تحصیلی بالاتر میباشند و 2. معیار مشخصی برای ترتیب متون از آسان به دشوار دیده نشد، به گونهای که در بعضی از پایهها متنهای دشوارتر زودتر از متنهای آسان قرار گرفتند.
https://www.jcsicsa.ir/article_105806_74d6edf081cd2e8c12a83561a29ef2b0.pdf
2020-02-20
113
140
مهارت خواندن
خوانایی
کتاب های فارسی
دورۀ ابتدائی
فرشته
سراج
fr.seraj@gmail.com
1
زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور تهران ایران
LEAD_AUTHOR
بلقیس
روشن
bl_rovshan@pnu.ac.ir
2
دانشکده زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
آرزو
نجفیان
a.najafian@yahoo.com
3
دانشکدۀ زبانشناسی و زبانهای خرجی پیام نور تهران. ایران
AUTHOR
فاطمه
یوسفی راد
f-yousefirad@pnu.ac.ir
4
زبانشناسی و زانهای خارجی پیام نور قزوین
AUTHOR
ارجمند رشیدآباد، زهرا و همکاران (1396). فارسی دوم دبستان (چاپ ششم). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی
1
اکبری شلدره، فریدون و همکاران (1397). فارسی اول دبستان (چاپ هشتم). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی
2
اکبری شلدره، فریدون. نجفی پازوکی، معصومه. قاسم پور، حسین. محمدی، راحله (1397). فارسی سوم دبستان (چاپ ششم). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی
3
اکبری شلدره، فریدون. نجفی پازوکی (1397). فارسی پنجم دبستان (چاپ پنجم). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی
4
اکبری شلدره، فریدون. قاسم پور، حسین. جبلی اده، پریچهر. نجاران، فرح (1397). فارسی چهارم دبستان (چاپ چهارم). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی
5
اکبری شلدره، فریدون و همکاران (1392). کتاب معلم فارسی سوم دبستان. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی
6
استرنبرگ، رابرت (1395). روان شناسی شناختی (چاپ نهم). ترجمه: کمال خرازی، الهه حجازی. تهران: انتشارات سمت
7
جلیلی، سیداکبر (1395). تعین سطح متون خوانداری منابع آموزشی زبان فارسی از طریق شاخصها و فرمولهای خوانائیسنجی. تهران: نشر نویسه پارسی. مجموعه مقالات برگزیده همایش ملی واکاوی منابع آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان. 122-97
8
چستین، کنت (2000). گسترش مهارت های آموزش زبان. نور محمدی. محمود (مترجم). تهران: رهنما
9
دیانی، محمد حسین (1366). سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی نوشته های ویژه نوسوادان. نشریه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. 39. 59-80
10
دیانی، محمدحسین (1379). سنجش خوانایی نوشتههای فارسی، خوانانویسی برای کودکان. مشهد: کتابخانه رایانهای
11
زلفی, طیبه. علی کوهی نژاد (1395). بررسی سطح خوانایی کتابهای فارسی «بخوانیم» سوم و چهارم (چاپ قدیم و جدید) بر اساس شاخص خوانایی گانینگ و مقایسه آن بر اساس سازه انگیزه پیشرفت، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، تربت حیدریه، دانشگاه تربت حیدریه، https://www.civilica.com/Paper-ICPE03-ICPE03_615.html
12
زندی، بهمن (1384). روش تدریس زبان فارسی در دوره دبستان. تهران: سمت
13
زندیه، مریم. امینی گیلوران، روح ا...، فضل الهی، سیف ا... . حیدری، فاطمه (1394). ارزیابی و سنجش خوانائی کتاب علوم اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس فرمول های فلش و لافلین. کنفرانس سالانه رویکردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی
14
شیخ زاده، مصطفی (1387). تحلیل محتوی سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی گانیگ. مجله مطالعات برنامه درسی. 87 (9). 98-84
15
صدیقی فر، زهره. سجادی، شهره السادات، علوی، سیدبهنام (1396). خوانایی سنجی کتاب فارسی پایه هفتم سال تحصیلی 95-96 به سه شیوه فوگ، فرای و فلش. فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره 62 سال شانزدهم ص 105-124
16
عابدی، یوسف (1393). خواندنی های ناخوانا. کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، 4، 37-33
17
عبدالملکی، ناصر (1395). تحلیل محتوای سطح خوانایی کتاب فارسی «بخوانیم» ششم ابتدایی براساس خوانائی گانینگ فوگ. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی. 2156-2148
18
عباسی، حسین. کاظم زاده رحمانی، عارفه. نظرپور، مریم (1393). بررسی و تحلیل محتوای کتاب بخوانیم ششم ابتدایی بر اساس سنجش خوانایی. کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی:
19
https://www.civilica.com/Paper-IBSCONF01-IBSCONF01_088.html
20
غلامی احمدی، معصومه. نوکاریزی، محسن. صنعت جو، اعظم (1395). تعین سطح خوانایی مقاله های دانشنامه رشد با هدف شناسائی مخاطب با استفاده از شاخص های گانینگ/دیانی، فلش/دیانی و فرای/دیانی. پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی 6 (1). 358-341
21
فضل الهی، سیف الله. ملکی توانا، منصوره (1390). ارزیابی و سنجش خوانائی کتاب علوم پایه سوم ابتدایی بر اساس پنج فرمول فرایه گانینگ، فلش، لافلین و کلوز. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. 6 (22). 162-141
22
قادری گسک، محمدرضا. مرزوقی، رحمت اله (1396). بررسی و تحلیل خوانایی محتوای کتاب بخوانیم پایه ششم ابتدایی بر مبنای کارن گلانز و طبقه بندی بلوم، هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر اشراق، https://www.civilica.com/Paper-RAFCON08-RAFCON08_029.html
23
قاسم پور مقدم، حسین و همکاران (1396). فارسی ششم دبستان (چاپ دوم). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی
24
قادری مقدم، محمدابراهیم. سبحانی نژاد، مهدی (1395). اعتبار سنجی روشهای سنجش سطح خوانائی کتابهای درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 13 (2). سال سیزدهم. 55-22
25
کریمی، عبدالعظیم و همکاران (1391). نتایج تیمز و پرلز 2011 و مقایسه آن با عملکرد دانش آموزان ایرانی در دوره های قبل. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. تهران: انتشارات مدرسه
26
محمدی اثر گله، مصطفی. اسماعیلی، مریم. رحیمی، محمدامین، محمدی، مهناز (1395). تحلیل محتوی سطح خوانایی کتاب فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص های گانینگ و کلوز. اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی. قم
27
Chen. J. (2012). A survey of new readability formulas. Us-china foreign language. 10 (12). 1779-1783
28
Dubay, W.H. (2004). The principles of Readability. Impact Information, Costa Mesa, California. Retrieved from: http:// www.impactinformation.com/impactinfo/readability 02. Pdf.
29
-Owen, J. L. Dudley, J. E. (2007). A content analysis of the treatment ofinformative and reinforcing feedback in contemporary communication theory text book. American communication journal. Number 9
30
Macdonald-Ross, M. (1978). Language in text. Review of Research in Education, 6: 229-275
31
Marnell. G. (2008). Measuring readability: Part 1: The spirit is willing but the flesh is weak. Southern communicator.14. 12-18
32
Mullis, Ina V.S & elt (2017). PIRLS 2016 International Results in Reading. Timms and Pirlz international center
33
Tunmer, William E (2017). The cognitive foundations of learning to read: A conceptual framework for teaching beginning reading. Institute of education Messy University
34
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجراشده
ارزشیابی برنامه درسی اجراشده فارسی دوره اول ابتدایی، سطح دوم از ارزشیابی دورهای برنامه درسی فارسی ابتدایی است که پس از ارزشیابی برنامه درسی قصدشده، هدفش تعیین شایستگیها و نارساییهای برنامه درسی اجراشده در پایههای اول تا سوم دوره ابتدایی است. برای انجام ارزشیابی چهار هدف ویژه دنبال شده است: الف- تبیین ویژگیهایِ وضعمطلوب اجرای برنامه درسی فارسی، ب- تبیین ویژگیهای برنامه درسی اجراشده، ج- مقایسه بین ویژگیهای وضع مطلوبِ اجرای برنامه درسی و ویژگیهای برنامه درسی اجراشده و د- بررسی انسجام عمودی برنامه درسی اجراشده. برای پاسخ به سوالات پژوهش، از پیمایش میدانی و ابزارهای مختلف در گرداوری دادهها شامل اجرای پرسشنامه ویژگیهای وضعمطلوب اجرای برنامه درسی، شش دور مشاهده از کلاسهای درس، گزارشهای هفتگی معلمان گزارشگر، نگرشسنج، و مصاحبه با معلمان منتخب استفاده شده است. یافتههای بدست آمده، از چالشها و کاستیهای قابلتوجهی از نظر ویژگیهای محتوایی، روش آموزش، موقعیتهای یادگیری، ارزشیابی از آموختهها، کاربرد مواد و منابع آموزشی، زمانبندی، مکان و فضای آموزش، و بستر اجرایی حکایت میکند. از نظر آموزش خط تحریری و محتوا و روش آموزش در مناطق دوزبانه نیز، موانع و کاستیهای قابل توجهی در برنامه درسی اجراشده دوره اول ابتدایی مشهود است.
https://www.jcsicsa.ir/article_105807_a398b24a7db58271a9bcd612921eece4.pdf
2020-02-20
141
176
ارزشیابی برنامه درسی
برنامه درسی اجراشده
درس زبان فارسی
دوره اول ابتدایی
مؤلفههای برنامه درسی
ویژگیهای وضع مطلوب اجرای برنامه درسی
نادر
سلسبیلی
nadersalsabili@gmail.com
1
دانشیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهشکیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
1
احقر، قدسی. (1392). ارزشیابی کتاب فارسی و کتاب کار پایه دوم و ششم ابتدایی، گزارش پژوهش. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاهمطالعاتآموزشوپرورش.
2
بازرگان، عباس. (1380). ارزشیابی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوینکتب علومانسانی دانشگاهها (سمت).
3
دستجردی کاظمی، مهدی و نجفی پازوکی، معصومه . (1393). ارزشیابی از بستهآموزشی فارسی سالسوم ابتدایی. گزارش پژوهش. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزیآموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
4
راهنمای تدوین فارسی اول دبستان (کتاب معلم). (1391). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی: ادارهکلچاپوتوزیع کتابهایدرسی.
5
راهنمای تدریس فارسی دوم دبستان (کتاب معلم). (1391). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ادارهکلچاپوتوزیع کتابهایدرسی.
6
راهنمای تدریس فارسی سوم دبستان (کتاب معلم). (1392). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ادارهکلچاپوتوزیع کتابهایدرسی.
7
سلسبیلی، نادر (1394). بررسی و تحلیل برنامه درسی ملی تدوینشده جمهوری اسلامی ایران بر اساس دانشنظری حوزه برنامه درسی، تجارب نظامهایآموزشی و زیرنظام برنامه درسی در اسناد مربوط به تحول بنیادین آموزشو پرورش. گزارش پژوهش. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. آبانماه 1394.
8
سلسبیلی، نادر (1391). ارزیابی موقعیتهای یادگیری خلاق در برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی (برنامه طراحی شده، تدوین شده و اجرا شده). فصلنامه تعلیم و تربیت (علمی-پژوهشی). (2) 28، تابستان 1391، 36- 9.
9
سلسبیلی، نادر (1389). ارزیابی برنامه درسی طراحیشده، تدوینشده و اجرا شدهی فارسی دوره ابتدایی بر اساس معیار توجه به کل نگری در آموزش تواناییهای زبانی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی ( علمی-پژوهشی ). (1) 9، شماره مسلسل 33، 46-7.
10
سلسبیلی نادر. (1388). ارزیابی برنامهجدید آموزش زبانفارسی دوره ابتدایی (بخوانیم و بنویسیم) براساس کاربرد معیارهای الف- پرورش خلاقیت ب- توجه به کل نگری در آموزش تواناییهای زبانی. گزارش نهایی پژوهش . تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعاتآموزشوپرورش.
11
قمری، حیدر. (1391). ارزشیابی کتاب درسی فارسیاول دبستان. گزارش پژوهش. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
12
فارسی اول دبستان (بخوانیم). (1395). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمانپژوهش و برنامه ریزی آموزشی. اداره کل نظارت برنشر و توزیع مواد آموزشی.
13
فارسی دوم دبستان (مهارتهایخوانداری). (1395). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
14
فارسی سوم دبستان (خوانداری). (1395). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
15
فارسی اول دبستان (مهارتهای نوشتن). (1395). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. اداره کل نظارت برنشر و توزیع موادآموزشی.
16
فارسی دوم دبستان (مهارتهای نوشتاری). (1395). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. اداره کل نظارت برنشر و توزیع مواد آموزشی.
17
فارسی سوم دبستان (نوشتاری). (1395). تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. اداره کل نظارت برنشر و توزیع موادآموزشی.
18
قمری، حیدر. (1391). ارزشیابی کتاب درسی فارسی اول دبستان. گزارش پژوهش. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
19
کرسول، جاندبلیو. و پلانو کلارک، ویکیال. (1390). روشهایپژوهشترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و جاویدسرایی. تهران: نشر آییژ.
20
Block, C.C. (1997). Teaching the Language Arts. Second ed. Boston: Allyn and Bacon, Simon & Schuster Company.
21
California Department of Education. (2007). Reading/Language Arts Framework for California Public Schools Kindergarten through Grade Twelve. Developed by Curriculum Development and Supplemental Materials Commission.
22
Fisher, R. (1995). Teaching Children to Think. London, UK: Stanley Thornes Ltd.
23
Gens, P. & Provance, J. & Van Duyne, K. & Zimmerman, K. (1998). The Effects of Integrating a Multiple Intelligence Based Language Arts Curriculum On Reading Comprehension of First and Second Grade Students. Chicago, Il: M. A. Action Research Project, Saint Xavier University.
24
Goodman, Y. M. (2011). Sixty Years of Language Arts Education: Looking Back in Order to Look Forward English Journal, 101 (1), 17-25.
25
Goodwin, P. (Ed). (2004). Literacy through Creativity. New York: David Fulton Publishers.
26
Hays, J. (2008). JAPANESE ELEMENTARY SCHOOLS. Retrieved from: http://factsanddetails.com/japan/cat23/sub150/entry-2799.html
27
Ina V.S. Mullis, Michael O. Martin, Chad A. Minnich, Kathleen T. Drucker, and Moira A. Ragan (Editors). (2012).PIRLS 2011 Encyclopedia. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Boston College: USA.
28
King, M.L. (1991). Language Arts. In Lewy Arieh (Ed). The International Encyclopedia of Curriculum. Oxford: Pergemon Press.
29
Lemlech, J. K. (2010). Curriculum and Instructional Methods for the Elementary and Middle School. 7th. Ed. Boston, Ma: Pearson Education Inc.
30
Lambirth, A. (Ed.). (2005). Planning Creative Literacy Lessons. London: David Fulton Publishers.
31
Mc Neil, J. (1996). Curriculum, A comprehensive Introduction. 5th Ed. New York: Harper Collins College Publishers.
32
Morrow, L.M. (1997). Literacy Development in the Early Years, Helping Children Read and Write. Third ed. Boston, MA: Allyn and Bacon.
33
Stotsky, S. (2013). An English Language Arts Curriculum Framework for American Public Schools: A Model. Retrieved from: http://www.doe.mass.edu/frameworks/ela/0610draft.pdf
34
Walley, Carl W. & Walley, Kate. (1995). Integrating Literature in Content Areas. Westminster, CA: Teacher Created Materials, Inc.
35
USJP.org. (2005).Japanese Education in the 21st Century. Chapter 2: Preschool and Primary Education. Retrieved from: http://www.usjp.org/jpeducation_en/jpEdPrimary_en.html
36
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان و نوع توجه به مؤلفههای زیست محیطی در کتابهای درسی دوره ابتدایی
هدف مقاله حاضر بررسی میزان و نوع توجه به محیط زیست در کتابهای درسی دوره ابتدایی با استفاده روش تحلیل محتوا کتابهای سال تحصیلی 97-1396 بود و با بهرهگیری از آمار توصیفی تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که از حیث «میزان توجه» در این کتابها به موضوع خاک با فراوانی 59 مورد (با اولویت بلایای طبیعی)، آب 87 مورد (با اولویت صرفهجویی)، صوت 55 مورد (با اولویت سروصدا)، هوا 43 مورد (با اولویت آتشفشانها) و از حیث «نوع توجه»، به «حفظ و نگهداری» با 41 مورد (از 89 مورد) بیش از «شناخت و آگاهی» و «رشد و ارتقاء» پرداخته شده است؛ همچنین، نوع توزیع مؤلفههای زیستمحیطی در کتابها و در پایهها، فاقد تعادل است. اکنون به اتکای تاکید اسناد تحولی آموزش و پرورش و وجود بحران محیط زیست، پیشنهاد میگردد نوع و میزان توجه به مؤلفههای محیط زیست در کتابهای درسی کنونی، مورد بازنگری قرار گیرد.
https://www.jcsicsa.ir/article_105808_1627af036ed62bd6828ab027ae33d58a.pdf
2020-02-20
177
200
محیط زیست
کتابهای درسی
دوره ابتدایی
صفیه
خموشی بیدگلی
sepidekhamushi@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
LEAD_AUTHOR
حسن
مظاهری
mazaherih@hotmail.com
2
مدیر کل منابع انسانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
AUTHOR
امامقلی، لقمان (1390). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیست محیطی (مطالعه موردی: استان کردستان). پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، چاپ نشده، دانشگاه مازندران.
1
بشیریاسکویی، فریبا، شبیری، محمد، انصاریراد، پرویز و کاظمیپور، شهلا (1394). نقش آموزشهای ضمن خدمت در ارتقای دانش، نگرش و مهارتهای زیست محیطی معلمان ابتدایی شهر تهران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال دهم، شماره 83، پاییز، صص135-158.
2
ترابی زیارتگاهی، علی (1395). بررسی محتوای کتابهای علوم تجربی ابتدایی از لحاظ توجه به مؤلفههای محیط زیست، دومین همایش ملی پدافند غیر عامل در بخشهای کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار.
3
جوانمرد، فاطمهالسادات و عسکریفرد جهرمی، فاطمه و دوستبین، فیروزه (1394). تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی و علوم تجربی دوره ابتدایی ایران به لحاظ توجه به معضلات زیست محیط. دومین کنفرانس بینالمللی محیط زیست و منابع طبیعی.
4
چاتیبخش، نازنین (1383)، تکنولوژی پاک، ماهنامه علمی محیط زیست، شماره 1، 99.
5
حجازی، رضوان، طاهری، ماندانا و اسلامی، کیمیا (1393). شاخصسازی هزینههای محیط زیست در زمینه آلودگی خاک. فصلنامه حسابداری سلامت، سال سوم، شماره اول، شماره پیاپی 7
6
خوشنویس، مریم، پژویان، جمشید (1391) بررسی تأثیر آلودگی محیط زیست بر شاخص توسعه اسانی در کشورهای توسعهیافته. فصلنامه علوم اقتصادی، سال ششم، شماره بیستم، پاییز
7
رشیدی، علیرضا و شریفی، کسری و گلمحمدیان، محسن و نقشینه، طیبه (1395). میزان توجه به آموزش زیستمحیطی در کتاب درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان این مقطع. مرکز همایشهای بین المللی رازی، بهمن، ش 7.
8
زاهدی، محمد (1388)، آموزش محیط زیست و رویکردهای آموزشی جدید، پایان نامه کارشناسی ارشد
9
سراج خرمی, ناصر و سعید آب سالان زاده (۱۳۹۴)، تحلیل محتوای کتب درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی در کلیه پایههای تحصیلی دوره ابتدایی با توجه به مسائل و مباحث محیط زیست جهانی، دومین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین،
10
شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
11
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
12
صالحی عمران، ابراهیم و پرهیزکار، لیلا و حاتمیفر، لیلا (1395). بررسی جایگاه مؤلفههای اصلی آموزش محیط زیست در کتابهای درسی دوره ششم ابتدایی، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، زمستان، سال پنجم، شماره 2، 99-89.
13
صالحی، زهرا؛ قائمی اصل، صادق (1391) .بررسی رابطه آموزش زیست محیطی و رفتارهای حفاظت از محیط زیست. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار (3)، 1، صص67-79.
14
صولتی اصل، پ (1384)، تحلیل و بررسی میزان انعکاس مفاهیم محیط زیست در کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی از دیدگاه دبیران شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی (چاپ نشده)، دانشگاه تبریز.
15
فاضلی و مهدویایکدلو (1397). بررسی وضعیت محتوای زیست محیطی موجود در کتابهای درسی علوم تجربی دورۀ آموزش عمومی. علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و یکم، ش یک، فروردین، صص 227-243
16
فردوسی، سیما، مرتضوی، شهرناز و رضوانی، نعیمه (1386)، رابطه بین دانش زیست محیطی و رفتارهای حفاظت از محیط، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 53، بهار 1386، 266-253.
17
قضاوی، منصوره و لیاقتدار، محمد جواد و عابدی، احمد و اسماعیلی، مریم (1389)، تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ایران به لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی، اندیشههای نوین تربیتی، دانشگاه الزهرا، دوره 6، شماره4، صفحه 123.
18
کرامتی، انسی، احمدآبادی، زهرا (1397). تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم تجربی در دوره اول متوسطه از لحاظ توجه به آموزشهای زیست محیطی. پژوهشهای برنامه درسی، دوره هشتم، شماره اول، پیاپی 15، بهار و تابستان، صص200-226
19
مجلس شورای ملی (1351). قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مصوب 1353 (اصلاحیه مجلش شورای اسلامی سال 1371).
20
محمدپور، هادی، بهرامی، محمدحسین و حسینی، عاطفه (1395)، تحلیل محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از منظر توجه به محیط زیست و حفاظت از آن، دومین کنگره بینالمللی توانمند سازی جامعه در حوزه جامعه شناسی علوم تربیتی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز توانمند سازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
21
محمدی ده چشمه، مصطفی (1391). ناپایداری زیست بوم شهری؛ چالشی جهانی در قرن بیست و یکم، اولین اجلاس ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، وزارت کشور، تهران.
22
Awasthl,M.Agarvial,R (2013), An analysis of various aspects of environmental concern present in nicer science textbook of class VIII, An international journal of education, vol.3,No.2,July2013-pp: 49 -57
23
Ayodeji, I. (2010). Exploring secondary school students understanding and practices of waste management in Ogun State Nigeria. International Journal of Environmental a Science Education, 5 (2), 201- 215.
24
Bier Hoff H. W. 2001. Responsibility and Altuism: The Role of Volunteeris.In A.E. Auhagn & H. W. Bier Hoff (Eds) Responsibility-the Many Faces of a Phenoemenon.
25
Bier Hoff, H.W, (2001). Responsibility and Altruism, The Role of Volunteerism. In A.E.Auhagn & H.W.Bier Hoff, (Eds.) Responsibility-the Many Faces of a Phenomenon, (PP. 149-166). London, Rout ledge.
26
Bier Hoff, H.W, (2002). Just world, social responsibility and helping behavior. In M. Ross a D.T. Miller, (Eds) The justice Motive in Everyday Life, (PP.189- 203).New York, Comb ridge University Press.
27
Carleton-Hug, A. & Hug.J.W. (2010).challenges and opportunities for evaluating environmental education programs. evaluation and program planning, 33,159-164
28
Dabiri , M., 2013. Environment Pollution (Air, Water, Sound), Tehran,Etehad Publishers.
29
Frisch, J. , Kaiser, F. G. a Wilson, M. (2004). Environmental Knowledge and Conservation behavior: Exploring Prevalence and Structure in a Representative Sample, Personality and Individual Differences, 37, 1-27.
30
Ghasemi , N., 2005. Criminal Justice,Tehran: Jamal Al-hage Publishers.
31
Hinde, R. A, (2001).Responsibility, A Biological Perspective. In A.E.Auhagen & H. W.Bierhoff (Eds), Responsibility the Many faces of a Social Phenomenon, (PP .23 -33).London, Rutledge.
32
Hunecke, M, Blobaum, A, Matthias, E & Huger, R (2001). Responsibility and Environment – Economical Norm Orientation and External Factors in the Domain of Travel Mode Choice Behavior , Environment and Behavior, 33, 830 – 862.
33
Hungerford, H. , a Volk, T. (1990). Changing Learner Behavior Through Environmental Education, Journal Environment Education,2, 42- 47.
34
Kaisers , F. G. , Wolfing, S, , A Fuhrer, U. (1999). Environmental Attitude and Ecological Behavior Journal of Environmental Psychology. 19, 1-19.
35
Miller, G.T, (1997).Environmental Resource Management, Wad worth Pub. C.p. 592.
36
Uyar, y. Ensar, F. (2016) Does Mother Tongue Education Support Development of Environmental Literacy in Turkey? An Analysis of Turkish Course Books. International Journal of Environmental & Science Education. 11 (1), 1-8
37