%0 Journal Article %T تصویر برنامه درسی از منظر نوعمل‎گرایی با تاکید بر اندیشه رورتی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A نادری, مریم %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 14 %N 52 %P 65-90 %! تصویر برنامه درسی از منظر نوعمل‎گرایی با تاکید بر اندیشه رورتی %K نوعمل‏گرایی %K برنامه درسی. هدف %K روش %K محتوا %K ارزشیابی %R %X هدف پژوهش، ارائه تصویری از برنامه درسی رویکرد نوعمل‎گرایی است که با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی انجام می‏گیرد. ویژگی‏های فلسفه رورتی بنیانگذار فلسفه نوعمل‏گرایی عبارتند از: ویزگی ابزاری و امکانی زبان، خصیصه امکانی خود و اجتماع، مغایرت امور عمومی و خصوصی، همبستگی اجتماعی به جای عینیت و نگاه انتقادی به واژگان. در خصوص برنامه درسی نوعمل‎گرایی می‏توان گفت اهداف آموزش، نسبی و متغیرند، با این‏حال دستیابی به خودآفرینندگی، تربیت شهروند انتقادی، ایجاد شرایط برقراری دموکراسی، تاکید برگفتمان دانش، بها دادن به دانش عملی را می‏توان از اهداف نوعمل‏گرایی برشمرد. با توجه به تغییرات هدف، محتوا نیز متغیر بوده و محتوای ثابتی وجود ندارد. روش‌های آموزش نوعمل‏گرایی یادگیری مشارکتی و گفتمان انتقادی می‏باشد. نوعمل‏گرا‏ها از جمله رورتی شیوه‌های ارزشیابی عینی را رد می‌کنند. به‏طور کلی اهداف و محتوا، روش و ارزشیابی برنامه درسی نوعمل‏گرایی منعطف بوده و تابع شرایط و اقتضائات محیطی و به اصطلاح برنامه درسی نوظهور خواهد بود. %U https://www.jcsicsa.ir/article_89605_0d75b1465c89471f9644d116e2ae373a.pdf