%0 Journal Article %T ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه‌ای %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A نوری, فریده %A یارمحمدیان, محمد حسین %A نادی, محمد علی %D 2019 %\ 05/02/2019 %V 14 %N 52 %P 31-64 %! ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه‌ای %K شایستگی های فناورانه %K اعتباریابی %K رواسازی %R %X این مقاله با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی­های فناورانه هنرجویان فنی و حرفه­ای کل کشور انجام شده است. به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا در بخش کیفی این پژوهش از طریق نمونه­گیری هدفمند، مؤلفه­های شایستگی فناورانه از کتب، مقالات و اسناد شناسایی و با استفاده از نرم­افزار Maxqda12 کد گذاری و پرسشنامه­ای در زمینه شایستگی­های فناورانه تهیه شد. در بخش کمی با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، نمونه­ای 375 نفری از هنرآموزان کل کشور انتخاب و ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه شایستگی­های فناورانه با 150 سئوال اجرا شد. روش­های به کار رفته برای تحلیل گویه­ها (ضریب هولستی)، و برای رواسازی از روایی صوری، محتوایی (نظر خبرگان) و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عامل ها) استفاده شد. در نتیجه‌ی این پژوهش، پنج عامل اصلی شناسایی شد که عبارتند از: شایستگی فنی و تکنیکی، فراشایستگی­ها، توانمندسازها، شایستگی بازار کار و شایستگی­های راهبردی (استراتژیک). اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 85/0 به دست آمد. پرسشنامه نهایی با کمک نرم­افزار SPSS19 و Amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه نشان داد که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده است.  %U https://www.jcsicsa.ir/article_89604_8a5976a8ef8a851b64320fc3cef08cdd.pdf