%0 Journal Article %T موفقیت برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A فتحی, معصومه %A سعیدی پور, اسماعیل %A ابراهیمی قوام, صغری %A دلاور, علی %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 13 %N 50 %P 143-170 %! موفقیت برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی %K شایستگی‌ حرفه‌ای معلم %K دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان %K برنامه درسی عمومی %K برنامه درسی موضوعی تربیتی %R %X مأموریت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم فکور و شایسته است. هدف این مقاله بررسی موفقیت برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان در دستیابی دانش‌آموختگان به شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی است و با روش علی- مقایسه‌ای انجام شده است. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموختگان علوم تربیتی و علوم پایه پردیس‌های تهران در سال 97-1396 به تعداد 1592 نفر بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 310 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها، و از آزمونهای تحلیل واریانس و تی برای تحلیل داده‌ها، استفاده شد. یافته‌ها نشان داد دستیابی به شایستگی‌های معلمی در برنامه‌هایموضوعی تربیتی (PCK) در هر دو گروه بررسی شده، از برنامه‌های عمومی بیشتر است و دستیابی به شایستگی‌ها در دانش آموختگان علوم تربیتی در هر دو حوزه برنامه‌های عمومی و برنامه‌هایموضوعی تربیتی به‌طور معنی‌داری بالاتر از گروه علوم پایه است.  %U https://www.jcsicsa.ir/article_85593_67bb9f912ba3c9f69b54b2d457dfdad7.pdf