%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت زمان بر خودپنداره و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A بهادری خسروشاهی, جعفر %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 13 %N 49 %P 151-174 %! اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت زمان بر خودپنداره و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه %K پایستگی تحصیلی %K خودپنداره تحصیلی %K مهارت های مدیریت زمان %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های مدیریت زمان بر خودپنداره و پایستگی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطهبود.طرح پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه در شهر ایلخچی در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه، تعداد 54 دانش‌آموز (26 نفر در گروه آزمایشی و 28 نفر در گروه گواه) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیش­آزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیش­آزمون، آموزش مهارت­های مدیریت زمان برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترلی آموزشی دریافت نکرد و سپس پس­آزمون به عمل آمد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های عملکرد خودپنداره یی­سن­چن (2004) و پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های مدیریت زمان بر خودپنداره و مؤلفه­های خودپنداره عمومی، آموزشگاهی و غیرآموزشگاهی و پایستگی تحصیلی دانش­آموزان تأثیر دارد. بنابراین با آموزش مهارت­های مدیریت زمان می­توان خودپنداره تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه را افزایش داد.  %U https://www.jcsicsa.ir/article_85545_4c7f1dd0e98fc5a4e5e03173abc3a497.pdf