%0 Journal Article %T طراحی الگوی زیرساخت‌های تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ابتدایی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A نجار, زهرا %A طالبی, بهنام %A پیری, موسی %A یاری, جهانگیر %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 13 %N 48 %P 141-168 %! طراحی الگوی زیرساخت‌های تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ابتدایی %K طراحی %K برنامه ی درسی %K غیرمتمرکز %K آمایش سرزمین %K دوره ی ابتدایی %R %X هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی زیرساخت های تدوین برنامه ی درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ی ابتدایی بود. نوع پژوهش کیفی و روش آن راهبرد نظریـه ی داده بنیـاد و جامعه ی آماری پژوهش صاحب ‌نظران آموزش و پرورش و اساتید برنامه ی درسی بوده ‌اند. برای گردآوری داده‌ ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، با 15 نفر از صاحب‌ نظران آموزش و پرورش و اساتید برنامه ی درسی به‌ عنوان نمونه ی آماری تا اشباع نظری داده‌ ها مصاحبه ی نیمه ساختار یافته به عمل آمد. برای پایایی مصاحبه‌ ها به روش پیاده‌ سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه ‌شوندگان عمل شد. الگو دارای دو بخش عوامل اصلی و شاخص های آن ها بوده و از شاخص هایی تشکیل شده که هسته و قلب این مدل می باشند و مبنای ارزیابی برنامه ی درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین قرار می گیرند. الگو دارای 8 عامل اصلی زیرساخت‌ های انسانی، زیرساخت‌ های فرهنگی، نظام مدیریت منطقه ‌ای، زیرساخت قانونی و حقوقی، سیاست‌ های محیط کلان، تفویض اختیار، انطباق برنامه درسی با آمایش سرزمین، حمایت اجتماعی و زیرساخت‌ های مالی بوده که منجر به تحقق پیامد های آموزشی و پرورشی ودر قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی؛ محوری؛ زمینه ‌ای؛ مداخله ‌ای؛ راهبردی و پیامد ها ارائه شده است. %U https://www.jcsicsa.ir/article_82677_3a9939d0c6d9e548731863c18b288abf.pdf