%0 Journal Article %T از دیسیپلین محوری به سوی عمل گرایی: مروری بر سیر تحول آراء شوآب %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A زرقانی, اعظم %D 2014 %\ 05/22/2014 %V 9 %N 32 %P 159-176 %! از دیسیپلین محوری به سوی عمل گرایی: مروری بر سیر تحول آراء شوآب %K شوآب %K دیسیپلین %K دیدگاه دیسیپلینی %K دیدگاه عملی %K رشته ی برنامه درسی %R %X یکی از راه­های درک و دریافت بهتر از اندیشه­ها و آراء یک صاحب­نظر علمی، بررسی آن افکار و ایده­ها در بستری زمانی است. در طول تاریخ، اندیشمندان بسیاری را می­توان سراغ گرفت که به مرور زمان و طی آشنایی با نظریات جدیدتر و پی بردن به نتایج پیشین اندیشه­های خود، به تغییر در مواضع علمی خود روی آورده­اند، تا جایی که لازم است به هنگام صحبت از اندیشه­های آن شخصیت­های علمی به زمان تاریخی بیان شدن ایده­هایشان نیز اشاره گردد. این نوشتار با هدف بررسی تحولات تاریخی در افکار و ایده­های جوزف شوآب، یکی از شخصیت­های برجسته­ی حوزه­ی تخصصی برنامه درسی، به رشته­ی تحریر درآمده است تا بدان وسیله زمینه­ساز  درک و دریافت بهتری از او و اندیشه­هایش باشد. بر این اساس، دو جهت­گیری اساسی شوآب، یعنی دیدگاه­های  دیسیپلین­محوری و عملی در برنامه­ درسی، مورد بحث قرار گرفته و در پایان به جمع­بندی و نتیجه­گیری از این بررسی پرداخته شده است. %U https://www.jcsicsa.ir/article_60941_c33b89aa6621f415f9a29d335d52621e.pdf