%0 Journal Article %T مدلی برای حرکت از توسعه حرفه ای به یادگیری حرفه‌ای معلمان ریاضی متوسطه در ایران %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A مرتاضی مهربانی, نرگس %A گویا, زهرا %D 2014 %\ 11/22/2014 %V 9 %N 34 %P 35-70 %! مدلی برای حرکت از توسعه حرفه ای به یادگیری حرفه‌ای معلمان ریاضی متوسطه در ایران %K توسعه حرفه ای %K یادگیری حرفه ای %K مدلی برای حرکت از توسعه حرفه ای به یادگیری حرفه ای معلمان ریاضی متوسطه در ایران %R %X هدف این مقاله، طراحی مدلی برای حرکت از توسعه حرفه­­ای (PD) به یادگیری حرفه­ای  (PL)معلمان ریاضی دوره متوسطه در ایران بود. ابتدابه استناد ادبیات پژوهشی این حوزه، از ترکیب مدل خطی کرینر و زتمیر (2011) برای PD و مدل خطی یاورسکی (2003) برای PL ، یک  مدل دوبعدی با 12 مؤلفه تهیه شد. سپس در مراحل مختلف پژوهش، این مدل به تدریج جرح و تعدیل شد تا به مدل نهایی با نُه مؤلفه رسید تا با ویژگی­های معلمان ریاضی در ایران متناسب شود. مؤلفه­های مدل نهایی عبارتند از تلفیق محتوا و روش، همکاری معلمان با یکدیگر، حمایت­های داخلی و خارجی، شأنیت حرفه­ای معلمان ریاضی، نقش آموزشگران معلمان ریاضی در یادگیری حرفه­ایِ معلمان ریاضی و نقش تعامل بین آن­ها در رشد و توسعه فردی معلمان ریاضی.        %U https://www.jcsicsa.ir/article_60889_08d049ff5036a80573be0bce42c9c859.pdf