%0 Journal Article %T ‏تأثیر درج کسره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اضافه بر سرعت و درک خواندن متون فارسی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A روشن, بلقیس %A گرامی طیبی, مرضیه %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 9 %N 35 %P 83-112 %! ‏تأثیر درج کسره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اضافه بر سرعت و درک خواندن متون فارسی %K روان‏شناسی‏زبان %K خواندن %K درک مطلب %K کسره‏ ی اضافه %K تقطیع %K تأثیر کوچه‏باغی %K متن فارسی %R %X در این مقاله نشان داده ‏می‏شود که وارد کردن نشانه­ای برای کسره‏ی اضافه در زنجیره‏ی خط فارسی، چگونه بر سرعت و درک خواندن تأثیر می‏گذارد. بر ­­این اساس از مدل­های پردازش خواندن و نیز اصول تقطیع در بررسی متن حاوی تتابع اضافات استفاده شده است تا نتایج بر مبنایی کاملا علمی ارائه گردد. با استفاده از روش شبه‏آزمایشی سرعت خواندن در ده آزمودنی بررسی و میزان آن از طریق فرمول نیوتن محاسبه شد. نتایج به گونه­ای واضح بالا رفتن سرعت خواندن را در مواردی که کسره‏ی اضافه در متن نوشتاری درج گردیده بود تائید کرد. عدم درج کسره‏ی اضافه در جمله‏ی دارای تتابع اضافات که از نوع جملات کوچه‏باغی و مبهم است، مشکلاتی را در روان‏خوانی ایجاد می­­­­­کند؛ در چنین شرایطی علاوه بر فرایند تقطیع، فرایند­های بازتحلیل و ترمیم به فرایند­های پردازش اضافه می­گردند. همین عامل مهمترین دلیل در کاهش سرعت درک خواندن است زیرا زمان بیشتری برای پردازش صرف می‏شود. برای نشان دادن این موضوع، نمودار درختی عباراتی که دارایِ تتابع اضافات بودند در حالت­هایی که این عبارات بدون درج کسره تقطیع شده بودند ترسیم گردید تا به گونه­ای شماتیک تقطیع، بازتحلیل، و ترمیم آن‌ها مشخص گردد. در نهایت جملات مورد بحث را به همراه نمودار درختی آن‌ها بررسی نمودیم و نشان دادیم چگونه فقدان کسره‏ی اضافه موجب بروز ابهام می‏شود، فرایند درک را مختل می­کند، و سرعت آن را کاهش می‏دهد. %U https://www.jcsicsa.ir/article_60872_54fc8bb34a64f0e6a3161d5ad142805a.pdf