%0 Journal Article %T تحلیلی انتقادی از کتب فارسی دوره ابتدایی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A غیاثیان, مریم سادات %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 10 %N 36 %P 121-144 %! تحلیلی انتقادی از کتب فارسی دوره ابتدایی %K زبان شناسی آموزشی %K زبان شناسی محیط‌زیست %K برنامه درسی فارسی %R %X هدف ازاین مقاله تحلیل انتقادی محتوای کتاب‌های درسی فارسی دوره ابتدایی از منظر مؤلفه‌های فرهنگ ملی و محلی است تا مشخص گردد مؤلفان کتب مذکور چگونه و تا چه اندازه این   مؤلفه‌ها را مطابق با اهداف و راهکارهای مطرح در قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی     جمهوری اسلامی ایران و راهنمای برنامه درسی فارسی، در متن   متجلی ساخته­اند. رویکرد نظری پژوهش، زبان­شناسی آموزشی     است و دو منظر نشانه­شناسی و بوم­شناسی در آن در ارتباط با    یکدیگر مورد تحلیل قرار می­گیرند. تحلیل داده­ها حاکی از این     است که مؤلفه‌های فرهنگ ملی در مقایسه با محلی به میزان      بیشتری در متن و تصاویر کتاب‌های فارسی پنج‌پایه ابتدایی درج ‌شده است و مؤلفه‌های فرهنگ محلی مطرح نیز صرفاً به جغرافیا، آثار باستانی محدود و نماد (لباس ) منحصر شده است. البته سایر مؤلفه‌ها نظیر زبان و گویش­های محلی، ادبیات و مفاخر محلی و شیوه­های زیستی روستایی و عشایری نیز به دروس آزاد واگذار شده است. بر همین اساس می­توان نتیجه گرفت که طبق اصول    ناظر بر سند برنامه درسی ملی ج.ا.ا. (جامعیت، توجه به تفاوت‌ها  و تعادل) و راهکار 5-5 سند تحول بنیادین، راهنمای برنامه درسی  فارسی و با تبع آن محتوی کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی نیاز به بازنگری دارد. %U https://www.jcsicsa.ir/article_60868_37907d0e32390ef507662a5b0e18bcdd.pdf