%0 Journal Article %T پژوهشی در رویکردها و روش‌های فارسی آموزی در ایران %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A اکبری شلدره, فریدون %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 9 %N 35 %P 5-22 %! پژوهشی در رویکردها و روش‌های فارسی آموزی در ایران %K آموزش فارسی %K رویکرد %K روش سازه نگر %K روش پیکره نگر %K روش تلفیقی %K زبان‌آموزی %R %X این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روش‌های آموزش زبان فارسی در گام نخست زبان‌آموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین مرحله‌ی آموزش رسمی و برنامه‌ی آموزش فارسی توجه نموده، تنها به بررسی کتاب‌های فارسی اول دبستان پرداخته‌ایم. نخست، مقصود از رویکرد بیان شده، انواع رویکرد زبان­آموزی در تاریخ آموزش زبان فارسی از گذشته تا کنون به دست داده شده است. سپس روش‌های آموزش الفبا یا نشانه‌های زبان فارسی در مرحله‌ی نخست آموزش و یادگیری بررسی و تبیین شده، از دید روان شناسی و زبان شناسی مورد تأمل قرار گرفته است. سرانجام، ضمن بازشناسی رویکردها و روش‌های فارسی آموزی، روش مناسب‌تر آموزش زبان فارسی و رویکرد ویژه‌ی نظام آموزش رسمی امروز ایران نیز معرفی شده است. %U https://www.jcsicsa.ir/article_60776_d5416eee11709f1d7712f0884b6edb25.pdf