%0 Journal Article %T استفاده از روش سنتزپژوهی برای شناسایی مؤلفه‌های برنامه درسی ریاضی مبتنی بر رویکرد شناختی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A زادشیر, محبوبه %A عصاره, علیرضا %A غلام آزاد, سهیلا %A امام جمعه, محمدرضا %D 2023 %\ 05/22/2023 %V 18 %N 68 %P 79-110 %! استفاده از روش سنتزپژوهی برای شناسایی مؤلفه‌های برنامه درسی ریاضی مبتنی بر رویکرد شناختی %K مؤلفه های برنامه‌درسی %K ریاضی %K رویکردشناختی %K سنتزپژوهی %R %X مقاله حاضر با روش پژوهش ­کیفی از نوع سنتزپژوهی با هدف شناسایی ویژگی مؤلفه­های برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در این زمینه می­باشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاه­های اطلاعاتی براساس معیارهای ورودی تعداد 384 مقاله علمی شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروجی 24 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات ازکاربرگ طراحی­شده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش­های اولیه استفاده­گردید و جهت تحلیل ­یافته­ها از الگوی شش ­مرحله­ای سنتزپژوهی­روبرتس استفاده ­شد. طبق یافته­های به دست­آمده ویژگی­های مؤلفه­های دهگانه برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی ارائه گردید. همچنین نتایج به نشان دادند برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی برنامه­ای مرتبط با زندگی واقعی فراگیران است که در آن مهارت‌های تفکر، حل­مسئله، استدلال و فعالیت فراگیر بسیار حائز اهمیت است. در این برنامه می­توان از راهکار­های آموزشی متعدد و قابل­انعطافی استفاده نمود که براساس ویژگی­های ارائه شده در رابطه با هریک از مؤلفه ­ها باشد. %U https://www.jcsicsa.ir/article_153037_f3315419a88427b1b1b1ebdaaf3d95dd.pdf