%0 Journal Article %T ارزشیابی شایستگى تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی در دانشجومعلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A قمری, حیدر %A موسی پور, نعمت اله %A شادروی‌منش, محمد %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 15 %N 58 %P 111-144 %! ارزشیابی شایستگى تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی در دانشجومعلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی %K شایستگى حرفه‌ای دانشجومعلمان %K شایستگی تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی %K آموزش زبان و ادبیات فارسی %K دانشگاه فرهنگیان %R %X مقالۀ حاضر به سنجش میزان شایستگی دانشجومعلمان رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی در زمینه‌های دسته‌بندی آزمون‌ها، طرح‌ریزی آزمون، تجزیه‎وتحلیل آزمون‌ها، روش‏ها و ابزارهای جدید در سنجش، و آزمون‌های هنجارشده می‌پردازد. بدین منظور از روش ارزشیابی با به کارگیری طرح سنجش دوگروهی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش دانشجومعلمان کارشناسی پیوستۀ رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی و نمونۀ آماری آن از بین دانشجومعلمان مذکور، شامل دو ورودی، یعنی پذیرفته‌شدگان سال‌‌های 1394 و 1396، انتخاب شد. از بین دو گروه ورودی‌ که تعدادشان جمعاً 694 نفر بود، از نمونه‌ای به حجم 283 نفر آزمون به عمل آمد. تحلیل داده‏ها نشان می‌دهد دانشجومعلمان در مؤلفه‌های پنج‌گانۀ بررسی‌شده، شایستگی لازم را احراز کرده‌اند. یعنی در سه مؤلفه، در سطحی متوسط و در مؤلفۀ دسته‌بندی آزمون‌ها در سطحی ضعیف حائز شایستگی شده‌اند. آنان در مؤلفۀ طرح‌ریزی آزمون در سطحی بسیار ضعیف قرار دارند. لذا می‌توان نتیجه گرفت که آنان در تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی مجموعاً شایستگى حرفه‌ای لازم را احراز کرده‌اند. %U https://www.jcsicsa.ir/article_120960_fbac18f354d52be875d06f441aec78df.pdf