%0 Journal Article %T طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی درهم تنیده (تلفیقی) آموزش سواد بوم‌شناختی در دوره ابتدایی ایران %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A ربیعی, مهدی %A حاجی حسین نژاد, غلامرضا %A عطاران, محمد %A کیامنش, علیرضا %A شبیری, سید محمد %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 15 %N 59 %P 5-30 %! طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی درهم تنیده (تلفیقی) آموزش سواد بوم‌شناختی در دوره ابتدایی ایران %K "برنامه درسی درهم تنیده( تلفیقی)" %K "سواد بوم‌شناختی" %K "دوره ابتدایی " %K "ایران" %R %X هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی سواد بوم شناختی در دوره ابتدایی است. برای دستیابی به این هدف در طراحی الگو با روش توصیفی – تحلیلی-تطبیقی و در اعتباریابی از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در طراحی الگو، شامل هشت کشور پیشرو در حوزه بوم‌شناختی (کاستاریکا، کانادا، سوئد، نروژ، فرانسه، اتریش، کلمبیا، فنلاند) و در اعتباریابی 15 نفر از متخصصان برنامه درسی و نیز، کارشناسان حوزه بوم شناختی به صورت هدفمند بودند. الگوی مطلوب بر اساس عناصر 4 گانه برنامه­ریزی درسی تایلر طراحی گردید که عناصر اصلی شامل هدف (حفظ تنوع زیستی و..) محتوا (تلفیق آموزش نظری و عملی بوم‌شناختی و..)، فعالیت­های یادگیری (فعالیت­ها-تکالیف پژوهش محور به صورت گروهی و..) و ارزشیابی (آزمون هوش طبیعت‌گرا و..) می­باشند. نتایج اعتبارسنجی نشان داد که الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان مطالعات برنامه درسی و آموزش محیط زیست مناسب بوده و این افراد الگوی پیشنهادی را در سطح بالایی تأیید کردند.   %U https://www.jcsicsa.ir/article_118903_66b73d48db9372c2c4c3a91d61b21577.pdf