%0 Journal Article %T شناسایی و اولویت‌بندی موانع اجرای مجازی برنامه درسی رسمی در دوران شیوع جهانی بیماری کرونا (از دیدگاه معلمان و مدیران شاغل در مدارس شهر تهران) %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A امراله, امید %A آزادی احمدآبادی, قاسم %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 16 %N 61 %P 1-26 %! شناسایی و اولویت‌بندی موانع اجرای مجازی برنامه درسی رسمی در دوران شیوع جهانی بیماری کرونا (از دیدگاه معلمان و مدیران شاغل در مدارس شهر تهران) %K اجرای مجازی برنامه‌های درسی %K آموزش از راه دور %K آموزش مجازی %K شیوع جهانی بیماری کرونا %R %X از ژانویه 2020 با شیوع کرونا، طرح اجرای مجازی برنامه­های درسی رسمی در کشور و شناسایی و اولویت­بندی موانع اجرای این طرح، ضروری به نظر رسید. مقاله حاضر  به لحاظ نوع و روش کاربردی و آمیخته است. برای پاسخ به سوال اول و دوم روش سندکاوی و روش توصیفی -  پیمایشی استفاده شد. ابزار اندازه­گیری نیز پرسشنامه محقق­ساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید شد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و معلمان مدارس شهر تهران تشکیل داده و نمونه آماری به حجم 350 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به سوالات از روش آماری آزمون خی – دو استفاده شد. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس  پنج مانع اصلی به ترتیب: موانع آموزشی، موانع فرهنگی و اجتماعی، موانع زیرساختی و فنی، موانع مدیریتی و سازمانی و موانع مالی به عنوان موانع اصلی اجرای طرح مذکور در دوران شیوع این بیماری شناسایی شدند.  %U https://www.jcsicsa.ir/article_108381_a4d4c52640c7ce906d37abf1772a622e.pdf