%0 Journal Article %T میزان توجه به رویکردهای تربیت شهروندی قانون‌مدار، مشارکتی و انتقادی در کتب جدیدالتألیف جامعه‌شناسی دوره دوم متوسطه %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A باباخانی, سجاد %A صالحی, اکبر %A قائدی, یحیی %A کشاورز, سوسن %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 14 %N 55 %P 91-112 %! میزان توجه به رویکردهای تربیت شهروندی قانون‌مدار، مشارکتی و انتقادی در کتب جدیدالتألیف جامعه‌شناسی دوره دوم متوسطه %K "تربیت شهروندی" %K " رویکردهای تربیت شهروندی" %K " تحلیل محتوا" %K "کتب جامعه شناسی دوره دوم متوسطه" %R %X هدف مقاله، بررسی میزان توزیع رویکردهای تربیت شهروندی قانون­مدار، مشارکتی و انتقادی در کتب جدید التألیف جامعه­شناسی دوره دوم متوسطه ویژه نظام آموزشی 3-3-6 در سال تحصیلی 98-1397 در ایران است. برای نیل به این هدف، از روش تحلیل محتوا از نوع کمّی و کیفی استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش اسنادی و استفاده از چک لیست­های رویکردهای تربیت شهروندی به همراه شاخص­ها و مؤلفه­های مربوط به هر یک از رویکردها بوده است. یافته­ها­ی تحقیق حاکی از آن است که بیشترین توجه به رویکردهای تربیت شهروندی در کتاب پایه دوازدهم (5/39 درصد) و کمترین در کتاب پایه یازدهم (36/24 درصد) شده است. همچنین از بین سه رویکرد، بیشترین حجم را رویکرد تربیت شهروند قانون­مدار (03/42 درصد) و کمترین حجم را رویکرد تربیت شهروند انتقادی (47/25 درصد) داشته است. با تأمل در باب این یافته­ها می­توان گفت در سطح پایه­های تحصیلی توزیع رویکردهای تربیت شهروندی نامتوازن بوده و نیز برخی از رویکردها مورد کم توجهی برنامه­ریزان درسی قرار گرفته است. از این رو بازنگری در نحوه ارائه رویکردهای تربیت شهروندی در کتب مورد بررسی لازم به نظر می­رسد. %U https://www.jcsicsa.ir/article_100977_f897b8fea85e8e9dfbe48b5c6ceed751.pdf