%0 Journal Article %T طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A باغبانیان, سیده زهرا %A قادری, مصطفی %A علی عسگری, مجید %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 14 %N 55 %P 65-90 %! طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه %K نظریه سواد انتقادی %K بومی سازی برنامه درسی %K الگوهای سواد انتقادی %R %X مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی 17 نفر از اساتید مطالعات برنامه درسی و متخصصان علوم اجتماعی و سیاسی و در بخش کمی 207 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی بودند. ابزار گردآوری داده­ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‏ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‎ساخته الکترونیکی بود. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از کدگذاری سه گانه اشتراوس و کوربین (1990) و در بخش کمی از روش­های آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزارهای SPSS و AMOs استفاده شد. نتایج نشان داد که هفت عامل یادگیری اخلاق‎گرا، یادگیری خودراهبر، یادگیری تأملی، ادراک مسأله، راهبردهای یاددهی یادگیری تعاملی، محتوای تعاملی چندوجه‌نمای رسانه‌ای و رویکرد ارزشیابی ساختن‏گرا، تبیین‎کننده ویژگی­های الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی دوره دوم متوسطه بودند که در صورت کاربست می­توانند موجب تقویت بینش، نگرش­ و مهارت نقادانه دانش‌آموزان شده و اعمال فرهنگی، اجتماعی، سیاسی آنان را سامان دهند. %U https://www.jcsicsa.ir/article_100340_6fc9bcf63295f3133c8f0943496d6e16.pdf