%0 Journal Article %T طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشته‌های کاردانش با رویکرد کارآفرینی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A مقام دوست, ابوبکر %A حاتمی, جواد %A طلایی, ابراهیم %A شمس, غلامرضا %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 14 %N 54 %P 117-152 %! طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشته‌های کاردانش با رویکرد کارآفرینی %K "برنامه درسی کاردانش" %K "طراحی الگو" %K "اعتباربخشی" %K "رویکرد کارآفرینی" %R %X هدف مقاله طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشته­های کاردانش با رویکرد کارآفرینی بود. برای تحقق اهداف تحقیق، تلفیقی از روش­های تحلیل محتوای اسنادی و دلفی استفاده شد. نمونه­های آماری انتخاب شده شامل 24منبع در ارتباط با برنامه درسی و آموزش کارآفرینی و همچنین تعداد 17 نفر از کارآفرینان برتر و 17 نفر از متخصصان برنامه درسی است که بصورت هدفمند انتخاب شده بودند. فنون گردآوری داده­ها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان کارآفرینی و تحلیل کیفی متون بود. یافته­های این پژوهش، در فعالیت اول و دوم استخراج مولفه­های اصلی کارآفرینی (خلاقیت، نوآوری، کارگروهی، پشتکار، ریسک­پذیری و رهبری) بود و در فعالیت سوم الگوی برنامه درسی بر اساس هریک از مولفه­های برگزیده در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی تدوین گردید. در بخش چهارم الگوی طراحی شده توسط 30 نفر از صاحبنظران برنامه ریزی درسی اعتبار بخشی شد، که نتیجه­ی اعتباربخشی گویای مطلوبیت بالای الگوی برنامه درسی طراحی شده بود. %U https://www.jcsicsa.ir/article_100336_25d29a3af8e46f9bde84de590293420c.pdf