%0 Journal Article %T طراحی الگوی برنامه درسی خرد با تأکید بر دیدگاه استنبرگ %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A صفیان بلداجی, رضوان %A حسینی خواه, علی %A باقری, خسرو %A علی عسگری, مجید %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 14 %N 54 %P 37-78 %! طراحی الگوی برنامه درسی خرد با تأکید بر دیدگاه استنبرگ %K برنامه درسی %K طراحی برنامه درسی %K خرد %K استنبرگ %R %X مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر خرد انجام شده است. به این منظور دیدگاه استنبرگ درباره خرد به عنوان خاستگاه نظری برنامه درسی تبیین و در ادامه با استفاده از روش سنتزپژوهی و تحلیل منابع مرتبط، الگوی برنامه درسی مبتنی بر خرد طراحی شد. نتایج نشان می‌دهد برنامه درسی مبتنی بر خرد، بر برنامه درسی یکپارچه و کل‌نگر تأکید دارد و اهدافِ «پرورش مهارت‌های پیش نیاز خرد به‎طور متعادل»، «مهارت‌های تفکر (تأملی، گفتمانی و مباحثه‌ای)»، «تأکید بر دانش ضمنی» «استفاده اخلاقی از دانش» و «یادگیری ارزش‌ها» را دنبال می‌کند. در این راستا محتوای برنامه درسی، مسئله‌محور و متوازن در سه حیطه دانشی، نگرشی و مهارتی انتخاب و به صورت تلفیقی و متوالی سازماندهی می‌شود. راهبردهای یاددهی- یادگیری فعال و مبتنی بر حل مسئله اخلاقی است؛ و ارزشیابی از آموخته‌ها بصورت فرایندی و سازنده خواهد بود. %U https://www.jcsicsa.ir/article_100334_31bb327916e45aa35d293c7c4e7d90be.pdf