per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2020-02-20
14
55
5
44
105260
Original Article
تبیین عناصر برنامه درسی تربیت اقتصادی در دوره آموزش عمومی
The Components of Economic Education Curriculum in General Education
بتول سیدی
b.seyedi2000@gmail.com
1
پروین احمدی
pahmadi@alzahra.ac.ir
2
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا
دانشیار گروه برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا (نویسنده مسئول)
اگر چه اسناد بالادستی بر حیطه تربیت اقتصادی در برنامه درسی دوره آموزش عمومی تأکید کردهاند اما جایگاه کنونی این حیطه علمی مبهم است و اندک پژوهشهای انجام شده، عناصر هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی را مورد توجه قرار دادهاند. بنابراین، هدف مقاله حاضر تبیین عناصر دهگانه برنامه درسی در ارتباط با تربیت اقتصادی است. در این راستا، مطالعات انجام شده طی سالهای 1398-1385 در داخل و سالهای 2019-1995 در خارج از کشور با موضوعات تربیت اقتصادی، سواد اقتصادی، عناصر برنامه درسی تربیت اقتصادی و آموزش اقتصاد به عنوان جامعه آماری جستجو و پس از مطالعات لازم، 52 پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و با روش سنتزپژوهی شش مرحلهای روبرتس، ترکیبی بهینه از نتایج آنها ارائه شده است. برای فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز، از کاربرگ و برای اطمینان از میزان پایایی، از ضریب کاپای کوهن استفاده شد؛ همچنین جهت تحلیل دادهها از نرمافزار Nvivo-8 استفاده گردید. طبق یافتههای پژوهش اهداف تربیت اقتصادی دورهابتدایی، آشنایی با مفاهیم پایه و ارزشهای اخلاقی و در دوره متوسطه پرورش مهارتها است. محتوا در هر دو دوره منطبق بر اهداف بوده و رویکردهای فعال تدریس مناسباند. معلم نقش راهنما و تسهیلگر دارد و میتوان از منابع متنوع استفاده کرد. زمان و مکان انعطافپذیر بوده، فعالیتها باید در قالب گروههای کوچک انجام پذیرد و انواع روشهای ارزشیابی کیفی اهمیت دارند.
Even though upstream documents have emphasized on economic education, bout recent status of this field is vague and Few studies are conducted investigating goals, content, teaching methods and assessment. The present paper aim to explain ten curriculum components in relation to economic education in general education. For this purpose, all studies conducted from 1995 to 2019 in other countries and from 2006 to 2019 in Iran were survey and 52 studies were selected and through six-step model for Meta synthesis their components were provided. To gather the required data, the worksheet form and Cohen’s kappa coefficient were used in order to ensure the reliability, and open and axial coding methods from software Nvivo-8 was employed for data analysis phase. According to the results, economic education goals include familiarizing with basic concepts and moral values in elementary level and promoting economic skills and competencies in the secondary level. The content should be design based on the goals and active teaching strategies are recommended. The teacher plays the role of facilitator and diverse materials and resources could be used. The class activities should be conducted in small groups. The time and location are inflexible and the qualitative assessment methods are important.
https://www.jcsicsa.ir/article_105260_78fa8d8aa55b7ca2659d13c82b558cdf.pdf
تربیت اقتصادی
برنامه درسی
سنتزپژوهی
دوره آموزش عمومی
economic education
Curriculum
synthesis inquiry
General Education
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2020-02-20
14
55
45
64
105805
Original Article
بازشناسی و ارائه طرح برنامه درسی مؤلفه اصلاح الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش
Recognition and Presentation of Curriculum Design for Reforming the Pattern of Consumption of Resistance Economy for Education
عیسی برقی
zakeri.ba65@gmail.com
1
شهرام فضلی زاده
sha.fa@yahoo.com
2
دانشیار گروه علوم تربیتی، رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
هدف مقاله بازشناسی، تبیین مؤلفه اصلاح الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی و ارائه طرح برنامه درسی مبتنی بر آن مؤلفه است که با روش ترکیبی از نوع اکتشافی در دو بخش کیفی (سنتزپژوهی) و کمی (روش دلفی) با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. تجزیه و تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری و در بخش کمی، روش ضریب نسبی روایی محتوایی (CVR) است. جامعه مورد مطالعه در بخش کمی، متخصصان و در بخش کیفی، مقالات در دسترس پیرامون اقتصاد مقاومتی بوده و نمونه گیری نیز به صورت هدفمند بوده است. در نتیجه پس از استخراج زیرمؤلفهها و مفاهیم مرتبط با آنها، با بهرهگیری از طرحواره سه عنصری برنامه درسی گودلد (عنصر محتوایی- عنصر سیاسی، اجتماعی – و عنصر فنی و حرفهای) مدل برنامه درسی مبتنی بر مؤلفه اصلاح الگوی مصرف اقتصاد مقاومتی ارائه شد. مدل ارائه شده به آموزش و پرورش جهت پرداختن ویژه به موضوع بسیار مهم و حیاتی اصلاح الگوی مصرف بخصوص در جهان امروز که با کمبود منابع مواجه هستیم پیشنهاد میشود.
The purpose of this paper is recognizing and explaining the components of resistive economy and presenting the curriculum design based on those components. This research was carried out using a combination of exploratory method in two sections of qualitative (synthesis) and quantitative (Delphi method) using a questionnaire as the research tool. The analysis in the qualitative section was coded and in the quantitative part, the method was the relative content validity coefficient (CVR). The population of the quantitative section included the specialists and the field of research of the qualitative section of the available papers on resistance and sampling was also targeted. Consequently, following the extraction of the following components and their related concepts, using the three-element scheme of the Godlad curriculum (content element - the political, social and elemental technical element), the curriculum model based was presented on the components of reforming the consumption pattern of resistive economy presented. The presented model for education is specifically proposed to address the crucial and critical issues of the pattern of consumption especially in today's world with a lack of resources
https://www.jcsicsa.ir/article_105805_4d34ad1b2af0a84f737e625adc5e3de5.pdf
برنامه درسی
اقتصاد مقاومتی
آموزش و پرورش
اصلاح الگوی مصرف
مؤلفههای اقتصاد مقاومتی
Curriculum
Resistive economy
Education
consumption pattern reform
components of resistive economy
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2020-02-20
14
55
65
90
100340
Original Article
طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه
Designing and Validating the Localized Model of Critical Literacy Curriculum in High School
سیده زهرا باغبانیان
mojganteacher@gmail.com
1
مصطفی قادری
mostafa_ghaderi@yahoo.com
2
مجید علی عسگری
aliasgari2002@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران. ایران
گروه مطالعات برنامه درسی/دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران
مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی 17 نفر از اساتید مطالعات برنامه درسی و متخصصان علوم اجتماعی و سیاسی و در بخش کمی 207 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته الکترونیکی بود. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از کدگذاری سه گانه اشتراوس و کوربین (1990) و در بخش کمی از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزارهای SPSS و AMOs استفاده شد. نتایج نشان داد که هفت عامل یادگیری اخلاقگرا، یادگیری خودراهبر، یادگیری تأملی، ادراک مسأله، راهبردهای یاددهی یادگیری تعاملی، محتوای تعاملی چندوجهنمای رسانهای و رویکرد ارزشیابی ساختنگرا، تبیینکننده ویژگیهای الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی دوره دوم متوسطه بودند که در صورت کاربست میتوانند موجب تقویت بینش، نگرش و مهارت نقادانه دانشآموزان شده و اعمال فرهنگی، اجتماعی، سیاسی آنان را سامان دهند.
The present study aims to design and validate the localized model of critical literacy curriculum. In the qualitative phase of study, informant were 17 persons of the faculty members of curriculum studies and social and political science specialists from state and Islamic Azad University in Tehran. In the quantitative phase, the research samples included 207 informants of the professors of curriculum studies and Ph.D. and senior students of curriculum development. The data collection tools were semi-structured interview at the qualitative phase and electronic researcher-made questionnaire on a 5-point Likert scale section in qualitative phase. The data analysis methods was three-steps encoding at the qualitative phase and descriptive and inferential statistics methods through SPSS and AMOs software in the qualitative phase. The results of the research indicated seven factors including ethical learning, constructivist orientation approach, self-directed learning, interactive learning strategies, interactive multimedia content, reflective learning, and problem perception enlighten the features of components of critical literacy curriculum. The model can enhance attitude, insights and critical thinking skills of students beside organizing their cultural, social and political activities.
https://www.jcsicsa.ir/article_100340_6fc9bcf63295f3133c8f0943496d6e16.pdf
نظریه سواد انتقادی
بومی سازی برنامه درسی
الگوهای سواد انتقادی
: Critical Literacy Theory
Localization of Curriculum
Critical Literacy models
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2020-02-20
14
55
91
112
100977
Original Article
میزان توجه به رویکردهای تربیت شهروندی قانونمدار، مشارکتی و انتقادی در کتب جدیدالتألیف جامعهشناسی دوره دوم متوسطه
The Realizations of rule- oriented, participatory and critical Citizenship Education Approaches in High School Sociology Textbooks
سجاد باباخانی
babakhani638@gmail.com
1
اکبر صالحی
salehihidji2@yahoo.com
2
یحیی قائدی
yahyaghaedi@yahoo.com
3
سوسن کشاورز
ss.keshavarz@yahoo.com
4
دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه خوارزمی تهران
دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
هدف مقاله، بررسی میزان توزیع رویکردهای تربیت شهروندی قانونمدار، مشارکتی و انتقادی در کتب جدید التألیف جامعهشناسی دوره دوم متوسطه ویژه نظام آموزشی 3-3-6 در سال تحصیلی 98-1397 در ایران است. برای نیل به این هدف، از روش تحلیل محتوا از نوع کمّی و کیفی استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش اسنادی و استفاده از چک لیستهای رویکردهای تربیت شهروندی به همراه شاخصها و مؤلفههای مربوط به هر یک از رویکردها بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بیشترین توجه به رویکردهای تربیت شهروندی در کتاب پایه دوازدهم (5/39 درصد) و کمترین در کتاب پایه یازدهم (36/24 درصد) شده است. همچنین از بین سه رویکرد، بیشترین حجم را رویکرد تربیت شهروند قانونمدار (03/42 درصد) و کمترین حجم را رویکرد تربیت شهروند انتقادی (47/25 درصد) داشته است. با تأمل در باب این یافتهها میتوان گفت در سطح پایههای تحصیلی توزیع رویکردهای تربیت شهروندی نامتوازن بوده و نیز برخی از رویکردها مورد کم توجهی برنامهریزان درسی قرار گرفته است. از این رو بازنگری در نحوه ارائه رویکردهای تربیت شهروندی در کتب مورد بررسی لازم به نظر میرسد.
The purpose of the study is to investigate the frequency and distribution of rule- oriented, participatory and critical citizenship education approaches in high school sociology textbooks. The special educational system is 6-3-3 in the academic year of 2018-2019 in Iran. Therefore, quantitative as well as qualitative content analysis methods were used to achieve this goal. The method of data gathering in this research was documentary method and using checklists of citizenship approaches along with indicators and components related to each approaches. The findings of the study indicate that there is a great focus on approaches to citizenship education in the 12th grade textbook (39.5%) while the lowest indications was found in the 11th grade textbook (24.36%). Also, among the three approaches, the most volume was rule–oriented citizens approach education was the most frequent (42.03%) while the least frequent was the critical citizens approach education (25.47%). Reflecting on these findings, it could be said that at the level of educational foundations distribution of citizenship education approaches was unbalanced. And some approaches have been overlooked by curriculum planners. Therefore, the review of how to represent citizenship education approaches seems to be necessary in the reviewed books.
https://www.jcsicsa.ir/article_100977_f897b8fea85e8e9dfbe48b5c6ceed751.pdf
"تربیت شهروندی"
" رویکردهای تربیت شهروندی"
" تحلیل محتوا"
"کتب جامعه شناسی دوره دوم متوسطه"
"Citizenship education"
" Citizenship Education Approaches"
" Content analysis"
" Sociology Books second grade in high schools"
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2020-02-20
14
55
113
140
105806
Original Article
بررسی خوانایی کتابهای فارسی دوره ابتدایی: پایههای اول تا ششم
Readability of Farsi Textbooks in Primary School: First to Sixth Grades
فرشته سراج
fr.seraj@gmail.com
1
بلقیس روشن
bl_rovshan@pnu.ac.ir
2
آرزو نجفیان
a.najafian@yahoo.com
3
فاطمه یوسفی راد
f-yousefirad@pnu.ac.ir
4
زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور تهران ایران
دانشکده زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور تهران
دانشکدۀ زبانشناسی و زبانهای خرجی پیام نور تهران. ایران
زبانشناسی و زانهای خارجی پیام نور قزوین
خواندن، مهارتی است که دانشآموزان ایرانی آن را در دوره ابتدایی توسط کتابهای فارسی از پایه اول تا ششم کسب مینمایند. یکی از خصوصیاتی که باید در تدوین متون کتابهای درسی توجه گردد، خوانایی است، زیرا خوانابودن متون به یادگیرنده کمک میکند محتوای آموزشی را به درستی بخواند و بفهمد. اگرچه تحقیقات متفاوتی درباره خوانایی متون درسی صورت گرفته است، اما این در مقاله خوانایی همه متون در هر شش پایه تحصیلی دوره ابتدایی گزارش میشود. بررسی متنها بر اساس سه شاخص فلش، فوگ و فرای دو نتیجه در برداشت: 1. اگرچه بر اساس شاخص فلش متنها آسان هستند، اما بر اساس شاخصهای فوگ و فرای مناسب یک تا دو پایه تحصیلی بالاتر میباشند و 2. معیار مشخصی برای ترتیب متون از آسان به دشوار دیده نشد، به گونهای که در بعضی از پایهها متنهای دشوارتر زودتر از متنهای آسان قرار گرفتند.
Reading is a skill that Iranian students learn it in the first to sixth grades in primary schools by Farsi textbooks. Readability is one of the qualities should be considered in textbooks, because it helps learners to read and understand effectively. Different researches have been done about textbooks readability, but in this paper all texts in sixth grades of primary school have been investigated. The results of evaluating of texts based on Fog, Fry and Flesh Standard were two folds: 1. according to Flesh Standard, the texts were easy but based on Fry and Fog they were suitable for one or two upper level; 2. there was no standard for texts ordering, because in some grades more difficult texts have been placed prior to easier ones.
https://www.jcsicsa.ir/article_105806_74d6edf081cd2e8c12a83561a29ef2b0.pdf
مهارت خواندن
خوانایی
کتاب های فارسی
دورۀ ابتدائی
reading skill
readability
Farsi text books
Primary School
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2020-02-20
14
55
141
176
105807
Original Article
ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجراشده
Evaluation of the Implemented Farsi Language Arts Curriculum in the Primary School
نادر سلسبیلی
nadersalsabili@gmail.com
1
دانشیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
ارزشیابی برنامه درسی اجراشده فارسی دوره اول ابتدایی، سطح دوم از ارزشیابی دورهای برنامه درسی فارسی ابتدایی است که پس از ارزشیابی برنامه درسی قصدشده، هدفش تعیین شایستگیها و نارساییهای برنامه درسی اجراشده در پایههای اول تا سوم دوره ابتدایی است. برای انجام ارزشیابی چهار هدف ویژه دنبال شده است: الف- تبیین ویژگیهایِ وضعمطلوب اجرای برنامه درسی فارسی، ب- تبیین ویژگیهای برنامه درسی اجراشده، ج- مقایسه بین ویژگیهای وضع مطلوبِ اجرای برنامه درسی و ویژگیهای برنامه درسی اجراشده و د- بررسی انسجام عمودی برنامه درسی اجراشده. برای پاسخ به سوالات پژوهش، از پیمایش میدانی و ابزارهای مختلف در گرداوری دادهها شامل اجرای پرسشنامه ویژگیهای وضعمطلوب اجرای برنامه درسی، شش دور مشاهده از کلاسهای درس، گزارشهای هفتگی معلمان گزارشگر، نگرشسنج، و مصاحبه با معلمان منتخب استفاده شده است. یافتههای بدست آمده، از چالشها و کاستیهای قابلتوجهی از نظر ویژگیهای محتوایی، روش آموزش، موقعیتهای یادگیری، ارزشیابی از آموختهها، کاربرد مواد و منابع آموزشی، زمانبندی، مکان و فضای آموزش، و بستر اجرایی حکایت میکند. از نظر آموزش خط تحریری و محتوا و روش آموزش در مناطق دوزبانه نیز، موانع و کاستیهای قابل توجهی در برنامه درسی اجراشده دوره اول ابتدایی مشهود است.
This study seems to evaluate the implemented Farsi language curriculum in of primary school. To this end it employs an evaluative procedure by characterizing the desired characteristics of implementing Farsi curriculum in primary school and comparing it with the characteristics of implemented Farsi curriculum, in order to recognize the shortcomings, weaknesses and strengths of implemented curriculum with regard to the curriculum components. The evaluation model stems from goal-oriented and management-oriented models of educational evaluation and uses mixed methods research in gathering data and applying research tools. The specific research goals of Iran's primary school Farsi curriculum evaluation includes four specified objectives: 1) explaining the desired characteristics of implementing Farsi curriculum in primary school; 2) exposing the characteristics of implemented Farsi curriculum in first cycle of primary school; 3) comparing the desired characteristics of implementing and the characteristics of implemented Farsi curriculum; and finally 4) examining the vertical coherence of the implemented Farsi Curriculum. To respond to the evaluation questions, field research was employed by using different tools including questionnaire on desired characteristics, observation of Farsi curriculum primary school classes, using the reports of reporting teachers in selected schools during the academic year, some interview with selected teachers and questionnaire on teachers’ viewpoints has been accomplished. The findings indicate that there are some shortcomings, obstacles and weaknesses in the selected content, instructing methods, using the curriculum materials, resources and supplementary books, evaluation of student’s achievement, the space, time-table and the climate of education in primary school.
https://www.jcsicsa.ir/article_105807_a398b24a7db58271a9bcd612921eece4.pdf
ارزشیابی برنامه درسی
برنامه درسی اجراشده
درس زبان فارسی
دوره اول ابتدایی
مؤلفههای برنامه درسی
ویژگیهای وضع مطلوب اجرای برنامه درسی
curriculum evaluation
implemented curriculum
Farsi language
Primary School
Curriculum Components
desired curriculum
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2020-02-20
14
55
177
200
105808
Original Article
بررسی میزان و نوع توجه به مؤلفههای زیست محیطی در کتابهای درسی دوره ابتدایی
The Environmental Indicators in the Content of Elementary School Textbooks
صفیه خموشی بیدگلی
sepidekhamushi@gmail.com
1
حسن مظاهری
mazaherih@hotmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
مدیر کل منابع انسانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
هدف مقاله حاضر بررسی میزان و نوع توجه به محیط زیست در کتابهای درسی دوره ابتدایی با استفاده روش تحلیل محتوا کتابهای سال تحصیلی 97-1396 بود و با بهرهگیری از آمار توصیفی تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که از حیث «میزان توجه» در این کتابها به موضوع خاک با فراوانی 59 مورد (با اولویت بلایای طبیعی)، آب 87 مورد (با اولویت صرفهجویی)، صوت 55 مورد (با اولویت سروصدا)، هوا 43 مورد (با اولویت آتشفشانها) و از حیث «نوع توجه»، به «حفظ و نگهداری» با 41 مورد (از 89 مورد) بیش از «شناخت و آگاهی» و «رشد و ارتقاء» پرداخته شده است؛ همچنین، نوع توزیع مؤلفههای زیستمحیطی در کتابها و در پایهها، فاقد تعادل است. اکنون به اتکای تاکید اسناد تحولی آموزش و پرورش و وجود بحران محیط زیست، پیشنهاد میگردد نوع و میزان توجه به مؤلفههای محیط زیست در کتابهای درسی کنونی، مورد بازنگری قرار گیرد.
The present paper addresses the status of the environment and its protection in the sixth grade elementary textbooks. The research method is a descriptive-analytic study of the school textbooks of the year 2017-2018 done by content analysis method. The results show that in these textbooks, the subject of soil is addressed with the frequency of 59 (with the natural disasters being the top priority), 87 for water ( with the priority of consumption), 55 for sound (with the priority of sound pollution), 43 for air (with the priority of firefighting), 41 for the amount of attention to the conservation (out of 89 cases), which all of them are discussed more than "cognition and awareness" and "development". Furthermore, the distribution of environmental factors in different text books and grades is unequal. It is proposed that the environmental factors in current textbooks need to be reexamined according to the focus of the revolutionary documents of the education department and due to the environment
https://www.jcsicsa.ir/article_105808_1627af036ed62bd6828ab027ae33d58a.pdf
محیط زیست
کتابهای درسی
دوره ابتدایی
Environment
Textbooks
Elementary School