per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-11-22
14
54
1
36
100333
Original Article
ارتقای سواد مالی و تصمیم گیری مالی از طریق برنامه درسی ریاضی مدرسهای
Enhancing Financial Literacy and Financial Decision Making via School Mathematics Curriculum
زهرا گویا
zahra_gooya@yahoo.com
1
اطهر فیروزیان
athar_fi@yahoo.com
2
سهیلا غلام آزاد
soheila_azad@yahoo.com
3
دانشگاه شهید بهشتی و سردبیر مجله رشد آموزش ریاضی
گروه ریاضی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
استادیار آموزش ریاضی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
بررسی مباحث مالی در کتابهای درسی ریاضیِ دهههای 40، 50 شمسی در ایران، نشان میدهد آموزش سواد مالی و ایجاد تواناییهای تصمیمگیری مالی، بخشی از برنامه درسی ریاضی بوده است. در گذشته، تدریس مباحث مالی که در زمان خود «نو» بودند، از طریق کتابهای درسی آموزش داده میشد و ابزار آن، نماد «مال» یعنی «پول» و «سکه» بود. با این وجود، هدف و رویکرد این بخش از برنامه در کتابهای درسی ریاضی دهه 90 تغییر کرده و نوع پرداختن به این مباحث، استفاده از نماد «مال» به عنوان ابزاری برای آموزش اعداد و سایر مباحث ریاضی مرتبط به آن است. از این گذشته در سال 2015، مطالعه «پیزا» در مورد ارزیابی سواد مالی و تواناییهای تصمیمگیری مالی با حمایت «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» انجام شد و بر اساس نتایج آن، این سازمان چند توصیه راهنما برای ارتقای سواد مالی ارائه داد. علاوه بر این، مؤسسههای دیگری نیز از جمله جامپاستارت، استانداردهای «سواد مالی» را تدوین نمودند. بنابراین با توجه به پیشینه غنی آموزش مفاهیم مالی از طریق برنامه درسی ریاضی در گذشته، توصیه میشود که آموزش و ارتقای سواد مالی و توانایی تصمیمگیری مالی، با درس گرفتن از گذشته و الگوهای جدید جهانی، به شکلی منسجم و هدفمند، با برنامه درسی ریاضی تلفیق شود.
In 2015, OECD supported a study that was launched by PISA to assess students’ “financial literacy” and their ability to make financial decisions. Based on the results of this study, the OECD provided some guidance for the education systems at large regarding financial education and helping students to become conscious citizens taking part in their economic life and making appropriate decisions. As well, “Jumpstart” has presented a set of standards regarding mathematical literacy. Considering the importance of financial literacy the present research was conducted in Iran and mathematics textbooks of 90’s solar years (2010’s AC) were analyzed to trace the financial education. The qualitative content analysis was chosen as research method. The review of 1960s and 1970s indicated that financial education” was integrated as part of mathematics curriculum. On the other hand, financial literacy has been considered as a tool to teach numbers and some other related concepts in the 2010s mathematics textbooks. The research is concluded that integrating historical lessons and new international recommendations would be appropriate way of designing literacy education within the mathematics textbooks.
https://www.jcsicsa.ir/article_100333_38a5b15c0b6f97423d5ec65f3d835f5c.pdf
سواد مالی
تصمیمگیری مالی
ابزار مالی
برنامه درسی ریاضی
تحلیل محتوای کیفی
Financial Literacy
Financial Decision- making
Financial Tools
Mathematics Curriculum
Qualitative Content Analysis
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-11-22
14
54
37
78
100334
Original Article
طراحی الگوی برنامه درسی خرد با تأکید بر دیدگاه استنبرگ
Designing Wisdom-Curriculum Model with an Emphasis on Stenberg's Viewpoint
رضوان صفیان بلداجی
r.safian_242@yahoo.com
1
علی حسینی خواه
h.ali.tmu@gmail.com
2
خسرو باقری
khbagheri@ut.ac.ir
3
مجید علی عسگری
aliasgari2002@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی
استادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران
استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر خرد انجام شده است. به این منظور دیدگاه استنبرگ درباره خرد به عنوان خاستگاه نظری برنامه درسی تبیین و در ادامه با استفاده از روش سنتزپژوهی و تحلیل منابع مرتبط، الگوی برنامه درسی مبتنی بر خرد طراحی شد. نتایج نشان میدهد برنامه درسی مبتنی بر خرد، بر برنامه درسی یکپارچه و کلنگر تأکید دارد و اهدافِ «پرورش مهارتهای پیش نیاز خرد بهطور متعادل»، «مهارتهای تفکر (تأملی، گفتمانی و مباحثهای)»، «تأکید بر دانش ضمنی» «استفاده اخلاقی از دانش» و «یادگیری ارزشها» را دنبال میکند. در این راستا محتوای برنامه درسی، مسئلهمحور و متوازن در سه حیطه دانشی، نگرشی و مهارتی انتخاب و به صورت تلفیقی و متوالی سازماندهی میشود. راهبردهای یاددهی- یادگیری فعال و مبتنی بر حل مسئله اخلاقی است؛ و ارزشیابی از آموختهها بصورت فرایندی و سازنده خواهد بود.
The purpose of this article is to design a wisdom-curriculum model. To this end, Stenberg's ideas about reason were applied when explaining the theoretical origins of the curriculum. Next, a wisdom-based curriculum model was presented using research methodology and related resource analysis. The results indicated that wisdom based curriculum emphasizes integrated and holistic curriculum and the main goal orientations include "Developing Balanced wisdom Prerequisite Skills", "Thinking Skills (Contemplative, Discourse and Debate)", "Learning Values", "Emphasis on Implicit Knowledge" "And" ethical use of knowledge". In this regard, curriculum content, problem-orientation and balance in three areas of knowledge, attitude and skills are selected and organized in a coherent and sequential manner. The Teaching strategies include active learning based on ethical problem solving and assessment of what is learned through processes and in a constructive manner.
https://www.jcsicsa.ir/article_100334_31bb327916e45aa35d293c7c4e7d90be.pdf
برنامه درسی
طراحی برنامه درسی
خرد
استنبرگ
Curriculum
Curriculum Design
wisdom
Strenberg
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-11-22
14
54
79
116
100335
Original Article
طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی درس «رویکرد زیباییشناسانه به تدریس» در تربیتمعلم
Designing and Validating an “Aesthetic Approach to Teaching” Course for Teacher Education Program
فاطمهسادات میرعارفین
mirarefin@hotmail.com
1
محمود مهرمحمدی
mehrmohammadimahmoud@gmail.com
2
مجید علی عسگری
aliasgari2002@yahoo.com
3
غلامرضا حاجیحسیننژاد
hossinnejad_1@yahoo.com
4
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی،وزارت آموزش و پرورش
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیتمدرس
گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی
این مقاله با هدف طراحی برنامه درسی "رویکرد زیباییشناسانه به تدریس در تربیتمعلم" با روش کیفی انجام شد. در این رویکرد معلم با الهام از عالم هنر به تدریس میپردازد، بدینمعنا که همچون هنرمندان به ابعاد و ظرایف کار خود میاندیشد و تصمیمات متناسب با موقعیت اتخاذ میکند. در خصوص ویژگیهای برنامه درسی با رویکرد زیباییشناسانه، پژوهشگر به بررسی و مطالعه منابع مکتوب تخصصی داخلی و خارجی در ارتباط با موضوع به تبیین صلاحیتها و شایستگیهای حرفه تدریس در پارادایم زیباییشناسانه پرداخت. برای شناسایی و طراحی عناصر برنامه از چهارچوب طراحی برنامه درسی مربوط به دانشگاه فرهنگیان همراه با تغییراتی استفاده شد. برنامه درسی طراحیشده از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و 12 نفر از صاحبنظران و 10 نفر از دانشجویان اعتباربخشی شد. یافتهها نشان دادند که معلم برای برخورداری از شایستگیهایی با رویکرد زیباییشناسانه، کیفیت را در بالاترین مرتبه تعقیب میکند. یافتهها همچنین حکایت از تأیید دیدگاههای گروههای نمونه پژوهش در خصوص برنامه درسی مورد نظر داشت.
This study aims to design a curriculum for a course entitled “Aesthetic Approach to Teaching” for teacher education program. Aesthetic approach is believed to be the kind of teaching which is inspired by what is characteristic of the arts. The researcher systematically searched and reviewed relevant literature. To organize the findings within a curriculum framework, the blueprint for developing curriculum employed in teacher education university was used with certain changes and manipulations as necessary. The curriculum designed through semi-structured interviews was validated by 12 university experts and 10 students. The findings showed that the teachers pursue quality at the highest level in order to acquire the competencies of the aesthetic approach. The findings also confirmed the viewpoints of the sample groups regarding the curriculum.
https://www.jcsicsa.ir/article_100335_eb4f4ea3a127e9efa2ccc1a60441c7b2.pdf
رویکرد زیباییشناسانه
شایستگیهای تدریس
معلم هنرمند
تدریس هنرمندانه
aesthetic approach
Teaching competencies
teacher as an artist
artistic teaching
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-11-22
14
54
117
152
100336
Original Article
طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشتههای کاردانش با رویکرد کارآفرینی
Designing and Validating an Optimal Pattern for Vocational Curriculum with an Entrepreneurial Approach
ابوبکر مقام دوست
maghamdoost@gmail.com
1
جواد حاتمی
j.hatami@modares.ac.ir
2
ابراهیم طلایی
ebrahim.talaee@gmail.com
3
غلامرضا شمس
gh_shams@sbu.ac.ir
4
گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
گروه تعلیم و تربیت ، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران
گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران
هدف مقاله طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشتههای کاردانش با رویکرد کارآفرینی بود. برای تحقق اهداف تحقیق، تلفیقی از روشهای تحلیل محتوای اسنادی و دلفی استفاده شد. نمونههای آماری انتخاب شده شامل 24منبع در ارتباط با برنامه درسی و آموزش کارآفرینی و همچنین تعداد 17 نفر از کارآفرینان برتر و 17 نفر از متخصصان برنامه درسی است که بصورت هدفمند انتخاب شده بودند. فنون گردآوری دادهها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان کارآفرینی و تحلیل کیفی متون بود. یافتههای این پژوهش، در فعالیت اول و دوم استخراج مولفههای اصلی کارآفرینی (خلاقیت، نوآوری، کارگروهی، پشتکار، ریسکپذیری و رهبری) بود و در فعالیت سوم الگوی برنامه درسی بر اساس هریک از مولفههای برگزیده در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی تدوین گردید. در بخش چهارم الگوی طراحی شده توسط 30 نفر از صاحبنظران برنامه ریزی درسی اعتبار بخشی شد، که نتیجهی اعتباربخشی گویای مطلوبیت بالای الگوی برنامه درسی طراحی شده بود.
The purpose of the present study was to design and validate an optimal model for vocational curriculum with an entrepreneurial approach. To accomplish research goals, a combination of document content analysis and Delphi methods was used. The selected statistical samples included 24 sources in relation to curriculum and entrepreneurship education as well as the number of 17 top-level entrepreneurs who were purposefully selected. The data collection techniques were a semi-structured interview with entrepreneurship specialists and qualitative analysis of texts. As the findings, the main components of entrepreneurship (creativity, innovation, teamwork, perseverance, risk taking and leadership) were extracted and next the curriculum model was presented based on each of the selected components in the form of four elements of the program. In the fourth section, the model was designed by 30 curriculum scholarship experts, which was the result of an accreditation that illustrates the desirability of a curriculum model.
https://www.jcsicsa.ir/article_100336_25d29a3af8e46f9bde84de590293420c.pdf
"برنامه درسی کاردانش"
"طراحی الگو"
"اعتباربخشی"
"رویکرد کارآفرینی"
"vocational Curriculum"
"Pattern Design"
"Accreditation"
"Entrepreneurship Approach"
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-11-22
14
54
153
184
100856
Original Article
بررسی جایگاه رشتههای فنی و حرفهای و کار دانش از دیدگاه دانش آموزان پایه نهم استان همدان در سال 1397
The study status of Technical and Vocational and work-based major From the perspective the Ninth grade students of Hamedan province in 139
داود میرزایی فر
mirzai_davod@yahoo.com
1
فرهاد سراجی
fseraji@gmail.com
2
فاطمه شمس
mirzai.davod@gmail.com
3
گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، همدان، ایران
گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، همدان، ایران
گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، همدان، ایران
هدف پژوهش حاضر شناسایی جایگاه رشتههایرشته های فنی و حرفهایحرفه ای و کاردانشکار دانش از دیدگاه دانش آموزان پایه نهم استان همدان در سال 1397 بود. این پژوهش ازلحاظاز لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و روش آن توصیفی -پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر و دختر پایه سوم دوره متوسطه اول استان همدان بود. نمونهها بهصورتبه صورت روش نمونهگیرینمونه گیری تصادفی خوشهایخوشه ای از بین سه شهرستان همدان، ملایر و نهاوند، 16 مدرسه و 49 کلاس انتخاب شدند. ابزار جمعآوریجمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، فهرست مشاغل مورد تائیدتایید خبرگان و مدیران هنرستانها بود که به دانشآموزان ارائه گردید تا از بین آنهاآنها رشتههای دلخواه خود را انتخاب نمایند. برای تجزیهوتحلیلتجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای درصد، فراوانی و میانگین و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشاندهندهنشان دهنده رشتههای موردنظرمورد نظر دانشآموزاندانشاموزان به تفکیک دختر و پسر در دوشاخهدو شاخه فنی و حرفهای و کاردانش و در چهار زمینه خدمات، هنر، کشاورزی و صنعت به تفکیک است. آموزشوپرورشآموزش و پروزش میتواند رشتههایرشته های موردعلاقهمورد علاقه دانش آموزان (اشارهشدهاشاره شده در این پژوهش) استان همدان در شاخههایشاخه های فنی و حرفهایحرفه ای و کاردانش را در کنار دیگر مؤلفههایمولفه های مهم جهت انتخاب رشتههایرشته های اولویتداراولویت دار برای دانش آموزان به کار گیرد و از نتایج این پژوهش استفاده نماید.
aim of this study was to identification status of Technical and Vocational and work-based major From the perspective the Ninth grade students of Hamedan province in 1397. The this research was in terms of purpose of type applied research and its method was descriptive survey. Statistical Society This study included was The students of boys and girls the Ninth grade of Hamedan province. The samples were selected randomly from cluster sampling Method from among three of City Hamedan, Malayer and Nahavand, 16 schools and 49 classes. The data collection tool was a researcher-made questionnaire,the tist of accepted jobs by experts and vocational principal Which are presented to the students to choose among their preferred fields. for analyze the data, were used of Indicators percent, frequency and mean and Friedman Test. The findings indicate students of boys and girls are interested In order of preference to fields of experimental, Humanities, Technical and Vocational , Mathematics - Physics. Education can use the students' favorite disciplines (referred to in this study) in Hamadan province in the technical and vocational branches, along with other important components for the selection of priority disciplines for students and use the results of this study.
https://www.jcsicsa.ir/article_100856_94467eb18381143c8aff6e9553cf4f39.pdf
انتخاب رشته
رشتههای تحصیلی
فنی و حرفهای
کار و دانش
Field Selection
Major
technical and vocational
work-based
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-11-22
14
54
181
218
100338
Original Article
شناسایی عوامل موثر در اختلالات املا نویسی دانشآموزان ابتدایی
Factor Affecting Dictation Disruption in Primary School Students
Dor: https://dorl.net/dor/20.1001.1.17354986.1398.14.54.6.1
محمد ناصرپور
naserpour2014@gmail.com
1
کمال درانی
kdorrani@ut.ac.ir
2
کیوان صالحی
keyvansalehi@ut.ac.ir
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی؛ گروه روشهای و برنامه های درسی و آموزشی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در شکلگیری اختلالات املانویسی دانشآموزان ابتدایی انجام گردید. بدینمنظور از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 23 نفر (9 کارشناس و 14 معلم) که به روش ملاکی انتخاب شده بودند، جمعآوریشد. برای اعتباریابی یافتهها از راهبردهای ممیزی بیرونی، بازبینی نتایج توسط اطلاعرسانان، چند سویهسازی و درگیری طولانیمدت استفادهگردید. تحلیل دادهها به شناسایی و طبقهبندی 101 کُد، 19 زیرمضمون و 7 مضمون اصلی شامل، عوامل روانشناختی، محیطی، زبانشناختی، برنامهای، ادراکی، فردی و فیزیولوژیکی، منجر گردید. نتایج آشکار نمود که دانشآموزان دوره ابتدایی با اختلالهای متعدد و متنوع املانویسی مواجه هستند و این امر ضرورت توجه جدی مدیران و برنامهریزان آموزش ابتدایی را بهمنظور ارتقای کیفیت آموزش املانویسی، فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از تشدید مخاطرات ناشی از آن را آشکار مینماید. در انتها، راهکارهای مناسب برای ارتقای وضعیت موجود و زمینهسازی برای کاهش اختلالهای برشمرده شده ارائه گردید.
The aim of this present study is identifying the potential factors involved in dictation disruption in primary school students. For this purpose, a descriptive phenomenological method was used. 23 semi-structured interviews were completed by 14 primary teachers and 9 experts. The data analysis was conducted through Colaizzi's seven-step method, to identify and classify first 101 codes, 19 sub themes and 7 main themes. Member checking, triangulation and Prolonged Engagement were employed to validate the findings of External audit. The main extracted themes included: psychological, environmental, linguistic, program, understanding, personal, and physiological factors. The results revealed that elementary school students face numerous and variety of dictation disorders and this necessitates the immediate and serious attention and action of primary education administrators in order to improve the quality of dictation teaching, the process of assessing academic achievement and preventing the aggravation of its consequences. Based on the obtained results, the recommendations are presented for improving the status and providing context for reducing the disruptions.
https://www.jcsicsa.ir/article_100338_625436beca0fc344a0164c2252f165e7.pdf
اختلالات دیکته نویسی
پدیدار شناسی
عوامل موثر
آموزش ابتدایی
dictation disorder
Phenomenology
Effective Factors
Primary Education