per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-08-23
14
53
1
26
92900
Original Article
تبیین منطق برنامه درسی آموزش علوم بر مبنای فلسفه علم رئالیسم استعلایی
The rationality of the Curriculum of Science Education based on the Philosophy of Transcendental Realism
یونس امیراحمدی
yamirahmadi@yahoo.com
1
سعید ضرغامی
zarghamii2005@yahoo.com
2
خسرو باقری
khbagheri@ut.ac.ir
3
یحیی قائدی
yahyaghaedy@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
دانشیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
دانشیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
فلسفه علم یکی از مبانی نظری و اصیل تدوین و طراحی برنامه درسی آموزش علوم است. در دورههای مختلف تاریخی نیز هر یک از سنتهای فلسفه علم تجربهگرایی یا ایدهآلیسم، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پیامها و استلزاماتی برای آموزش علوم داشتهاند. این مقاله، منطق آموزش علوم را بر اساس رئالیسم استعلایی روی باسکار به عنوان بدیل فلسفههای علم رایج به شیوه استنتاجی بررسی نموده است. به این منظور در آغاز هسته مرکزی رئالیسم استعلایی که بر سه عنصر واقعگرایی هستیشناختی، نسبیگرایی معرفت شناختی و عقلانیت داوری تمرکز دارد، معرفی و در نهایت پیامدهای این عناصر برای منطق برنامه درسی آموزش علوم به بحث گذاشته شد. یافتههای پژوهش نشان داد، ترکیب واقعگرایی هستیشناختی و نسبیگرایی معرفتی رویکرد واقعگرایی سازهگرایانه را برای آموزش علوم به ارمغان میآورد. واقعگرایی سازهگرایانه به این معناست که علم اگرچه محصول تخیل خلاقانه انسان است، اما همواره معطوف به واقعیت بیرونی است. بر این اساس در آموزش علوم علاوه بر به رسمیت شناختن فعالیت دانشآموزان به عنوان سازندههای فعال دانش، بر مشاهده و ارتباط با واقعیت بیرونی نیز تاکید گردد. همچنین عنصر سوم فلسفه علم باسکار عقلانیت داوری است که رویکرد انتقادی را برای آموزش علوم توصیه کرده است.
The aim of this study is to explain the logic of the science education curriculum based on the philosophy of Bhaskarian Transcendental Realism. The research method is deductive. For this purpose, it introduces the central core of transcendental realism that focuses on the three elements of ontological realism, epistemic relativism and judgmental rationality, and then its implications for the logic of science education curriculum. The findings showed that the combination of ontological realism and epistemic relativism brings about a constructive realism approach to the rationale of science education; in constructive realism, science, although a product of human imagination, is nevertheless realistic. Also the third element of Basskar's philosophy is the rationality of judgment which has recommended a critical approach to the science education. The Critical Approach drives science education towards critical thinking and rational criteria for judging competing theories and ideas.
https://www.jcsicsa.ir/article_92900_86ac6e124e55ce6c6efe61828ede20c0.pdf
رئالیسم استعلایی
آموزش علوم
منطق برنامه درسی
transcendental realism
science education
science education curriculum
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-08-23
14
53
27
54
92901
Original Article
واکاوی وضعیت موجود آموزش نیکوکاری در مدارس ابتدایی (مطالعه پدیدارنگارانه)
The Evaluation of Present Status of Charity Education in Elementary Schools based on Phenomenological Method
لیلا عیاری
l.ayyari@chmail.ir
1
علی حسینی خواه
h.ali.tmu@gmail.com
2
نعمت اله موسی پور
n_mosapour@yahoo.com
3
مجید علی عسگری
aliasgari2002@yahoo.com
4
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی،ایران
استادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران
دانشیار دانشگاه فرهنگیان،گروه آموزش ابتدایی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان
دانشیار دانشگاه خوارزمی ،تهران؛ ایران.
مقاله حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود آموزش نیکوکاری انجام شد. بدین منظور، روش تحلیل کیفی از نوع پدیدار نگاری با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد توجه قرار گرفت و نمونه آماری بهصورت هدفمند از جامعۀ مدیران و معلمان 12 مدرسه دولتی، غیردولتی و قرآنی دخترانه و پسرانه مقطع ابتدایی شهر تبریز انتخاب شد. در بخش اول؛ به نوع و میزان فعالیتهای آموزشی در مدارس مورد بررسی اشاره گردید و در بخش دوم؛ از روش تحلیل محتوای استقرایی جهت تحلیل مصاحبهها استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مقولههای مربوط به استفاده از صندوق صدقات در مدارس و توزیع پاکت پول در پاسخ مدیران و مقولۀ انشانویسی در پاسخ معلمان بیشترین تکرار را داشته است. همچنین، طبق پاسخ اکثریت مدیران، زمان برگزاری غالباً در هفتۀ نیکوکاری و مسئولیت اجرای آن در بخش مسئولین اغلب بر عهدۀ معاون مدرسه و مربی پرورشی و در بخش دانشآموزی بهصورت گروهی بوده است. طبق نظر اکثریت معلمان، مفهوم نیکوکاری از پایه دوم ابتدایی قابلیت درک بیشتری برای دانشآموزان داشته است و نقش فعالیتهای عملی و محتوای کتب درسی را به یک میزان مؤثر و مکمل هم بیان نمودند. درنهایت، مصاحبهشوندگان به موانعی در مسیر آموزش این نوع محتوا اشاره کردند که بعد از تلخیص و طبقهبندی اطلاعات، چهار تم تحت عنوان برنامه درسی آشکار، پنهان، پوچ و فوقبرنامه از آن استخراج گردید.
The present study aimed to evaluate the present situation of charity education in schools. To this aim, a phenomenological method was used using semi-structured interview. The sample included the principals and teachers from 12 public, private and Quranic elementary schools for both girls and boys in Tabriz, Iran. First, the type and amount of educational activities in the schools were emphasized. Then, the posteriori content analysis method was used to analyze the interviews. Based on the results, the use of the charity fund and the distribution of the money envelope were more frequent among the principals’ responses, while composition was more frequent among the teachers' response. According to the majority of principals, the time that was often held at the celebration of charity and the deputy of the school and the training tutor, along with a group of student, were more responsible for its implementation. According to the majority of teachers, the concept of charity from the second grade of elementary school was more understandable for the students, and the role of practical activities and the content of the textbooks could play a significant and complementary role. Finally, the barriers for training this type of content were elaborated according to interviewees. After collecting and classifying the data, four themes including overt, hidden, absurd, and extracurricular curriculum were extracted.
https://www.jcsicsa.ir/article_92901_946249fb0fa5d21a39dad8ce7328108f.pdf
آموزش نیکوکاری
مدرسه ابتدایی
برنامه درسی
روش پدیدارنگاری
Charity education
Elementary School
Curriculum
Phenomenology
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-08-23
14
53
55
76
92902
Original Article
رابطه کیفیت تجارب یادگیری دانشآموزان در احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه ای نگرش به برنامه درسی
The Relationship Between the Quality of Students' Learning Experiences in the Sense of Belonging to the School with the Mediating Role of Attitude Toward the Curriculum
موسی پیری
piri_moosa@yahoo.com
1
شاهی افسانه
afsanehshahi4970@gmail.com
2
عیسی برقی
isabargi@yahoo.com
3
دانشیار برنامه درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه کیفیت تجارب یادگیری دانشآموزان در احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه ای نگرش به برنامه درسی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی97-96 به تعداد 5304 نفر است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، 358 نفر تعیین گردید که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. اطلاعات از طریق سه پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن و نیومن (1993)، احساس تعلق به مدرسه بری و بتی (2005) و نگرش برنامه درسی اسدیان (1395) جمع آوری گردید. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نگرش به برنامه درسی با ضریب بتای 42% قوی ترین پیش بینی کننده کیفیت تجارب یادگیری است و بین مؤلفههای کیفیت تجارب یادگیری (منابع، محتوا، انعطاف پذیری، کیفیت روابط بین معلم و دانشآموز) با نگرش به برنامه درسی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
The purpose of this study is to examine the relationship between the quality of students' learning experiences in the sense of belonging to the school with the mediating role of attitude toward the curriculum. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study included the second grade high school students in Ardebil in the academic year of 1997-96. The sample size was 358 individuals which was determined by Morgan and Krejcy tables and were selected by random cluster sampling method. The data was gathered through three questionnaires of Newman and Newman learning experiences (1993), belonging to Barry and Betty School (2005) and Asadian Curriculum (1395). The results of this study indicated that the attitude toward the 42% beta coefficient curriculum is the strongest predictor of the quality of learning experiences and there was a significant relationship between the components of the quality of learning experiences (resources, content, flexibility, quality of teacher-student relationships) and students' attitudes towards the curriculum.
https://www.jcsicsa.ir/article_92902_dd6f1898a0369d2d0788dd93a4b5ae17.pdf
کیفیت تجارب یادگیری
احساس تعلق به مدرسه
نگرش به برنامه درسی
quality of learning
Experiences
belonging to school
attitude to curriculum
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-08-23
14
53
77
100
92903
Original Article
بررسی چگونگی مواجهه معلمان عربی پایه دهم با تغییر برنامه درسی عربی
A Study of 10th Grade Arabic Teachers' Confrontation with Arabic Curriculum Reforms
معصومه زیوری مراد
zivari.m95@gmail.com
1
عظیمه سادات خاکباز
azimehkhakbaz@ymail.com
2
معصومه ریعان
m.rayaan2017@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
مقاله حاضر با هدف بررسی چگونگی مواجهه معلمان عربی پایه دهم با تغییر برنامهدرسی عربی تدوین شده است. مقاله مربوط با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. مشارکت کنندگان، 15 نفر از معلمان عربی پایه دهم در شهر همدان درسال تحصیلی97-1396بودند که به روش گلوله برفی نمونهگیری شدند. ابزارجمعآوری اطلاعات، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده است. دادههای حاصل به روش کدگذاری و مقولهبندی و در سه سطح آگاهی، نگرش و رفتار تحلیل شدند. نتایج نشان داده که به طور کلی معلمان عربی نسبت به ماهیت تغییرات (رویکردی و شکلی) آگاهی نسبتاً خوبی دارند؛ اگر چه در خصوص فلسفه تغییرات، آگاهی کمتری دارند. نگرش آنان در سه دسته موافق با رویکرد کتاب، مخالف با آن و موافق با رویکرد تغییر اما مخالف با تحقق آن در کتاب درسی عربی میگنجد. همچنین رفتار معلمان در برابر تغییرات را میتوان در سه دسته اجرای حداکثری تغییرات، کاستن از و افزودن به آن دستهبندی کرد.
The purpose of this study was to investigate how 10th grade Arabic teachers confront with Arabic curriculum reforms. This research was conducted by phenomenological approach. The participants in this study included 15 Arabic teachers in the 10th grade in Hamedan, in the academic year of 2017-18 which were selected through snowball sampling method. The data collection tools included semi-structured interviews and the collected data were analyzed using coding and categorization methods in three levels of knowledge, attitude and behavior. The results indicated that in general, Arabic teachers have a fairly good awareness of the nature of changes and reforms (approach and form), although they are less aware of the philosophy behind the changes. Their attitudes that teachers showed could be divided into three categories according to the approach of the textbook: agree with the changes, oppose the changes, agree with the approach of change but opposing its realization in the Arabic textbook. Also, teachers' behaviors against changes could be categorized into three categories: maximum changes, reduction, and addition.
https://www.jcsicsa.ir/article_92903_f5c79b8302700b13a819c7af123266c9.pdf
آموزش عربی
تغییر برنامهدرسی
واکنش معلمان
برنامه درسی عربی پایه دهم
Arabic education
Curriculum Change
teacher response
10th grade Arabic curriculum
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-08-23
14
53
101
134
92904
Original Article
برساختهای ذهنی مدیران آموزشی از برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای مدارس
Mental Constructions of Educators from the Entrepreneurship Education Curriculum for Schools
سید احمد هاشمی
hmd_hashemi@yahoo.com
1
جمشید امیدی
jamshidomidi447@yahoo.com
2
عباس قلتاش
gholtash578@yahoo.com
3
علی اصغر ماشینچی
mashinchi56@gmail.com
4
دانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
رشتة برنامهریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
گروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
هدف این مقاله، بررسی برساختهای ذهنی مدیران آموزشی، متخصصان و اساتید حوزه برنامه درسی و کارآفرینی در مدارس است و قصد محقق میتواند کشف موضوع تحقیق با نظر مشارکتکنندگان در تحقیق باشد که با روش کیفی با استراتژی گراندد تئوری انجام شده است. جامعه آماری برای انجام مصاحبه جهت مفهومسازی، مدیران آموزشی، متخصصان و اساتید حوزه برنامه درسی و کارآفرینی هستند و نمونه آماری 30 نفر از آنها بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق از نوع مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. نتایج نشان داد که در مرحله کدگذاری انتخابی نیز، ارتباط میان معیارهای الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی در قالب تحلیل روایت تحقیق، تعیین شدند و بر این اساس «طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی» به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی «سیاستها و اهداف محیطی» و «ارتباط با بازار کار» و از طریق راهبردهای «مشارکت مربیان در تولید برنامه درسی» و «تعامل مستمر با مراکز علمی» با در نظر گرفتن «ویژگی پذیرندگان»، «به عنوان زمینه الگو» محقق میشود و منجر به تحقق «پیامدهای آموزشی، پرورشی و اقتصادی» میگردد. قابلیت اعتماد یافتهها به روشهای مشارکت طولانی و مشاهده مداوم در میدان تحقیق، بررسی همکاران و تایید مشارکتکنندگان تایید شد.
The purpose of this research is to investigate the mental structures of educational managers, experts and professors in the field of curriculum and entrepreneurship in schools. The researcher's intention could be discovering the subject of the research with the view of the participants in the research, which was done by a qualitative method with grounded theory.
From the statistical population that included educational managers, experts and professors in the curriculum and entrepreneurship, a sample of 30 individuals were selected by purposeful method for the interviews. The data analysis was conducted using open, focal and selective coding and the findings were presented in the form of paradigm and native theory. The results of the study indicated that in the selection coding stage, the relationship between the criteria of the entrepreneurship education curriculum model was determined in the form of narrative analysis. Accordingly, "designing an entrepreneurship education curriculum" as a pivotal category based on the causal conditions of "environmental policies and objectives" "And" Relationship with the job market "and through the strategies of" coach participation in the production of curriculum "and" continuous engagement with scientific centers ", taking into account" receptor attributes "," as a model ground ", are realized and lead to the realization of" Educational, Educational and Economic Consequences". The reliability of the findings was confirmed by long participation methods and continuous observation in the field of research, peer review and approval of the participants.
https://www.jcsicsa.ir/article_92904_5bdec00e006a47187f55b8ed8940a585.pdf
برنامه درسی
کارآفرینی
برساختهای ذهنی مدیران
مدارس
Curriculum
Entrepreneurship
mental structures of managers
schools
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2019-08-23
14
53
135
166
92905
Original Article
تحلیل موانع آموزش اثربخش درس «کارگاه کارآفرینی و تولید» در پایه دوم متوسطه نظری
Analysis of the Barriers to Effective Teaching of "Entrepreneurship and Production Workshop" in the 2nd Grade Secondary School
نادر نادری
naderi_ksh@yahoo.com
1
بیژن رضایی
rezaee61@yahoo.com
2
معین سلیمانی
ms.moein@outlook.com
3
سحر رستمی
saharrostami475@gmail.com
4
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
مقاله حاضر با هدف تحلیل موانع و مشکلات آموزش اثربخش درس «کارگاه کارآفرینی و تولید» در پایه دوم متوسطه نظری انجام شد. رویکرد حاکم بر این پژوهش، آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است که در بخش کیفی از رهیافت نظاممند روش نظریه بنیانی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی بهره گرفته شد. جامعـه مورد مطالعه در بخش کیفی و کمی ایـن پژوهش، شامل اساتید دانشگاهی رشته کارآفرینی، کارشناسان کارآفرینی و معلمان آموزش کارآفرینی بودند. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختارمند و بررسی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. دادههای حاصل از مصاحبهها در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل و در بخش کمی با آزمون فریدمن اولویتبندی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که عوامل علی (شامل ضعف موجود در ساختارهای کارآفرینانه کشور، ضعف ساختار مدیریتی آموزش و پرورش، ضعف موجود در برنامهریزی آموزشی و ...) باعث پایین آمدن اثربخشی آموزش درس کارگاه کارآفرینی و تولید شده است، که عملکرد ضعیف آموزشوپرورش در حمایت از درس کارگاه کارآفرینی و تولید، برگزاری دورههای ضمن خدمت نامناسب، تأمین معلم درس کارآفرینی به شیوه نامناسب، تبلیغات نامناسب و مغایر با توسعه فرهنگ کارآفرینی در رسانههای ارتباط جمعی، ضعف در استفاده از روشهای مناسب ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان به عنوان کنشهای صورت گرفته از این پدیده، موجب پیامدهای منفی در کوتاهمدت و بلندمدت شده است. این کنشها تحت تأثیر شرایط عمومی و خاصی تحت عنوان شرایط مداخلهگر و زمینهای نیز تشدید میشود.
The present study was conducted with the aim of analyzing the barriers for effective teaching of the lesson "Entrepreneurship and Production Workshop" in the 2nd grade secondary school. The approach that was taken in this research included a combination of sequential-exploratory type which was used in the qualitative part of the systematic approach to the Grounded Theory method and in the quantitative part of the descriptive-survey method. The data collection tool in the qualitative section included a semi-structured interview and document review and a small part of the researcher's questionnaire. The data from the interviews in the qualitative section were analyzed by open, axial and selective coding and prioritized in the quantitative section with Friedman's test. The results of this research showed that the causal factors (including weaknesses in the entrepreneurial structures of the country, the weakness of the managerial structure of education, the weakness of the educational planning, etc.) could reduce the effectiveness of the training course in the workshops of Entrepreneurship and Production course, which reveals the poor function of Educational system in supporting teachers for this lesson, inadequate in-service training courses, inadequate teacher training in entrepreneurial lessons, inappropriate advertising and conflicts with the development of entrepreneurship culture in the mass media, weakness in the use of appropriate evaluation methods in order to face the consequences, which have caused negative consequences in the short and long terms.
https://www.jcsicsa.ir/article_92905_ea41f1f80cdd029db9dfad483c2f1fdd.pdf
"آموزش کارآفرینی"
"کارگاه کارآفرینی و تولید"
"مدارس"
"موانع آموزش کارآفرینی"
entrepreneurship education
Entrepreneurship and Production workshop
schools
Barriers