per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2018-05-22
13
48
5
38
82612
Original Article
الگویی برای رهبری برنامه درسی در دوره ابتدایی ایران
A model for curriculum leadership in the primary education of Iran
حسن ملکی
b.salmani.1983@gmail.com
1
بابک سلمانی
salmani_cudp@yahoo.com
2
عباس عباس پور
abbaspour1386@gmail.com
3
رضوان حکیم زاده
hakimzadeh@ut.ac.ir
4
محمد حسن امیرتیموری
mhrima@gmail.com
5
استاد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران.
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران
دانشیار رشته برنامه ریزی درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تهران
استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران
پژوهش حاضر با هدف ارائه و تبیین الگویی بومی از «رهبری برنامه درسی دوره ابتدایی» در شکل مدل پارادایمی «نظریه برخاسته از دادهها» با رویکرد سیستماتیک انجام شده است. در انجام پژوهش حاضر دادههای لازم از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 21 نفر از اساتید و پژوهشگران حوزه علومتربیتی، تحلیل اسناد بالادستی آموزش و پرورش و نتایج پژوهشهای داخلی و خارجی به دست آمده است. با تحلیل دادهها، 16 مقوله کلی الگو در 6 بُعد مدل پارادایمی نظریه برخاسته از دادهها شامل شرایط عِلّی (1مقوله)، شرایط زمینهای (2مقوله)، شرایط مداخلهای (2مقوله)، راهبردها (8مقوله)، پیامدها (2مقوله) و یک مقوله اصلی، به همراه 63 مقوله فرعی و 532 ویژگی مربوط به آنها ارائه گردید. نتایج نشان داد الگوی تدوین شده میتواند مطابق با ویژگیهای نظام آموزشی متمرکز ایران در قالب یک چارچوب علمی تبیین شود و گذشته از این که در برنامهریزی برای اجرای هر چه بهتر برنامههای درسی در سطوح ملی، استانی، منطقه، مدرسهای و کلاسی تسهیلگر باشد، تدوین کنندگان برنامه درسی دوره ابتدایی و اجراکنندگان آن نیز میتوانند از جنبههای نظری و عملی آن بهره گیرند.
Abstract: The present research aims at designing and validating a local model for curriculum leadership for primary school in the form of the paradigmatic model of grounded theory through a systematic approach. To this end, the research data are collected through semi-structured interviews with 21 scholars and researchers in the field of educational sciences, as well as analyses of the upstream documents and the results of domestic and foreign researches. After the data analysis, 16 general categories in 6 dimensions of the paradigmatic model of grounded theory namely, causal conditions (1 category), contextual conditions (2 categories), intervening conditions (2 categories), strategies (8 categories), consequences (2 categories), and one major category along with 63 minor categories and their 532 related features are presented. The results show that the developed model could be explained, in the form of a scientific framework, in accordance with the characteristics of the centralized educational system of Iran. Furthermore, it could serve as a facilitator for the best possible implementation of curricula at national, provincial, district and the classroom levels. Moreover, theoretical and practical aspects could be applicable and useful for the curriculum developers and practitioners of the elementary levels.
https://www.jcsicsa.ir/article_82612_d5e8a99dba06f50557179620cc10a939.pdf
برنامه درسی
رهبری برنامه درسی
دوره ابتدایی
نظریه برخاسته از دادهها
Curriculum
curriculum leadership
Primary School
Grounded theory
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2018-05-22
13
48
39
62
82614
Original Article
تببین اهداف تربیت اقتصادی دوره ابتدایی در ایران مبتنی بر سنتزپژوهی
Defining the objectives of economic education curriculum In lower Primary Education
ازاده قندهاری
ghandehari7@gmail.com
1
محمود مهرمحمدی
mehrmohammadi_tmu@hotmail.com
2
ابراهیم طلایی
ebrahim.talaee@gmail.com
3
سجاد فرجی دیزجی
s_dizaji@modares.ac.ir
4
گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
گروه اقتصاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
پژوهش حاضر با هدف تببین اهداف تربیت اقتصادی در دوره ابتدایی انجام شده است و در گروه پژوهشهای کیفی قرار دارد، که در آن از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. تکنیکهای متنکاوی که برای کاوش متن داده یا کشف دانش از متن شناخته شده، برای سنتزپژوهی به خدمت گرفته شده است. تکنیکهای استفاده شده برای متنکاوی روی مجموعه اطلاعات متنی شامل: استخراج اطلاعات، خلاصهسازی، گروهبندی، خوشهبندی و مصورسازی اطلاعات میباشد. جامعه تحلیلی پژوهش مطالعه منابع پایه در زمینه اقتصاد اسلامی، نیازهای جامعه و بررسی ادبیات فارسی میباشد که بصورت هدفمند، بخشهایی از جامعه پژوهش که اهداف تربیت اقتصادی در دوره ابتدایی را پوشش میداده مطالعه شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش در چهار خوشه ویژگیهای فردی، ویژگیهای اجتماعی، مفاهیم اقتصادی و اخلاق اقتصادی ارائه شده است.
Abstract: The present study aims to explain the learning objectives of economic education at the elementary levels. This study is conducted within the qualitative research paradigm in which research synthesis procedures are applied including text-mining. This is done with the purpose of extracting meanings from the compiled texts using these techniques: information extraction, summarization, categorization, clustering, and information representation. The purposefully selected texts include basic and classic texts in Islamic Economics, Persian literature and the needs of the society which was generated through surveys and interviews. The findings of the study are categorized into four groups: individual characteristics, social characteristics, economic concepts and economic ethics. Each of these categories includes certain learning objectives.
https://www.jcsicsa.ir/article_82614_e53d031304f818d2c5bbecf17847cbb9.pdf
اهداف تربیت اقتصادی دوره ابتدایی
سنتزپژوهی
تکنیکهای متنکاوی
objectives
economic education
elementary levels
research synthesis
text mining techniques
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2018-05-22
13
48
63
84
82617
Original Article
ارزشیابی وضعیت یاددهی – یادگیری معلمان دوره ابتدایی شهر یزد بر اساس مدل اشور و ویژگیهای جمعیت شناختی
An Evaluation of the Teaching-Learning Functions of Teachers in Yazd Elementary Schools Based on Assure Model and Demographic Characteristics
مهدی سبحانی نژاد
msnd47@gmail.com
1
رقیه سربازیان اسفندآباد
2
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی وضعیت یاددهی – یادگیری معلمان دوره ابتدایی شهر یزد براساس مدل اشور و ویژگیهای جمعیت شناختی بوده است. نوع پژوهش کاربردی وروش آن توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 96-1395بالغ بر4196 نفر بوده است. با استفاده ازجدول کرجسی ومورگان تعداد 351نفرازمعلمان به عنوان نمونه آماری به شیوه طبقهای متناسب باحجم انتخاب شدهاند. ابزارگردآوری داده پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل اشوربوده است.روشهای آماری در این پژوهش آمار توصیفی شامل (میانگین، توزیع فراوانی و انحراف معیار) و آمار استنباطی شامل (آزمونT تک نمونهای، آزمونT دوگروه مستقل، آزمون F تحلیل واریانس یک راهه و آزمونهای تعقیبی مربوط) میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میانگین اقدام معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در ابعاد؛ تحلیل ویژگیهای دانشآموزان و انتخاب روشها، رسانهها و مواد آموزشی در فرآیند تدریس پایینتر از حد متوسط و در بعد میزان بکارگیری رسانهها و مواد آموزشی در فرآیند تدریس نیز در حد متوسط بوده درحالی که در ابعاد بیان هدفهای آموزشی کلاس درس و مشارکتدهی دانشآموزان و ارزشیابی آموزشی در فرآیند تدریس بالاتر از حد متوسط، بوده است. معلمان دارای سابقه خدمت بالاتر، به طورمعناداری رسانهها و مواد آموزشی را بیشتر به کار میگیرند. دبیران زن در مولفههای بیان هدفهای آموزشی، انتخاب روشها، رسانهها و موادآموزشی، بکارگیری رسانهها و مواد آموزشی، مشارکتدهی دانشآموزان و ارزشیابی آموزشی به طور معناداری عملکرد بالاتری داشتهاند.
The goal of the present study is to evaluate the teaching-learning functions of teachers in Yazd elementary schools based on Assure model and demographic characteristics. This study is conducted through applied research and the research method is descriptive-survey. The research community include all elementary school teachers in Yazd in the academic year of 2016-2017 (n=4196). Using the Krejcie and Morgan table (95% confidently), the sample population is estimated as 351 individuals that are selected through a proportional volume method. The data collection tools include a researcher-made questionnaire developed based on Assure model. The statistical methods in this research are descriptive statistics (mean, frequency distribution and standard deviation) and inferential statistics (T-test single-sample, T-test, two-group independent, F-test, one-way analysis of variance and related follow-up tests). The obtained results show that the average functions of Yazd elementary teachers in dimensions such as analysis of students’ characteristics and in choosing methods, media, teaching aids for training are lower than the average and in dimensions such as using media and teaching aids in teaching process is at the average levels. While in dimensions such as expressing the educational goals and students’ participation rate and evaluating and revising the teaching process they show above the average functions. The teachers with high service records use the media and educational materials more effectively and significantly. In addition, female teachers act significantly more effective in expressing educational goals, selecting methods, media, teaching aids for training, encouraging students’ participations and evaluating and revising the teaching process.
https://www.jcsicsa.ir/article_82617_485492932525137e7a703195ff1ec532.pdf
ارزشیابی
فرآیند یاددهی – یادگیری
معلم
مدل اشور
teaching-learning function
Assure ModelKeywords
evaluation
the Function of Teaching and Learning
teacher
ASSURE Model
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2018-05-22
13
48
85
106
82676
Original Article
تاثیر آموزش اریگامی بر خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه 18 شهر تهران
The Effect of Origami Instruction on Creativity among the Fifth Grade Male Students at District 18 in Tehran
مریم رضایی
maryamrezaei826@yahoo.com
1
غلامعلی احمدی
ahmadygholamali@gmail.com
2
دبیر آموزش و پرورش منطقه دو تهران
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ،لویزان،تهران
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش اریگامی بر خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه 18 شهر تهران انجام گرفته است. روش اجرای پژوهش روش نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش کل دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 را شامل می شود. بدین منظور 45 نفر دانش آموز پسر پایه پنجم 20 نفر گروه کنترل و 25 نفر گروه تجربی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ساخت اشکال به شیوه اریگامی طی 16جلسه45 دقیقه ای آموزش داده شد.ابزار اندازه گیری در این پژوهش آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم B)بوده است که در گروه آزمایش و کنترل به صورت پیش آزمون و پس آزمون به اجرا در آمد و داده های جمع آوری شده با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل آماری قرار گرفت..یافته های این پژوهش تاثیر آموزش اریگامی را در پرورش مولفه های خلاقیت شامل سیالی،انعطاف پذیری و اصالت تأیید کرده است اما تاثیر آموزش اریگامی برمولفه بسط مورد تایید قرار نگرفت.
Creativity is one of the controversial issues in different fields of psychology and educational sciences. However, few studies have been done on the effect of origami instruction on enhancing children’s creativity. This study was set up to explore the effect of origami instruction on enhancing of creativity among the fifth grade male students. The methodology of this research is quasi-experimental and the statistical population is all of the fifth grade male students of district 18 in Tehran in the academic year of 2016-2017.The participants were 45 fifth grade male students of Abuzar primary school (convenient sample) who were assigned to the experimental (25) and the control (20) groups. Construction of objects according to origami paper folding was taught in sixteen 45-minutes sessions. The instrument for data collection was Torrance test of Creative Thinking with pictures form B (The figural TTCT) and data gathering was carried out through administering pre- and post- tests to the experimental and control groups. Covariance analysis was used for data analysis by the use of SPSS version 24. The findings of this study confirm the effect of origami instruction on components of creativity including fluency, flexibility, originality (P<0/05). Despite the increase in the average scores of elaboration in the experimental group compared with the control group, this difference was not statistically significant.
https://www.jcsicsa.ir/article_82676_f811b7727085cc5d47e1fd217c9cac89.pdf
اریگامی
خلاقیت
سیالی
انعطاف پذیری
اصالت
Origami
creativity
fluency
flexibility
Originality
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2018-05-22
13
48
107
140
82615
Original Article
تدوین استانداردهای مهارت گوش دادن و سخن گفتن در دوره اول ابتدایی
Developing the standards of the listening and speaking skills for the First - term primary school students
معصومه نجفی پازکی
najafimasoume@yahoo.com
1
محمد دادرس
dadras.m@gmail.com
2
مهدی دستجردی کاظمی
dastjerdi_ir@yahoo.com
3
رضامراد صحرایی
rezasahraee@yahoo.com
4
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
دانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه
هدف پژوهش شناسایی و تدوین استانداردهای مهارت گوش دادن و سخن گفتنِ دوره اول ابتدایی است. اجرای این تحقیق کیفی است در دو بخش انجام شد: ابتدا با مطالعه پیشینه برنامهدرسی سایر کشورها استاندارد مهارتهای زبانی استخراج شد. سپس با برگزاری جلسات گروه کانونی استاندارد آموزش مهارتهای زبان فارسی تدوین شد. محتوای مورد بررسی، برنامه درسی کشورهای پیشرفته بود و برنامه درسی واشنگتن، جرجیا و انگلستان انتخاب شد. نتایج طرح نشان داد در آموزش زبان فارسی با توجه به سه مؤلفه ساختار، محتوا و کاربرد کریستال (1987) و لاهی (1988)، میتوان مهارت زبانی گوش دادن و سخن گفتن را به خردهمهارتهای پردازش شنیداری، دستورآگاهی، گفتمان و التذاذ ادبی تقسیم کرد. با آموزش این خرده مهارتها در پایان دوره اول ابتدایی دانشآموزان به توانش ارتباطی دست خواهند یافت؛ به بیان دیگر کسب این توانایی به معنی ایجاد توانش دستوری، توانش اجتماعی و توانش راهبردی هایمز (1972) و کنل و سواین (1980) خواهد بود.
This study intends to identify and develop the listening and speaking skills of the Persian Language teaching standards for the First - term primary school students of Iran. It is a qualitative research and is conducted in two sections: primarily, the standards of language skills were extracted by studying the international curricula in other countries. Afterwards, the standards of Persian language teaching skills were developed by conducting a focus group. Further, the analyzed contents were a set of curricula provided in developed countries. Three documents were chosen: Language arts standards of Georgia department of education and The Washington State Early Learning and Development Guidelines: Birth through 3rd Grade from the United States and the curriculum for language arts and literacy from the United Kingdom. The results suggested that Listening and speaking skills in Persian Language Teaching can be divided into sub-skills such as Audio Processing, Grammar Awareness, Discourse and Literary Enjoyment according to the three components of structure, content and function introduced by Crystal (1987) and Lahi (1988). It is worthy of note that learning these sub-skills helps the students achieve communicative competence; in other words, according to Hymes (1972), Canale and Swain (1980), acquiring such skills means creating the grammatical, social and strategic competence
https://www.jcsicsa.ir/article_82615_aa86a8e23ac24969a929856f2a0337f2.pdf
آموزش زبان فارسی
گوش دادن
سخن گفتن
دوره اول ابتدایی
استاندارد
مهارتهای زبانی
Persian Language teaching
listening
speaking
Primary School
Standards
Language Skill
per
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4981
2018-05-22
13
48
141
168
82677
Original Article
طراحی الگوی زیرساختهای تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ابتدایی
Designing a model of infrastructures for developing a decentralized curriculum based on land use planning
زهرا نجار
najarzahra50@gmail.com
1
بهنام طالبی
btalebi@iaut.ac.ir
2
موسی پیری
piri_moosa@yahoo.com
3
جهانگیر یاری
yari@iaut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تبریز ، تبریز ، ایران
دانشیار برنامه درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تبریز ، تبریز ، ایران
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی زیرساخت های تدوین برنامه ی درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ی ابتدایی بود. نوع پژوهش کیفی و روش آن راهبرد نظریـه ی داده بنیـاد و جامعه ی آماری پژوهش صاحب نظران آموزش و پرورش و اساتید برنامه ی درسی بوده اند. برای گردآوری داده ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، با 15 نفر از صاحب نظران آموزش و پرورش و اساتید برنامه ی درسی به عنوان نمونه ی آماری تا اشباع نظری داده ها مصاحبه ی نیمه ساختار یافته به عمل آمد. برای پایایی مصاحبه ها به روش پیاده سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان عمل شد. الگو دارای دو بخش عوامل اصلی و شاخص های آن ها بوده و از شاخص هایی تشکیل شده که هسته و قلب این مدل می باشند و مبنای ارزیابی برنامه ی درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین قرار می گیرند. الگو دارای 8 عامل اصلی زیرساخت های انسانی، زیرساخت های فرهنگی، نظام مدیریت منطقه ای، زیرساخت قانونی و حقوقی، سیاست های محیط کلان، تفویض اختیار، انطباق برنامه درسی با آمایش سرزمین، حمایت اجتماعی و زیرساخت های مالی بوده که منجر به تحقق پیامد های آموزشی و پرورشی ودر قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی؛ محوری؛ زمینه ای؛ مداخله ای؛ راهبردی و پیامد ها ارائه شده است.
The objective of this study is to design a model of infrastructures for developing a decentralized curriculum based on land use planning for primary schools. Research design is qualitative and grounded theory has been used as research method. Statistical society consists of educational experts and curriculum professors. Data collection has been done through snowball purposive sampling which lead us to a sample consisted of 15 educational experts and curriculum professors. Semi-structured interviews executed till achieving theoretical saturation. Interviews textulaize exactly and objectively to ensure the reliability of data. The model comprised of key factors and their indicators and composed of indicators that are located at the center of model and are used as a basis for evaluating decentralized curriculum based on land use planning. key factors of model are human infrastructure, cultural infrastructure, local management system legal and legitimate infrastructure, macroenvironmet policies, delegation of authority, conformity between curriculum and land use planning, social protection and financial infrastructure that are resulting in educational outcomes. are provided in paradigmatic model composed of causual, central, contextual, interventional and strategic conditions and outcomes.
https://www.jcsicsa.ir/article_82677_3a9939d0c6d9e548731863c18b288abf.pdf
طراحی
برنامه ی درسی
غیرمتمرکز
آمایش سرزمین
دوره ی ابتدایی
Designing
Curriculum
decentralized
Land Use Planning
Primary School