@article { author = {Naderi, Maryam}, title = {Curriculum Image From the View of Neo-Pragmatism with an Emphasis on Rorty's Ideas}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {14}, number = {52}, pages = {65-90}, year = {2019}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of the study is to provide an illustration of the curriculum of neo-pragmatism approach through the conceptual and inference methods. The features of the philosophy of Rorty (the founder of neo-pragmatism philosophy) include: the instrumental and language features of the language, the feature of the self and the community, the contradiction between public and private affairs, social solidarity instead of objectivity and critical look at the vocabulary. Regarding neo-pragmatism curriculum, it can be said that education goals are relative and variable; however, the achievement of self-development, the education of a critical citizen, the establishment of conditions for the establishment of democracy, the emphasis on the transfer of knowledge, the valuation of practical knowledge can be the goals of neo-pragmatism. Due to changes in objectives, the content is also variable and there is no consistent content. Neo-pragmatism teaching methods involve participatory learning and critical discourse. Neo-pragmatists, including Rorty, reject objective evaluation methods. In general, the goals and content, methodology and evaluation of the curriculum are flexible and adapted to the environmental conditions and so-called emerging syllabus.  }, keywords = {neo-pragmatism,Curriculum,Purpose,content,methodology,evaluation}, title_fa = {تصویر برنامه درسی از منظر نوعمل‎گرایی با تاکید بر اندیشه رورتی}, abstract_fa = {هدف پژوهش، ارائه تصویری از برنامه درسی رویکرد نوعمل‎گرایی است که با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی انجام می‏گیرد. ویژگی‏های فلسفه رورتی بنیانگذار فلسفه نوعمل‏گرایی عبارتند از: ویزگی ابزاری و امکانی زبان، خصیصه امکانی خود و اجتماع، مغایرت امور عمومی و خصوصی، همبستگی اجتماعی به جای عینیت و نگاه انتقادی به واژگان. در خصوص برنامه درسی نوعمل‎گرایی می‏توان گفت اهداف آموزش، نسبی و متغیرند، با این‏حال دستیابی به خودآفرینندگی، تربیت شهروند انتقادی، ایجاد شرایط برقراری دموکراسی، تاکید برگفتمان دانش، بها دادن به دانش عملی را می‏توان از اهداف نوعمل‏گرایی برشمرد. با توجه به تغییرات هدف، محتوا نیز متغیر بوده و محتوای ثابتی وجود ندارد. روش‌های آموزش نوعمل‏گرایی یادگیری مشارکتی و گفتمان انتقادی می‏باشد. نوعمل‏گرا‏ها از جمله رورتی شیوه‌های ارزشیابی عینی را رد می‌کنند. به‏طور کلی اهداف و محتوا، روش و ارزشیابی برنامه درسی نوعمل‏گرایی منعطف بوده و تابع شرایط و اقتضائات محیطی و به اصطلاح برنامه درسی نوظهور خواهد بود.}, keywords_fa = {نوعمل‏گرایی,برنامه درسی. هدف,روش,محتوا,ارزشیابی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_89605.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_89605_0d75b1465c89471f9644d116e2ae373a.pdf} }