@article { author = {Marzoghi, r and jahani, j and Mohammadi, M and Zare, P}, title = {Developing and Validating Null Curricula Scale}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {12}, number = {46}, pages = {35-58}, year = {2017}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The concept of null curriculum was first introduced by Eisner (1979). In his view, what is deleted from the school curriculum leads to educational defects in learners. The incidence of educational defects is not primarily due to the omission of some of the educational components, but there are other causes for null curriculum, such as neglected, demoded, distorted, and sterilized curricula, which also lead to shortcomings in the education process of individuals (Marzooghi, 2015). The present study investigates and validates conceptualization of various types of null curricula in both intentional and unintentional dimensions and also at the intended, implemented, and learned levels of curriculum. In this regard, the case analysis was used for determining the, and Cronbach's alpha coefficient was employed for obtaining the validity of the findings. The findings indicated the reliability and validity of the types of null curriculum.  }, keywords = {null curriculum,omitted curriculum,neglected curriculum,demoded curriculum,distorted curriculum,sterilized curriculum}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه های درسی نال}, abstract_fa = {مفهوم برنامه درسی نال (1979) اولین بار به وسیله آیزنر مطرح گردید. از نظر وی آنچه از دستور کار مدارس حذف می‌شوند، زمینه‌ساز بروز نقایص تربیتی در متربیان می‌گردد. بروز نقایص تربیتی عمدتاً ناشی از حذف برخی از آموزش‌ها نمی‌باشد، بلکه وجوه دیگری از برنامه درسی نال مانند برنامه درسی مغفول، منسوخ، محرَّف و عقیم وجود دارند که آن‌ها نیز موجب بروز کمبودهایی در جریان تعلیم و تربیت افراد می‌گردد (مرزوقی، 2015). در این مقاله تلاش می‌گردد، انواع برنامه‌های درسی نال در دو بعد عامدانه و غیر عامدانه و در سطوح قصد شده، اجراشده و آموخته شده مورد بررسی و اعتبار یابی قرار گیرد. برای تعیین روایی این یافته‌ها، از روش تحلیل گویه و برای تعیین پایایی و اعتبار آن از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که یافته‌های به دست آمده حکایت از روایی و اعتبار بسط مفهومی و انواع برنامه‌های درسی نال مطرح شده در این پژوهش دارد.  }, keywords_fa = {برنامه درسی نال,برنامه درسی مغفول,برنامه درسی منسوخ,برنامه درسی محرَّف,برنامه درسی عقیم}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_63746.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_63746_817fe7bf4d3df80ca9c7d3bf3968584b.pdf} }