@article { author = {Gh, M and Gh, Kh and Kh, B}, title = {The Study of scientific quality at ended action research reports of primary school Teacheres}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {10}, number = {38}, pages = {105-134}, year = {2015}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ماهیت علمی تحقیقات انجام شده‌ اقدام‌پژوهی توسط معلمان دوره ابتدایی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر به‌منظور بررسی ماهیت علمی تحقیقات اقدام­پژوهی انجام گرفته توسط معلمان پژوهنده، انجام شد. رویکرد این پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) و در آن از دو روش توصیفی و تحلیل اسناد استفاده‌شده است و دارای دو جامعه آماری بود؛ 1. جامعه اول: کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج که حداقل یک‌بار تحقیق اقدام­پژوهی انجام داده بودند. 2. جامعه دوم: کلیه گزارشات اقدام­پژوهی برتر استانی که در دوره­های دوازدهم و سیزدهم برنامه معلم­پژوهنده به دبیرخانه مرکزی معلم­پژوهنده ارسال شده­اند که طبق آمار اعلام شده توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کردستان، شامل 36 گزارش بود. برای تعیین حجم نمونه در بخش کمی از نمونه­گیری در دسترس و در بخش کیفی از نمونه­گیری هدفمند استفاده شد. پرسشنامه، چک­لیست و مصاحبه­ نیمه ­ساختارمند نیز برای گردآوری داده­ها به کار برده شد. جهت بررسی روایی صوری پرسشنامه به نظر ده نفر از معلمان پژوهنده برتر استناد گردید، همچنین جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای­کرانباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه برابر با (89/0) و برای چک­لیست (77/0) بود. نتایج پژوهش نشان می­دهد که معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به روش تحقیق اقدام­پژوهی برای بررسی و حل مسائل آموزشی دارند و تمایل زیادی دارند از رویکرد تفسیری ­برای انجام اقدام­پژوهی استفاده کنند، اما بررسی گزارشات اقدام­پژوهی بیانگر کیفیت پایین این گزارشات از لحاظ علمی بود. در واقع معلمان در مرحله جمع­آوری و تحلیل اطلاعات از روش‌های مناسبی استفاده نکرده­اند و ابزار مورد استفاده، دقت و روایی لازم را ندارند. نتایج همچنین نشان داد که معلمان در رعایت اصول اخلاقی تا حدودی موفق عمل کرده­اند.}, keywords_fa = {اقدام پژوهی,معلم پژوهنده,معلم,تدریس}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60757.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60757_30da0b5eeac855c939a268133699bbbe.pdf} }