@article { author = {gholamzadeh, mahin and saadatmand, zohre and Keshtiaray, Narges}, title = {Presenting a model for Farhangian University internship curriculum (Grounded Theory)}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {17}, number = {67}, pages = {35-56}, year = {2023}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {Abstract: The purpose of this study was to develop a model of internship curriculum for Farhangian University. The research method was qualitative (grounded theory). The data were collected through 20 semi-structured interviews with selected professors, experts, specialists and student-teachers who had valuable experiences and publications related to the subject of research by purposive sampling (Snowball sampling). The findings included 95 open codes, 31 axial codes and 16 selective codes. The sub-categories that followed the causal conditions were: time challenge, school capabilities, tutor guidance, tutor supervisory practices, university atmosphere, and school location. The contextual conditions were: organizational climate, students' needs, organizational structure, frameworks. Teachers, teachers 'personal bias, students' differences. Supportive structure. Outcomes were: negative attitude of supervisors, individual competence of supervisors, increase of professional competence, promotion of learning culture, promotion of self-efficacy culture, negative attitude of teachers, and positive attitude of teachers. A comprehensive curriculum that covers all contextual, environmental, technical, and information aspects of the internship was also found to be a central category. }, keywords = {internship,lived experiences of professors,Farhangian University,Curriculum}, title_fa = {طراحی الگوی برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان (نظریه داده بنیاد)}, abstract_fa = {هدف از مقاله حاضر ارائه الگوی کارورزی دانشگاه فرهنگیان است. و با روش داده بنیاد انجام شد. داده­ها از طریق 20 مصاحبه نیمه­ساختارمند بااساتید، صاحب‌نظران و متخصصان و دانشجو معلمانی که در ارتباط با موضوع تحقیق از تجارب و پژوهش­های ارزشمندی برخودار بودند با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند (گلوله برفی) جمع­آوری، شد. یافته­ها شامل 95 کدباز، 31 کد محوری و 16 کد انتخابی بود. مقوله­های فرعی که ذیل بعد شرایط علی قرار گرفتند عبارت بودند از: چالش زمان، قابلیت­های مدرسه، هدایت­گری معلم راهنما، شیوه­های نظارتی معلم راهنما، جو حاکم بر دانشگاه، موقعیت مدرسه. مقوله‌های فرعی که ذیل بعد شرایط زمینه­ای قرار گرفتند عبارت بودند از: جو سازمانی، نیازهای دانشجویان، ساختار سازمانی، چارچوب­ها. مقوله­هایی که ذیل بعد عوامل مداخله‌ای قرار گرفتند عبارت بودند از: سطوح فرهنگ مدرسه، نگرش فردی، فرهنگ جمعی مدرسه، هنجارهای معلمان، سوگیری شخصی معلمان، تفاوت­های دانش‌آموزان. مقوله­های که در بعد راهبردها قرار گرفتند عبارت بودند از: تجهیز مهارتی دانشجویان، فعالیت‌های دانشجویی، آموزش اساتید، به روز کردن آموزش­ها، اصلاح ساختار کارورزی، فراهم کردن ساختار حمایتی. پیامدها نیز عبارت بودند از: نگرش منفی معلمان راهنما، توانمندی فردی معلمان راهنما، افزایش صلاحیت حرفه‌ای، ارتقا فرهنگ یادگیری، ارتقا فرهنگ خودکارآمدی، نگرش منفی اساتید، نگرش مثبت اساتید. همچنین برنامه درسی فراگیری که تمامی ابعاد زمینه­ای، محیطی، فنی و اطلاعاتی مرتبط با کارورزی را تحت پوش قرار دهد به عنوان مقوله محوری یافت شد. }, keywords_fa = {کارورزی,تجارب زیسته اساتید,دانشگاه فرهنگیان,برنامه درسی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_161738.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_161738_58d0e52812635d55c6ef44b9d83b1c64.pdf} }