@article { author = {Salsabili, n}, title = {Evaluation of the Implemented Farsi Language Arts Curriculum in the Primary School}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {14}, number = {55}, pages = {141-176}, year = {2020}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {This study seems to evaluate the implemented Farsi language curriculum in of primary school. To this end it employs an evaluative procedure by characterizing the desired characteristics of implementing Farsi curriculum in primary school and comparing it with the characteristics of implemented Farsi curriculum, in order to recognize the shortcomings, weaknesses and strengths of implemented curriculum with regard to the curriculum components. The evaluation model stems from goal-oriented and management-oriented models of educational evaluation and uses mixed methods research in gathering data and applying research tools. The specific research goals of Iran's primary school Farsi curriculum evaluation includes four specified objectives: 1) explaining the desired characteristics of implementing Farsi curriculum in primary school; 2) exposing the characteristics of implemented Farsi curriculum in first cycle of primary school; 3) comparing the desired characteristics of implementing and the characteristics of implemented Farsi curriculum; and finally 4) examining the vertical coherence of the implemented Farsi Curriculum. To respond to the evaluation questions, field research was employed by using different tools including questionnaire on desired characteristics, observation of Farsi curriculum primary school classes, using the reports of reporting teachers in selected schools during the academic year, some interview with selected teachers and questionnaire on teachers’ viewpoints has been accomplished. The findings indicate that there are some shortcomings, obstacles and weaknesses in the selected content, instructing methods, using the curriculum materials, resources and supplementary books, evaluation of student’s achievement, the space, time-table and the climate of education in primary school.}, keywords = {curriculum evaluation,implemented curriculum,Farsi language,Primary School,Curriculum Components,desired curriculum}, title_fa = {ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجراشده}, abstract_fa = {ارزشیابی برنامه درسی اجرا‌شده فارسی دوره اول ابتدایی، سطح دوم از ارزشیابی دوره‌ای برنامه درسی فارسی ابتدایی ‌است که پس از ارزشیابی برنامه درسی قصد‌شده، هدفش تعیین شایستگی‌ها و نارسایی‌های برنامه درسی اجرا‌شده در پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی است. برای ‌انجام ارزشیابی چهار هدف ‌ویژه دنبال ‌شده ‌است: الف- تبیین ویژگی‌هایِ وضع‌مطلوب اجرای برنامه درسی فارسی، ب- تبیین ‌ویژگی‌های برنامه درسی اجراشده، ج- مقایسه بین ویژگی‌های وضع مطلوبِ اجرای برنامه درسی و ویژگی‌های برنامه درسی اجرا‌شده و د- بررسی انسجام‌ عمودی برنامه درسی اجرا‌شده. برای پاسخ‌ به سوالات‌ پژوهش، از پیمایش ‌‌میدانی و ابزارهای مختلف ‌در‌ گرداوری داده‌ها شامل اجرای‌ پرسش‌نامه ویژگی‌های وضع‌مطلوب اجرای برنامه درسی، شش دور مشاهده از کلاس‌های درس، گزارش‌های ‌هفتگی معلمان ‌گزارشگر، نگرش‌سنج، و ‌مصاحبه با معلمان منتخب استفاده‌ شده است. یافته‌های بدست آمده، از چالش‌ها و کاستی‌های قابل‌توجهی از نظر ویژگی‌های محتوایی، روش آموزش، موقعیت‌های یادگیری، ارزشیابی از آموخته‌ها، کاربرد مواد و منابع آموزشی، زمان‌بندی، مکان و فضای ‌آموزش،‌ و بستر اجرایی حکایت می‌کند. از نظر آموزش خط تحریری و محتوا و روش ‌آموزش در ‌مناطق دوزبانه نیز، موانع و کاستی‌های قابل‌ توجهی در برنامه درسی اجراشده دوره اول ابتدایی مشهود است.}, keywords_fa = {ارزشیابی برنامه درسی,برنامه درسی اجراشده,درس زبان فارسی,دوره اول ابتدایی,مؤلفه‌های برنامه درسی,ویژگی‌های وضع مطلوب اجرای برنامه درسی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_105807.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_105807_a398b24a7db58271a9bcd612921eece4.pdf} }